Byggahus.se
Hej,
Har någon erfarenhet av Alfred Camera?
Ett enkelt system för att använda gamla telefoner som web-kameror.

Jag har testat systemet ett tag med ett fritt konto och det verkar funka rätt bra för mitt ändamål.
Jag undrar hur är det med laddningen telefonerna? Är det OK att ladda dem med 1 A hela tiden? Kanske kan man kanske sätta upp något i Tasker som laddar automagiskt (typ mellan 20-80%). Alternativt finns Battery Charge Limit (root krävs).

Telefonen laddas inte med 1A hela tiden. Laddningsströmmen anpassas av telefonen själv baserat på batteriets laddningsgrad.
Står det '1A' på laddaren så betyder det att den max kan ge 1A, inte att den ger 1A hela tiden...

Jag har provat Alfred i fritidshuset och det fungerar, MEN du ska nog ha ett "fritt konto", för det skickas mycket data. Jag hade tänkt mig gå över 4G, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mitt ändamål. Se även tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...cka-oevervakningsfoton-mms-funkar-det.313457/
När det gäller laddning, så tog jag det säkra före det osäkra och körde med en timer för tillslag bara några timmar/dygn.

Redigerat:
useless,
Visst, jag förenklade lite. Jag tänkte på problemet med svällande batteri. Det förekommer alltför ofta på paddor som används för statiska konsoller. Risken borde vara mindre om man laddar med en lägre strömstyrka.

HasseTeknik,
Tack för tipset. Jag har fasta anslutningar och har precis startat att mäta datavolymen.

Strömstyrkan anpassas av telefonen. Allra lägst ström blir det om laddaren är inkopplad hela tiden så att batteriet bara underhållsladdas. Slår du av laddaren regelbundet så att batteriet laddas ur så kommer telefonen att dra så mycket ström det går från laddaren för att ladda upp batteriet när laddaren slås på igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.