72 811 läst ·
144 svar
73k läst
144 svar
Aldrig mer Hannevind
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
MEN vore det inte bättre med icke oberoende mätningar än inga alls?
He he, Sven-Åke utgå inte från att du vet vad jag har för någon utrustning tillgänglig.
Ang undermålig utrustning, konstigt att mer än ett verk havrerar på exakt samma sätt, dessutom i betydligt lägre vindstyrkor än 20 m/s (det andra havrerade vid ca 15 m/s)
Ang undermålig utrustning, konstigt att mer än ett verk havrerar på exakt samma sätt, dessutom i betydligt lägre vindstyrkor än 20 m/s (det andra havrerade vid ca 15 m/s)
Nu tror jag moderatorn får dra Ebaman och Hannevind i öronen. De svallande känslorna och kraftuttrycken blir allt starkare på bekostnad av fakta. Omöjligt för en intresserad utomstående att se vilken fakta som döljer sig bakom retoriken.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Men för guds skull kom igen LEVERERA lite fakta då. Av det du skriver så måste jag dra slutsatsen att Hannevind antingen aldrig utfört några mätningar, eller så visar de mätninagr ni har gjort att verken är värdelösa kraftverk!hempularen skrev:
Här på forumet har vi alltid haft en helig princip att vi tillåter inte leverantörer att göra inlägg. VI har styvnackat hållt på den principen även när det varit frestande att släppa in åtminstonde ett genmäle från en leverantör.
I denna tråden har vi gjort ett undantag, vi har tillåtit en leverantör att komma in och besvara kritik som riktats mot Hannevind vindkraft.
Och vad händer?
Vi har fått en tråd där tillverkaren i prinip inte levererar någon fakta om produkten överhuvudtaget, leverantören hånar en annan medlem för inkompetens (med faktaunderlag som inte på något nöjaktigt sätt visar på vilket sätt han skulle varit inkompetent).
Jag hoppas fortfarande att kunna få lite fakta som gör det möjligt tat bedömma om de här verken är bättre än vad de verkar, tanken bakom produkten är spännande.
Snälla sluta med personangreppen, kom med fakta. Det vore tråkigt att stänga av den här diskussionen nu.
S
Sven-Åke Hannevind
Bannad
· skåne
· 20 inlägg
Sven-Åke Hannevind
Bannad
- skåne
- 20 inlägg
Ok här kommer fakta jag har byggt små verk sedan 2000 det första var på 11kw och användes i 7år utan problem, vi blev tillfrågade att bygga ett bygglovsfritt verk dvs med en turbin på 2m vi har sedan dess byggt ett par st av dessa var av en serie som bla elsäk klagade på, vilket vi naturligtvis åtgärdade.
De verket som vi har som ref byttes för ca två månader sedan till senaste modell och har gått utan några som helst problem, jag har bjudit hit alla som kan och vill för att göra egna mätningar och det har varit ett fåtal intresserade dock inte Ebaman.
Detta är fortfarande en öppen inbjudan för alla med rätt kunskap..
Sven Åke
De verket som vi har som ref byttes för ca två månader sedan till senaste modell och har gått utan några som helst problem, jag har bjudit hit alla som kan och vill för att göra egna mätningar och det har varit ett fåtal intresserade dock inte Ebaman.
Detta är fortfarande en öppen inbjudan för alla med rätt kunskap..
Sven Åke
Två kommentarer:
1. Återbetalnings-tids-beräkningen (ROI) ska väl inte innehålla räntor som tidigare föreslagits vid jämförelse med vattenfalls etc priser. Man betalar ju ingen ränta på vattenkraften ... ( det skulle vara skatt då?)
2. Den enda oberoende granskaren som folk kommer att tro på är SP, och det är förvånandsvärt billigt att anlita dem.
.Henrik
1. Återbetalnings-tids-beräkningen (ROI) ska väl inte innehålla räntor som tidigare föreslagits vid jämförelse med vattenfalls etc priser. Man betalar ju ingen ränta på vattenkraften ... ( det skulle vara skatt då?)
2. Den enda oberoende granskaren som folk kommer att tro på är SP, och det är förvånandsvärt billigt att anlita dem.
.Henrik
Jo, det är kutym att räkna med räntorna vid en gjord investering, enär det är en kostnad för investeringen.
Räknar man inte med räntorna, blir det en rak pay-off istället.
SP, vilket jag föreslog i ett tidigare inlägg.
Räknar man inte med räntorna, blir det en rak pay-off istället.
SP, vilket jag föreslog i ett tidigare inlägg.
Kul att ni har vänt er till PlusEbaman skrev:Jo det är riktigt, nu när du dragit upp det, PLUS kommer att sända ett repotage på tisdag den 9/11 klockan 21:00 repotaget kommer att visa tre installationer av Hannevind kraftverk, varav två är havrerade pga undermålig konstruktion, det tredje står konstigt nog fortfarande upp, men har inte levererat en enda kWh sedan det installerades för drygt 9 månader sedan.
.
Jag tycker det är viktigt att slå fast att det behövs uppfinnare och entreprenörer som Hannevind om teknikutvecklingen ska gå framåt. Alla nya produkter blir inte bra från första början, och man måste få misslyckas. Då är frågan vilken hjälp finns det för uppfinnare att utveckla o texta sina produkter? Vilken hjälp får de att utveckla sina företagsideer? Finns det riskkapital? I detta fallet verkar det som att kunderna har fått stå för riskkapital, och det är ju helt fel!
Sedan detta med test och godkännande av produkten innan den säljs. Tydligen finns det ingen lag som kräver detta. Det borde det finnas, till skydd för både konsumenten och företagaren, som ju också sätter en hel del på spel när han drar igång en sådan här verksamhet.
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
VI måste dra slutsatsen att Hannevind inte kunde hjälpa besvikna kunder och avslutar härmed försöket med att låta Sven-Åke Hannevind bemöta kundernas klagomål. Han är åter avstängd från Byggahus forum.