Huset byggt på 60talet har för mig okända uttag för taklampor. Vad är det för modell?
/peter

• Gammalt taklampauttag från 60-talet med texten "ello" och sladdar, monterat på en sliten yta med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre hål i ett gammalt vitt taklampurtag från 1960-talet, sett underifrån.
    Skapa konto
Oj, de där är verkligen uråldriga.

Byt mot nya skulle jag säga. Vet ej om jag någonsin sett såna proppar (eller uttag) i handeln. Har bara sett en sån propp en enda gång, det var på en lampa på en loppis... DCL är nya standarden och de är väl OK. Den äldre halvrunda (fortfarande vanligast) har varit standard sedan... 1970-talet? Dvs efter dina uttag sattes in kom en ny standard vi hade i årtionden, och grejerna till dina fasades ut ur handeln för nästan lika länge sedan.

1974peter 1974peter skrev:
Huset byggt på 60talet har för mig okända uttag för taklampor. Vad är det för modell?
/peter
Det är nog inte ens ett uttag när jag väl skruvade isär. Men för mig okänd lösning

• Närbild på en vit elektrisk anslutningsplint med flera kablar kopplade till den inuti en vägginstallation.
    Skapa konto
torparavgrund torparavgrund skrev:
DCL är nya standarden och de är väl OK.
DCL kräver att det finns skyddsjord.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
DCL kräver att det finns skyddsjord.
Ja, det är ju det som är nackdelen.

Det är nog inte ens ett uttag när jag väl skruvade isär. Men för mig okänd lösning
Uttag i övre halvan och stickpropp för att ansluta en kabel i nedre halvan.
Inget konstigt egentligen förutom att det är en utgången produkt. Borde gå att använda om de är hela och fräscha.

Jodå, det är ett fullständigt utdaterat uttag. Det var förmodligen ute något årtionde efter huset byggdes.

Det är inte enda gången det har försökts lansera en ny standard utan att det lyckas. Jag tror att den där är nyare än de klassiska runda.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att den där är nyare än de klassiska runda.
Helt riktigt och en helsvensk lösning som då inte fått någon räckvidd ens här när de fanns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.