Det beror på i vilket årtionde man ställer sig.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror på i vilket årtionde man ställer sig.
Åkaj , förklara närmare

Dränering är till för att leda bort tillströmmande grundvatten och nerträngande dagvatten från området invid huset. Den tekniska lösningen av detta har varierat över tiden, vilket är vad den här tråden har handlat om. Eftersom jag är lite äldre och mer erfaren när det gäller gammal byggnadsteknik än flertalet som skriver på forum, tänkte jag att jag kunde bidra till ökad förståelse. Jag avsåg inte att skriva någon handledning hur man ska göra om man bygger nytt idag.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dränering är till för att leda bort tillströmmande grundvatten och nerträngande dagvatten från området invid huset. Den tekniska lösningen av detta har varierat över tiden, vilket är vad den här tråden har handlat om. Eftersom jag är lite äldre och mer erfaren när det gäller gammal byggnadsteknik än flertalet som skriver på forum, tänkte jag att jag kunde bidra till ökad förståelse. Jag avsåg inte att skriva någon handledning hur man ska göra om man bygger nytt idag.

Du verkar vara väldigt kunnig på detta med grunder :D. Ska på visning i helgen på ett hus som saknar dränering, fuktisolering och även dagvattenledningar enligt uppgift från säljaren till besiktningsmannen, står så i protokollet. (Bifogar det här). Huset är byggt 1970, krypgrund under ena delen, källare under andra. Huset verkar vara beläget på tomtens högsta punkt.
Något att undvika?

Om en byggnad ligger på en bergknalle och marken lutar bort från huset på alla sidor behövs ingen dränering och sannolikt inga dagvattenledningar heller. Så verkar emellertid inte vara fallet med detta objekt, då är det svårt att uttala sig utan specifik information.

Oisolerad platta på mark och krypgrund är två grundläggningssätt, vanliga på 70-talet, som har kända problem. Om plattan på mark avser källarbjälklaget behöver man inte vara så orolig så länge man håller en normal källartemperatur. Om krypgrunden håller normal 70-talsstandard för isoleringsmängd (ca 15 cm mineralull) behöver man heller inte vara särskilt orolig.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om en byggnad ligger på en bergknalle och marken lutar bort från huset på alla sidor behövs ingen dränering och sannolikt inga dagvattenledningar heller. Så verkar emellertid inte vara fallet med detta objekt, då är det svårt att uttala sig utan specifik information.

Oisolerad platta på mark och krypgrund är två grundläggningssätt, vanliga på 70-talet, som har kända problem. Om plattan på mark avser källarbjälklaget behöver man inte vara så orolig så länge man håller en normal källartemperatur. Om krypgrunden håller normal 70-talsstandard för isoleringsmängd (ca 15 cm mineralull) behöver man heller inte vara särskilt orolig.
tack för svar. Fick tag på besiktningsmannen och han sade att huset ligger höglänt och han märkte ingen fukt. källaren är plattan på mark och den andra delen är krypgrund.

J justusandersson skrev:
Två strängar med tegelrör var egentligen den enda typ av dränering som förekom fram till några år in på 70-talet då dräneringsrör i plast blev vanliga. Jag har aldrig sett en enda uppgrävd dränering där tegelrören legat som de ska och inte varit fyllda med lera eller liknande. Men jag har heller inte sett ett gammalt plaströr som inte varit fyllt med lera. Beroende på markens beskaffenhet behöver detta inte vara ett så stort problem. Att dränera om bör absolut inte vara prioritet ett när man har köpt ett äldre hus. Endast om man ser att det rinner in ordentligt med vatten i källaren är det akut. Mindre fuktmängder i en källare har ofta andra orsaker än dålig dränering. Många gånger har leran packat sig kring husgrunden som ett extra tätskikt. Ska man dränera om bör detta ofta samordnas med att man isolerar grunden på utsidan. Behovet av det beror i sin tur på hur källaren ska användas.

Hej! Kanske fel ställe för denna fråga/ kommentar - hänvisa mig gärna rätt isåfall! Bor i hus byggt -59 och omdränerat i mitten av 80-talet. Tanken att behöva dränera om har hängt som ett spöke över oss sen vi köpte huset för 15 år sen. Men: luften i källaren är bra (vi har centralvärme) och det är bara vid ett av husets hörn som fukt har orsakat skada i putsen. Och där har vi haft dålig avrinning vid stupröret så att vatten samlats på marken vid kraftigt regn. Men fuktskadan är alltså mkt lokal. Ska man tänka sig att låta det vara? För att en omdränering av hela huset vår ju ett jätteprojekt och kanske onödigt.

Ebanna Ebanna skrev:
Hej! Kanske fel ställe för denna fråga/ kommentar - hänvisa mig gärna rätt isåfall! Bor i hus byggt -59 och omdränerat i mitten av 80-talet. Tanken att behöva dränera om har hängt som ett spöke över oss sen vi köpte huset för 15 år sen. Men: luften i källaren är bra (vi har centralvärme) och det är bara vid ett av husets hörn som fukt har orsakat skada i putsen. Och där har vi haft dålig avrinning vid stupröret så att vatten samlats på marken vid kraftigt regn. Men fuktskadan är alltså mkt lokal. Ska man tänka sig att låta det vara? För att en omdränering av hela huset vår ju ett jätteprojekt och kanske onödigt.
Om det inte är något problem finns det väl ingen anledning att dränera om. Jag antar att ni fixat stupröret?

Behovet av ny dränering är ofta överdrivet. Där det finns en allvarlig skada brukar man se det direkt, som ni gjorde med stupröret. Typen av mark är annars en faktor att ta hänsyn till. Man kan kombinera omdränering med utvändig isolering av källarväggarna, men så länge man använder källaren som källare är poängen med det inte så stor.

Jiji Jiji skrev:
Om det inte är något problem finns det väl ingen anledning att dränera om. Jag antar att ni fixat stupröret?
Precis. Nej, då kan vi väl nöja oss med att putsa om den del av väggen som vittrat sönder.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Behovet av ny dränering är ofta överdrivet. Där det finns en allvarlig skada brukar man se det direkt, som ni gjorde med stupröret. Typen av mark är annars en faktor att ta hänsyn till. Man kan kombinera omdränering med utvändig isolering av källarväggarna, men så länge man använder källaren som källare är poängen med det inte så stor.
Klimatet i källaren är helt ok, och vi använder det sporadiskt som arbetsrum/gästrum. Tack vare värmepannan är det skönt därnere.

• Gilla
Danne244
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.