Hej, jag har en släkting som när vi diskuterade verktygsinköp i somras påstod att NiMH batterier åldras även om man inte använder dem.

Det skulle isåfall innebära att köper man något batteriverktyg med t.ex. 3 batterier för att ha någon gång i framtiden, kanske inget är bra när det väl är dags.

Är det någon som vet hur det förhåller sig med livslängden på NiMH batterier som inte används?

Tydligen ungefär tre år. Här finns massvis med information om batterier.

Det innebär ju också att om man köper en batterimaskin är det viktigt att veta när maskinen (eller iallafall batterierna) producerades. Vem vet hur länge maskinen stått på hyllan hos återförsäljaren.

Kan man se på ett batteri när det är tillverkat?

R
Tror det varierar beronde på vilket märke det är på maskinen... däremot är dewaltbatterierna märkta med årtalet dom är producerade.

Med dom andra märkena har jag faktiskt aldrig sett någon typ av datumkod.

I instruktionsboken till min Hitatchidragare står det att batterierna alltid ska vara fulladdade, så att om man märker att det börjar gå segt, så ska man då alltså byta batteriet. Mer än så vet jag dessvärre inte, men jag kan kolla om det står något datum på dem.

Ett NiMh har en självurladdning på runt 1% / Dygn (Dryga 10% första dygnet). Går batteriet ned på en cellspänning under 1 volt (1 volt är vad man ser som ett tomt batteri) kan de gå illa med celler som går åt skogen i västa fall kan man råka ut för polvändning på enstaka celler.
Men en regel som måste följas är Fulladdat vid lagring, Lagring i kyla då detta bromar självurlaggningen något. Och att mellan varven Underhållsladda. Vi lägre lagringar kommer det behövas några Cyklingar av batteriet för att uppnå full kapacitet igen. NiCd är såklart känsligast för detta.

Enligt länken jag gav tidigare ska nickel- och litiumbaserade batterier lagras vid 40% laddning, till skillnad från bly/syrabatterier.

Jag rekomenderar alltid mina kunder att använda batterierna för det mår dom bäst av.
Att köpa tre batterier och spara ett eller två i flera år är ingen bra ide...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.