Rostiga ledningar så tänker jag på järnrör. Men så är ju kopplingar också inkluderat i begreppet som jag förstår. Dessa går lätt isär vid tex en frysskada och då beror det ju inte på åldrandet i sig.

Vore intressant med lite mer detaljerad info om detta från undersökningen!

"- Vitvaror i kök som orsakar vattenläckage är ofta yngre än tio år, säger Thomas Helmerson, verksamhetsledare för Vattenskadecentrum."

Det är väl inte så konstigt? Det är ju under de senaste ca 10 åren det har blivit populärt med ismaskin i frysen och kaffemaskiner med egen anslutning till tappvattnet.

• Ledsen
  • Wow
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Det jag saknar är info om antalet rapporter per år. Köken behöver ju inte blivit sämre eller större risk, det räcker ju med att badrummen blivit bättre för att få det som presenterades. Känns lite oseriöst att inte presentera det.

BirgitS
T TypRätt skrev:
Det jag saknar är info om antalet rapporter per år. Köken behöver ju inte blivit sämre eller större risk, det räcker ju med att badrummen blivit bättre för att få det som presenterades. Känns lite oseriöst att inte presentera det.
Rapporten för 2020 omfattade tydligen 32 000 vattenskador och den nya för 2021 40 665 st, men det är antalet inrapporterade skador till Vattenskadecentrum och långt ifrån alla som försäkringsbolagen har hanterat.
– Vi ser en ökning av skador i kök, men exakt varför det är så, är svårt att säga; det kan bero på att försäkringsbolagen i större utsträckning ersätter läckage från vitvaror, vilket gör att fler skador inrapporteras. Men det kan också bero på att läckaget syns tydligare tack vare plastunderläggen under vitvarorna, säger Thomas Helmerson, verksamhetsledare för Vattenskadecentrum.
https://www.in.se/aktuellt/nyheter/2021/05/vattenskaderapporten-2020-flest-skador-i-koket/
https://www.mynewsdesk.com/se/saeke...-stoersta-orsakerna-till-vattenskador-3171537

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.