ålder?

937 läst  14 svar

1. W
    Medlem Nivå 2
  2. D
    Medlem · Nivå 16
    Omöjligt att säga. Men fram till mitten av 1800 talet var liggande timmer standardmetoden.

Vill man verkligen veta så kan det gå att datera trät med hjälp av årsringarna.

3. P
    Medlem · Nivå 9
    Har ni inga papper från när huset är byggt?
    Annars gissar jag att denna stomme är byggd 1904!

4. W
    Medlem Nivå 2
    Huset är flyttat till nuvarande plats 1917, från en by nån mil bort.
    Så det skulle vara kul å veta hur gammal stommen är

5. P
    Medlem · Nivå 9
    Aha ok. Kanske finns mer info om du kolla med hembygdsförening eller nån på orten som Har kvar gamla böcker/artiklar från området.
    Finns även böcker med många gamla hus/gårdar där man kan inhämta information :D

6. W
    Medlem Nivå 2
    Det lät spännande!

7. P
    Medlem · Nivå 9
    Vårat hus är byggt 1901 och där är liggande timmer :D

8. D
    Medlem · Nivå 16
    Ja, visst finns det timrade hus fram till tidigt 1900tal. Men fram till mitten av 1809talet var i princip allt timmrat. Sedan kom stående timmer.

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 11
    Datera på utseendet är nog svårt. Stommen som sådan kan ju vara flyttad och timret återanvänt från annan byggnad. Vårt hus är byggt ca 1900 och har stående timmer men hela vardagsrummet är byggt av återvunnet timmer och det syns tydligt att det använts nån annanstans tidigare.

10. J
    Medlem · Nivå 19
    Min erfarenhet är att åldern för olika byggnadsmetoder varierar dels mellan stad och landsbygd, dels mellan olika regioner. Medan stående timmer och plank använts regelmässigt sedan 1800-talets mitt i större städer, förekom liggande timmer på landet (t.ex. i Blekinge) fram till 1920-talet. Att datera en timmerbyggnad utan att veta säkert var den ursprungligen är byggd, kan nog vara rätt knepigt, vilket flera har påpekat.

11. G
    Medlem · Nivå 6
    Jag har korsvirke i den ursprungliga delen från tidigt 1700, sen har en påbyggnad gjorts med bulor troligtvis tidigt 1800 och ytterligare en med stående. I ett annat hus på landet har jag delvis timmer fast väldigt gammalt i ett hus från 1906. Dessutom hade man använd stolpar från en veranda som golvbjälkar. Man återanvände mycket material, inkl spik, förr då detta var dyrt och arbetskraften billig. Så det kan vara mycket svårt att datera ett hus på landet utifrån en del av en vägg.

12. T
    Medlem · Nivå 7
    Det går ju att datera med hjälp av årsringarna, men jag vet inte hur tillgängligt det är för privatpersoner och/eller kostnaden för mjukvara samt databank med "kända träd".

Dendrokronologi heter metoden https://sv.wikipedia.org/wiki/Dendrokronologi

Då får du i alla fall fram den tidigaste åldern. Och med största sannolikhet är timret fällt ganska tätt inpå byggnation. Sedan vet man ju inte hur många byggnader som timret återanvänts i, men...

• Laddar…
  13. T
    Medlem · Nivå 7
    Och så svarar jag mig själv.
    Priset är (2015) från 5000 + 750 per prov där det är bra med minst fem prov.
    https://slakthistoria.se/artiklar/arsringarna-avslojar-husets-alder
    Så runt tiotusen, så får du en tämligen exakt ålder på när materialet föll i skogen.

14. W
    Medlem Nivå 2
    Tack! Jag undrade vad det kostade så bra du svarade innan jag skrev

15. D
    Medlem · Nivå 16
    En kollega gjorde det själv. Han ville inte riskera att avslöja åldern och riskera k-märkning. Vad jag förstod var det inte så svårt att få tag i mjukvara och data, men det var allt annat än lätt att göra en datering. Jag vet inte om han kom fram till en entydig ålder.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: