Hej allihop, imorn kommer grävmaskin ut till min tomt, de ska förbereda inför pålning, pålningen kan inte utföras förrens vi vet vart pålarna ska vara. Det vet jag inte förrens jag fått ritning tillbaka från de företaget som ska tillverka mina betongbalkar till krypgrunden. Företaget har idag satt sig på tvären och hjälper inte till förrens de har fått en lastnedräkning.

Hur gör man en sån?
Det finns inga punktlaster i huset, utan bara linjelaster.
Jag vet husets egenvikt. (24ton)
taklutning 15grader.
Snözon 2.
huset är 110m2, 10m*11m.

Jag behöver inget fansy, har du kanske en lastnedräkning på ditt egna hus/bygge jag kan få ta del av?
Kan du hjälpa mig?

när jag räknar på det som en helt jämn last utbredd över ytan, så får jag det till följande:
Snölast enligt Moelven är 1,6kN/m2, taket är ca 120m2 dvs 192kN sammanlagt.
Egenvikt är 25ton, dvs ca 250kN.
Tillsammans blir snölast och egenlast 442kN
Om man antar att all denna vikt kommer längs ytterväggarna, som då är 10+10+11+11m=42m
Så blir det 10,5kN/m.

Jag tyckte att "företaget" nämde att deras balkar håller för 27kN/m.
Och då är jag hemma!
Men går det att göra sånna antaganden jag gör?
Finns många parametrar att leka med.
det blir 2st innebalkar, så egentligen blir lasten utbredd på 62m betongbalk, då är vi nere i 7,1kN/m.
Sen har jag inte räknat någon nyttolast, dvs möbler och människor, men ett ton hit o dit spelar ingen roll när det är såhär god marginal.

pratat med en byggnadingenjör angående detta, störta lasten på två av ytterväggarna blir maximalt brottsgränslast 21 kN/m.

Tack o bock!

Jo nyttolasten är avsevärd. Du skall räkna med 200kg per kvm, dvs. ca 22 ton. Sedan borde det bero lite på husets geometri hur det fördelar sig på balkarna.

Men det har kanske ingenjören du pratade med tagit hänsyn till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.