Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste göra detta ikväll!
Nån som ser nåt problem med denna kombo? Inkommande vatten från kopparrör till första ballofixen. Litet rör till t-kopplingen. Ballofix till diskmaskin som avstickare. Litet rör till koppling som ansluts till flexslang med gummipackning från blandaren.
Min tveksamhet: är det lämpling t-koppling? Ballofixen till diskmaskinen tänkte jag köra med lin och pasta?
Diskmaskinens avstängning skall monteras ovanför diskbänk enligt gällande branschregler som försäkringsbolagen följer om man skall få ut ersättning vid ev. vattenskada. Har du ingen köksblandare med avstängning för diskmaskin så finns det ventiler/kranar för ändamålet som monteras ovan diskbänk.
mvh
mvh
Instämmer!spekerök skrev:Diskmaskinens avstängning skall monteras ovanför diskbänk enligt gällande branschregler som försäkringsbolagen följer om man skall få ut ersättning vid ev. vattenskada. Har du ingen köksblandare med avstängning för diskmaskin så finns det ventiler/kranar för ändamålet som monteras ovan diskbänk.
mvh
Det är ju dock inte olagligt (även fast jag är av samma tycke som föregående skribenter) att koppla som TS vill. Man får helt enkelt ingen ersättning vid ev skada.
Det ser ut som du blandat 15 & 12mm kopplingar? Har du korrekta VA förminskningar i T-röret? Har du plan ände på 12xR10 kopplingen högst upp? Lin är bäst att gänga ihop din avstängning med till DM.
Det ser ut som du blandat 15 & 12mm kopplingar? Har du korrekta VA förminskningar i T-röret? Har du plan ände på 12xR10 kopplingen högst upp? Lin är bäst att gänga ihop din avstängning med till DM.
jag hade satt t-röret först och sedan en ballofix på vardera förgrening, en för diskmaskin o en för vattenkran.
jag monterade också min avstängning till diskmaskin under bänken för jag ville inte ha någon synlig kran + det är väll ändå nästan ingen som stänger av vattnet till diskmaskin mellan varje diskning?
jag monterade också min avstängning till diskmaskin under bänken för jag ville inte ha någon synlig kran + det är väll ändå nästan ingen som stänger av vattnet till diskmaskin mellan varje diskning?
Tack för svaren. Ja, det är förminskare i t-kopplingen som inte syns på bilden, och plan ände högst upp. Jag satte en avstängning innan t-kopplingen ifall nån av alla kopplingar ovanför skulle visa sig otät. I nuläget måste jag stänga av huvudvattnet till hela kåken
jag försökte kolla med folksam igår men det var stängt, ska kolla idag vad som gäller hos dem!
En ny fråga dök upp igår: hur mycket måste grada/fräsa i och på röret? Jag köpte en sån där hylsa som man vrider, men jag tyckte jag fick ta i och snurra hur mycket som helst för få det bra..
En ny fråga dök upp igår: hur mycket måste grada/fräsa i och på röret? Jag köpte en sån där hylsa som man vrider, men jag tyckte jag fick ta i och snurra hur mycket som helst för få det bra..
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Är det verkligen så?krilleman_215 skrev:
En kaffemaskin eller ismaskin inkopplad på detta vis är ju godkänt.
Jag vet att säker vatten har tolkat BBR till (svenska) kranförsäljarnas fördel men har försäkringsbolagen tolkat BBR på samma sätt?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Säker vatten är väl ett företag som säljer en tolkning av BBR?
Hade vart intressant att få veta tankegången när dom har tolkat BBR så att en kaffemaskin får anslutas till en ventil under diskbänk men inte diskmaskin.
Hade BBR varit så specificerad hade inte säker vatten behövts.
Kanske samma tankegångar som gick när svenska duschblandare fick 160mm CC gentemot Europas 150mm CC
Hade vart intressant att få veta tankegången när dom har tolkat BBR så att en kaffemaskin får anslutas till en ventil under diskbänk men inte diskmaskin.
Hade BBR varit så specificerad hade inte säker vatten behövts.
Kanske samma tankegångar som gick när svenska duschblandare fick 160mm CC gentemot Europas 150mm CC
Sidan 7 i säker vatten
Samt: http://www.sakervatten.se/branschregler.
Beträffande kaffemaskin/ismaskin kontra diskmaskin står det ju i klartext hur du ska agera i installationen:
Vattenanslutna apparater i kök
Rörledning för tappvatten i kök ska monteras utan fogar
fram till blandare eller apparat.
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
Hur man tolkat denna text vet jag ej. Men det är denna som gäller.
Samt: http://www.sakervatten.se/branschregler.
Beträffande kaffemaskin/ismaskin kontra diskmaskin står det ju i klartext hur du ska agera i installationen:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det är ju tolkningen du citerat.krilleman_215 skrev:Vattenanslutna apparater i kök
Vad jag menar är att BBR gäller, och jag skulle vilja se den text i BBR som kan tolkas på sådant sätt att det blir skillnad på vilken maskin som kopplas in.
Har kollat med folksam och de hänvisar till samma grej, ovanför bänk. Behövde ändå ny blandare halvt akut så då blir det gjort också .krilleman_215 skrev:Sidan 7 i säker vatten
Samt: [länk].
Det var ju det jag skrev, hur man tolkat denna text. Inte hur man tolkar säker vatten. :screwy:blackadder skrev:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Klicka här för att svara