6 574 läst ·
50 svar
7k läst
50 svar
Akut hjälp! Borrstål fastnat i Hilti TE60-A36.
Tack!V växelventil skrev:
Borde själv ha kommit på att använda mig av maskinens kraft för att slå lös stålet. Efter att ha upprepat processen flera gånger, och sedan hållit tillbaka chucken (det läge i vilket stålet lossas) och gasat på i bilningsläget så hoppade stålet ur nästan av sig självt.
Tack alla! Tack som fan!
Ett tips ang borrar så kan jag rekommendera biltema 24mm sds max och dom slår alla borrar jag provat som kostat upp mot 1000 kronor med biltema som kostar 179 kr går som tåget.Vete tusan vad dom lött dit för plattor men klart prisvärda.K Kardan79 skrev:Tack!
Borde själv ha kommit på att använda mig av maskinens kraft för att slå lös stålet. Efter att ha upprepat processen flera gånger, och sedan hållit tillbaka chucken (det läge i vilket stålet lossas) och gasat på i bilningsläget så hoppade stålet ur nästan av sig självt.
Tack alla! Tack som fan!
Kan tillägga att jag provat med Hiltistålen jag kört av, och de löper jättefint i chucken. Men så fort jag trycker i stålet från Jula så fastnar det, och så måste jag göra som tidigare för att få loss det. Kommer aldrig igen köpa borrar för tuffare ändamål på Jula. Aldrig.K Kardan79 skrev:Tack!
Tack alla! Tack som fan!
Undvikes lämpligen av den som avser att borra i berg. .
Redigerat:
De långa har tyvärr utgått ur sortimentet. Har själv använt dem vid tidigare tillfälle.V växelventil skrev:
Julas kostade 150kr mer och funkade sådär (för mig).
Edit, mindes fel ang. pris. Skilde en tjuga.
Redigerat:
Jag hade läst ett tips om Biltemas borr här på forumet, att dom skulle vara bra, och gav det ett försök. Köpte tre borrstål . Det kommer aldrig hända igen kan jag säga. Ingen av dom tre var ens rak till att börja med. När man väl fått ner stålet i berget tuggade borren på med minimal effekt. Jag kastade alla tre borrar i soptunnan. Maken till skit får man leta efter.V växelventil skrev:
Köpte ett hilti-borrstål, och allt var som det brukar när man borrar i berg. Köpte även ett från Bosch och det var en fröjd det med.
Det var synd.Har provat bosch,HmeTolls,Tamo borrar men dom har ingen chans mot biltemas borrar och har nog köpt 10-15 st men dom har varit raka och kunnat borrar runt 20 innan dom gav upp.Mulvaden skrev:Jag hade läst ett tips om Biltemas borr här på forumet, att dom skulle vara bra, och gav det ett försök. Köpte tre borrstål . Det kommer aldrig hända igen kan jag säga. Ingen av dom tre var ens rak till att börja med. När man väl fått ner stålet i berget tuggade borren på med minimal effekt. Jag kastade alla tre borrar i soptunnan. Maken till skit får man leta efter.
Köpte ett hilti-borrstål, och allt var som det brukar när man borrar i berg. Köpte även ett från Bosch och det var en fröjd det med.
Jo, sant. Man måste kyla av dom för att dom inte ska brinna upp. Men om du rullar runt på tre borrar, håller dom ändå bara för 20 hål var?V växelventil skrev:
Så många hål 16mm för M16 expander varierande djup i ett sträck flera ggr genom armeringsjärn , då är en Hiltimaskin med orginal borr outstandingV växelventil skrev:
Blir ju 60 hål?Första gången jag borrade så körde jag 30 hål med en 19 jouls hammarmaskin och kände inget då men dagen efter var händerna skakiga som tusan och hade värk länge efter det så det gör jag inte om.Mulvaden skrev: