K
Höghus Höghus skrev:
I felsökningsmanualen för maskinen står detta.
[bild]
Inte för att jag förstår vad sidohandtaget har med detta att göra, men kanske värt en koll?

/Höghus
Tack!
Ska kolla.

K
V växelventil skrev:
Japp använd den finska modellen =våld.Försök sätta fast borret i skrustycke om det går och sedan ryck med chuken öppen.
Tack!
Borde själv ha kommit på att använda mig av maskinens kraft för att slå lös stålet. Efter att ha upprepat processen flera gånger, och sedan hållit tillbaka chucken (det läge i vilket stålet lossas) och gasat på i bilningsläget så hoppade stålet ur nästan av sig självt.

Tack alla! Tack som fan!

• Metallisk föremål, troligtvis ett verktyg, med slitsad spets, skruvmejsel, närbild, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad och 6 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Tack!
Borde själv ha kommit på att använda mig av maskinens kraft för att slå lös stålet. Efter att ha upprepat processen flera gånger, och sedan hållit tillbaka chucken (det läge i vilket stålet lossas) och gasat på i bilningsläget så hoppade stålet ur nästan av sig självt.

Tack alla! Tack som fan!
Ett tips ang borrar så kan jag rekommendera biltema 24mm sds max och dom slår alla borrar jag provat som kostat upp mot 1000 kronor med biltema som kostar 179 kr går som tåget.Vete tusan vad dom lött dit för plattor men klart prisvärda.

• Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
K
K Kardan79 skrev:
Tack!

Tack alla! Tack som fan!
Kan tillägga att jag provat med Hiltistålen jag kört av, och de löper jättefint i chucken. Men så fort jag trycker i stålet från Jula så fastnar det, och så måste jag göra som tidigare för att få loss det. Kommer aldrig igen köpa borrar för tuffare ändamål på Jula. Aldrig.

Undvikes lämpligen av den som avser att borra i berg. .

• Skärmdump från JULA.se, visar Meec Tools hammarsborr, 24 mm, prissatt till 199 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
V växelventil skrev:
Ett tips ang borrar så kan jag rekommendera biltema 24mm sds max och dom slår alla borrar jag provat som kostat upp mot 1000 kronor med biltema som kostar 179 kr går som tåget.Vete tusan vad dom lött dit för plattor men klart prisvärda.
De långa har tyvärr utgått ur sortimentet. Har själv använt dem vid tidigare tillfälle.
Julas kostade 150kr mer och funkade sådär (för mig).

Edit, mindes fel ang. pris. Skilde en tjuga.

Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
De långa har tyvärr utgått ur sortimentet. Har själv använt dem vid tidigare tillfälle.
Julas kostade 150kr mer och funkade sådär (för mig).

Edit, mindes fel ang. pris. Skilde en tjuga.
Ajaj var inga roliga nyheter. Borrade 24mm hål djup 300 på 2 minuter med deras borrar😠

P
V växelventil skrev:
Jag hade läst ett tips om Biltemas borr här på forumet, att dom skulle vara bra, och gav det ett försök. Köpte tre borrstål . Det kommer aldrig hända igen kan jag säga. Ingen av dom tre var ens rak till att börja med. När man väl fått ner stålet i berget tuggade borren på med minimal effekt. Jag kastade alla tre borrar i soptunnan. Maken till skit får man leta efter.

Köpte ett hilti-borrstål, och allt var som det brukar när man borrar i berg. Köpte även ett från Bosch och det var en fröjd det med.

K
V växelventil skrev:
Ajaj var inga roliga nyheter. Borrade 24mm hål djup 300 på 2 minuter med deras borrar😠
Men jag ser nu att de plockat in nya i sortimentet!!!
Fanns inte för en vecka sedan, då jag letade på deras webbplats.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Jag hade läst ett tips om Biltemas borr här på forumet, att dom skulle vara bra, och gav det ett försök. Köpte tre borrstål . Det kommer aldrig hända igen kan jag säga. Ingen av dom tre var ens rak till att börja med. När man väl fått ner stålet i berget tuggade borren på med minimal effekt. Jag kastade alla tre borrar i soptunnan. Maken till skit får man leta efter.

Köpte ett hilti-borrstål, och allt var som det brukar när man borrar i berg. Köpte även ett från Bosch och det var en fröjd det med.
Det var synd.Har provat bosch,HmeTolls,Tamo borrar men dom har ingen chans mot biltemas borrar och har nog köpt 10-15 st men dom har varit raka och kunnat borrar runt 20 innan dom gav upp.

P
V växelventil skrev:
borrar runt 20 innan dom gav upp.
20? Hål? Man kan borra flera hundra med ett bra stål. Eller menar du något annat?

Mulvaden skrev:
20? Hål? Man kan borra flera hundra med ett bra stål. Eller menar du något annat?
Nja du borrar med 3st borrar så växlar du emellan hålen så dom kyls ner annars spelar det ingen roll vilken borr du har för dom får inte gå varm för då slits dom snabbt.

K
V växelventil skrev:
Nja du borrar med 3st borrar så växlar du emellan hålen så dom kyls ner annars spelar det ingen roll vilken borr du har för dom får inte gå varm för då slits dom snabbt.
Eller går av...

P
V växelventil skrev:
Jo, sant. Man måste kyla av dom för att dom inte ska brinna upp. Men om du rullar runt på tre borrar, håller dom ändå bara för 20 hål var?

V växelventil skrev:
Så många hål 16mm för M16 expander varierande djup i ett sträck flera ggr genom armeringsjärn , då är en Hiltimaskin med orginal borr outstanding

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Jo, sant. Man måste kyla av dom för att dom inte ska brinna upp. Men om du rullar runt på tre borrar, håller dom ändå bara för 20 hål var?
Blir ju 60 hål?Första gången jag borrade så körde jag 30 hål med en 19 jouls hammarmaskin och kände inget då men dagen efter var händerna skakiga som tusan och hade värk länge efter det så det gör jag inte om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.