T
Ett alternativ så att du eventuellt slipper skruva i sär den.

Många, inkl jag, glömmer att smörja när man sätter in borrkronor etc i dessa chuckar. Säger inte att det skulle vara orsaken till bekymmerna men skadar inte att ta det som vana. Hilti brukar skicka med bra smörjmedel för ändamålet.

Chuckarna lever ett ganska hårt liv med stendamm och skit så inte särskilt konstigt att det kan fastna.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Många, inkl jag, glömmer att smörja när man sätter in borrkronor etc i dessa chuckar. Säger inte att det skulle vara orsaken till bekymmerna men skadar inte att ta det som vana. Hilti brukar skicka med bra smörjmedel för ändamålet.

Chuckarna lever ett ganska hårt liv med stendamm och skit så inte särskilt konstigt att det kan fastna.
Kan nog tyvärr vara en bidragande orsak. Den borr jag drog av var rätt fet när jag satte i den, men den nya från Jula var snustorr. Och jag hade lite väl brådis.

Har dessutom gjort ett 40-tal hål, ca 300-400mm, så det har blivit en del stendamm.

Hoppas du fått ordning på det nu!

En riktigt överjävlig fin batteriborr du kört där, litet annat än min lilla TE2-M med SDS Plus (TE-C). Men säkerhetssystemen är liknande, giller verkligen att de är designade för att inte bryta armarna av operatören när det kör fast! För det kör fast förr eller senare.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Hoppas du fått ordning på det nu!

En riktigt överjävlig fin batteriborr du kört där, litet annat än min lilla TE2-M med SDS Plus (TE-C). Men säkerhetssystemen är liknande, giller verkligen att de är designade för att inte bryta armarna av operatören när det kör fast! För det kör fast förr eller senare.
Önskar den vore min att behålla. Kontakt med resurser, som tyvärr snart pensionera sig. Kontakten alltså.

Hoppas verkligen det löser sig. Vore sjukt jobbigt annars.

Spruta på med en penetrerande olja, jucka litet på mekanismen så lär det nog lossna.

T
K Kardan79 skrev:
Hej!
Jag har lånat en Hilti TE60-A36 för att borra i sten (spräcker sten/berg). Med bara några hål kvar att borra gick borrstålet av ca 4cm från spetsen.
Fanns inte så många ställen öppna, och behövde ett nytt akut. Åkte till Jula...

Efter bara några minuters borrade slutade borren snurra, och det lät konstigt i chicken. Har försökt få ur borrstålet, men det sitter som f@n. Lyckas dra ut det max 1,5cm. Sen är det stopp.

Ska egentligen lämna tillbaka maskinen imorgon, men just nu är det viktigaste att jag får loss det förbannade borrstålet. Vore otroligt tacksam för hjälp!!!

Mvh
Daniel
Hur gick det?

K
T TechChad skrev:
Hur gick det?
Inte alls bra, än så länge.
Har använt rikligt med penetrerande olja, och försökt lirka. Det var meningslöst. Sitter som...

Har inte vågat plocka isär chucken än. Är ju inte min maskin. Överväger åka till Hilti-butiken i Uppsala. Skulle säkert kosta skjortan.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Inte alls bra, än så länge.
Har använt rikligt med penetrerande olja, och försökt lirka. Det var meningslöst. Sitter som...

Har inte vågat plocka isär chucken än. Är ju inte min maskin. Överväger åka till Hilti-butiken i Uppsala. Skulle säkert kosta skjortan.
Har du testat att ställa den i bilningläget?

K
V växelventil skrev:
Har du testat att ställa den i bilningläget?
Japp.
Och när jag kör i det läget (obelastat) fastnar stålet i ändläget (längst ut). Gör det dock inte lättare att få ut stålet. Tyvärr.

K Kardan79 skrev:
Japp.
Och när jag kör i det läget (obelastat) fastnar stålet i ändläget (längst ut). Gör det dock inte lättare att få ut stålet. Tyvärr.
Får du inget slag om du bilar mot en planka eller liknande.

K
V växelventil skrev:
Får du inget slag om du bilar mot en planka eller liknande.
Nu hände det lite grejer!
Tog en hammare och knackade försiktigt ner stålet i chucken, körde obelastat i bilningsläget. Upprepade.
Nu rör sig stålet betydligt lättare, och mycket mer.
Sitter dock fortfarande fast.

K Kardan79 skrev:
Nu hände det lite grejer!
Tog en hammare och knackade försiktigt ner stålet i chucken, körde obelastat i bilningsläget. Upprepade.
Nu rör sig stålet betydligt lättare, och mycket mer.
Sitter dock fortfarande fast.
Japp använd den finska modellen =våld.Försök sätta fast borret i skrustycke om det går och sedan ryck med chuken öppen.

I felsökningsmanualen för maskinen står detta.
Felsökning, borr roterar inte, steg-för-steg lösningar, kontroller, elektriska verktygets instruktioner, två kolumner, blåa pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte för att jag förstår vad sidohandtaget har med detta att göra, men kanske värt en koll?

/Höghus

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.