Vagnen är som sagt byggd för 3x230 V som i delar av Norge med IT-nät. Allt ser korrekt och bra ut för den användningen. Tyvärr oavsett vad som skrivits finns inget enkelt och självklart sätt att kunna växla användning för 3x400/230 V, sånt blir halvmesyrer och inget att rekommendera särskilt som den är bra i nuläget.

Så vill du använda den under båda förutsättningarna skaffa en trefas spartrafo och mata den som avsett via intaget. Eller bygg om helt så att den går under 3x400/230 V.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Med dom två trefas 230V uttagen (norsk IT-system) så finns det inget enkelt sätt att koppla om vagnen så att den fungerar med (svensk) trefas 400V TN-S-system.

Antingen skaffar du en trefastransformstor som klarar minst belastningen av dom bägge trefaslasterna eller klarar hela vagnens belastning.

Eller så skaffar du bara enfasutrustning eller dubbelt av trefasutrustningarna.

Så länge som du vill kunna använda vagnen till bägge nätspänningarna så blir det både komplicerat och dyrt. Du har antagligen svårt att tjäna in dom pengarna så att du går plus på investeringen.

Demmpa skrev:
Med dom två trefas 230V uttagen (norsk IT-system) så finns det inget enkelt sätt att koppla om vagnen så att den fungerar med (svensk) trefas 400V TN-S-system.
kommer nog bara ha den i norge inte sverige efter det här.
vagnen ska vara helt anpassad till norska systemet, men just där vart vi ska stå har dom bytt hela systemet till 400
ska försöka hitta annan plats vi jobbar på lösning tack för alla bra tips och synvinklar uppskattar det!

Demmpa skrev:
Så länge som du vill kunna använda vagnen till bägge nätspänningarna så blir det både komplicerat och dyrt. Du har antagligen svårt att tjäna in dom pengarna så att du går plus på investeringen.
Otrolig saftig nota :banghead:
skulle behöva macgyver nu :D

Även i Norge blir det som du märkt fler och fler ställen där du skulle ha nytta av en trafo, då kan du också använda den i Sverige när det passar. Och det är framför allt inte komplicerat och inte så dyrt heller om du är lite förslagen.

GK100 skrev:
Även i Norge blir det som du märkt fler och fler ställen där du skulle ha nytta av en trafo, då kan du också använda den i Sverige när det passar. Och det är framför allt inte komplicerat och inte så dyrt heller om du är lite förslagen.
vet du en bra solid trafo, som skulle passa just för detta,
har faktis inte mycket erfarenhet av el, men genom detta så lär jag mig mer

Jag tror att kunskapen om var man hittar en lämplig transformator generellt är större i Norge än i Sverige. Detta eftersom det är ett typiskt norskt problem. Det finns 400 V och 230 V parallellt och det byggs om från 230 till 400 på många ställen. Är det något som skall vara inkopplat i trefasuttagen? Om inte så kanske du kan bygga om vagnen, men den generella lösningen som alltid fungerar är transformator.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det går att göra om installationen i vagnen så att den passar för 230/400V , "ny-norsk"-"svensk"-"röda uttag" men då passar den inte mot 3*230v "gammel-norsk"-"blå uttag". Vill man kunna använda vagnen vilket system man än stöter på så är enklaste sättet att ha vagnen utförd för 3*230V med blått intag och sedan använda trafon när man stöter på de röda uttagen. Alla försök till mellankopplingar utan trafo blir mer eller mindre livsfarliga, det är mycket lätt, även för en van kopplare, att göra något misstag när man korsar två system och jag har svårt at se att det finns något rätt sätt att göra det utan trafo.
(Det skulle kunna gå att ha två fullständigt separerade system i vagnen med varsitt intag och sedan dubbla uttag för varje apparat men det blir mer kablar, krångligare, ökad kompexitet, fler handgrepp, ökad vikt osv. Knappast lägre kostnad heller.)

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
,,,

Redigerat:
Det förvånar mig lite att vagnen inte är förberedd för att matas med 400/230 volt eftersom det är ganska vanligt i Norge. Men det är kanske inte så vanligt med anpassningsbara elinstallationer som jag hittills trott.

Jag har nu under några månader byggt elutrustning som bland annat säljs till Norge. Det som vi gör när vi anpassar vår 400/230 till norsk 230 volts 3-fas är att vi drar en extra kraftig intagskabel men fortfarande med fem ledare, ersätter den vanliga handsken med en norsk 3-fas utan nolla, flyttar nollan från nollplinten till en av faserna och D-kopplar 3-fas utrustningen. Då är det lätt för norrmännen att anpassa tillbaka utrustningen om de vill mata den med 400/230 istället.

Då gäller det att ingen enfasapparat använder just den fas som nollan (den blå) kopplas mot. Men då man ändå måste koppla om alla trefasapparater från Y till D så kan man kanske se över enfasmaskinerna samtidigt. Det kanske är enkelt om det inte handlar om 50 stycken? Lätt för tankevurpor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.