Hej!

Nu jä?%ar är det något galet. Har flyttat in i ett nytt hus i mitten på december förra året och har slaviskt följt elmätaren. När jag nu fick den första elräkningen så har elbolaget genomfört fjärravläsningar, dock så stämmer dessa fjärravläsningar inte alls med det jag läst av på mätaren.´

Hur kan det vara så?

Fr.o.m halva december till 1 jan var skillnaden ca: 200kWh
Fr.o.m 1jan till sista januari var skillnaden hela 600kWh.

Fjärravläses inte de värden som står på min mätare? Någon annan som har råkat ut för detta? När jag ringde elleverantören så sa de att de gör fjärravläsningar varje dygn, dock stämmer inte deras avläsningar med det som står på min mätare. Diffen blir bara större och större...

Hjälp!

Har aldrig hört på maken.. =()
Ligg på ditt bolag, här är nått som inte står rätt till!

De kanske har blandat bort några hus, så "din" elmätare sitter hos grannen. Sedan läser elbolaget av grannens mätare och fakturerar dig.

Kolla om det finns någon mätarid, på både din mätare och på räkningen.

En tekniker från elleverantören skall kontakta mig och jag hoppas på en rimlig förklaring, alternativt hembesök med kontroll om vad som är fel.

Återkoppla gärna här när du får din förklaring. Antar dock att det på fakturan står att det är avläst värde och inte beräknat värde. Fjärravläsning till trots så får inte alla nätägare in sina märvärden enligt plan...

Låter som om de har läst av fel mätare. Alt ett allvarligt fel på din mätare!

Elbolagen läser av fel mätare hela tiden, har hänt mig i två olika boenden (lägenheter iofs) där jag blivit fakturerad för grannens förbrukning. Och de är inte hjälpsamma när man försöker påtala felet.

Risken är ju större för förväxlingar i lägenheter med mätarrum. Kan ju även vara förväxlade stigare i fastigheten ibland.

Det är ju som tidigare nämnts en god tumregel att kolla sitt mätarnummer på räkningen så man ser att det är den mätare man har hos sig. Kan ju i och för sig bli knivigare vid lägenheter av förklarliga skäl.

Vad är din förbrukning enl din egen avläsning? Stämmer avläsningsdatumen överens med dina avläsningar?
I vilket fall som helst ska du kolla med ditt elbolag varför det skiljer.

Jag upptäckte detta också och felet var att utrustningen som fjärravläser elmätaren trasig så elbolaget fick beräkna förbrukningen de månader det inte fungerade.
Det tog lite tid innan det blev ordnat och som tack så blir man belönad med en extrasaltad elräkning när det är som billigast :S

jag har jobbar med och byta elmätare ett bra tag och har haft många såna här problem.. det är säker fel på mätaren, dem kommer byta ut den mot en ny.. dem har haft problem med dem fjärravlästa speciellt när man bor lite längre ut från samhället..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.