34 151 läst ·
95 svar
34k läst
95 svar
AKUT! Frys saknar stickpropp, julmaten går åt skogen
Inte ens jag som är ganska paranoid med el skulle nog faktiskt ha kontrollmätt att den gulgröna var jord i det fallet, sannolikheten att den inte skulle vara det är rätt låg.
I en fast installation däremot är jag lite försiktigare då man aldrig vet vem som varit inne och rotat
I en fast installation däremot är jag lite försiktigare då man aldrig vet vem som varit inne och rotat
Bara att ta någon kontakt du har hemma, bara att klippa av en lampa du inte behöver. Kolla bara att det är en kontakt du kan skruva isär. Gul/grön = jord i mitten resten spelar ingen roll, 5 min jobb och julmaten och bröstmjölken är räddad, bra att det är vinter så kan man också ställa ut allt om det tar längre än 5 minA Amatörtorparen skrev:Hej,
Håller tummarna att ni kan hjälpa mig!
Vår frys är trasig och jag håller på att bråka med firman som sålde den om att få en ny i ersättning. Det drar ut på tiden och med ett spädbarn hemma och behov av att frysa bröstmjölk och julen på gång så blev det nu ohållbart att vara utan frys. Så jag köpte en gammal kyl+frys på blocket att ha tills det löser sig med den ordinarie frysen. Sen åkte vi ut till torpet och hämtade hem en hel pappkasse med kött från frysboxen. Allt vi ska äta under julhelgen och lite till, köttfärs till köttbullar, lyxig prinskorv från gårdsbutik och så vidare.
Men... Nu när jag skulle sätta i kontakten och starta frysen så inser jag att det finns ingen kontakt, bara en sladd med tåtar.
All bygghandel i trakten är stängd så jag kan inte åka och köpa en stickkontakt. Har ställt ut maten på balkongen men det är +7 grader så det håller inte hur länge som helst.
Har hittat en skarvsladd här hemma där det ser ut som att det går att skruva loss delen jag behöver. Finns det en chans att jag kan montera dit den?
Bilder bifogade!
God Jul
Är det en kombinerad kyl/frys? Om den står i ett svalt/kallt utrymme så håll koll på temperaturen i frysdelen. Har den bara en kompressor kan termostaten, som sitter i kyldelen, luras att tro att det är tillräckligt kallt så att kompressorn inte går igång vilket gör att temperaturen i frysdelen stiger. För vår kyl/frys måste omgivningstemmperaturen vara över 13-15 grader för att frysen skall hållas tillräckligt kall.A Amatörtorparen skrev:
Ett tips är att läsa tråden innan man svarar så man slipper upprepa något som redan är skrivet tio gånger. TS har skruvat dit en stickpropp och haft skåpet igång sen i lördags.3 307an skrev:Bara att ta någon kontakt du har hemma, bara att klippa av en lampa du inte behöver. Kolla bara att det är en kontakt du kan skruva isär. Gul/grön = jord i mitten resten spelar ingen roll, 5 min jobb och julmaten och bröstmjölken är räddad, bra att det är vinter så kan man också ställa ut allt om det tar längre än 5 min
God Jul
Det här med att mäta. En del här ligger väldigt hårt på den punkten.
Ska man vara konsekvent så ska man (= alla) då mäta på ALLA elektriska apparater man köper till hemmet. Hur realistiskt är det?
I verkligheten så om man köper en apparat från ett känt och seriöst märke så gör man inte det. Trots att det finns en (väldigt liten) risk att t ex jorden är felkopplad i apparaten.
Personligen minns jag inte att jag varit med om jordfel i ovanstående omstädigheter i mitt 68-åriga liv. Nu köper jag inte no-name apparater utan håller mig till just kända och seriösa leverantörer. Om man nu anser att t ex Deltaco och Belkin är det. (Fast jag köper oftast i regel Samsung laddare till mina Samsung mobiler.)
Ska man vara konsekvent så ska man (= alla) då mäta på ALLA elektriska apparater man köper till hemmet. Hur realistiskt är det?
I verkligheten så om man köper en apparat från ett känt och seriöst märke så gör man inte det. Trots att det finns en (väldigt liten) risk att t ex jorden är felkopplad i apparaten.
Personligen minns jag inte att jag varit med om jordfel i ovanstående omstädigheter i mitt 68-åriga liv. Nu köper jag inte no-name apparater utan håller mig till just kända och seriösa leverantörer. Om man nu anser att t ex Deltaco och Belkin är det. (Fast jag köper oftast i regel Samsung laddare till mina Samsung mobiler.)
Men man får ju faktiskt byta stickkontakter (om man ha nödig kunskap) och jag har då aldrig sett en vanlig sladd där jorden inte varit grön/gul utan bara i gamla vägg/takdosor. Tycker att somliga här inte alls ger goda råd utan bara försöker skrämmasJ jizza1955 skrev:
Nja, stickkontakter regleras inte alls i elinstallationsreglerna. Så undantaget som kräver ”nödig kännedom” gäller inte här.
Det medför ju inte att man ska göra det utan kunskap.
Det medför ju inte att man ska göra det utan kunskap.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Tycker du det är fel? En innehavare som kanske inte är så van vid att montera en stickpropp och som har en multimeter hemma tycker jag absolut ska göra denna kontroll av skyddsjordningen. Det gör man (jag) ju även vid fast anslutning av t.ex en tvättmaskin i en dosa.TRJBerg skrev:
Vem skrev ALLA apparater? Jag brukar inte prova nya apparater som kommer med stickpropp...TRJBerg skrev:
Men tråden handlar om detta fall:
A Amatörtorparen skrev:
Försök hålla er till tråden och dra inte iväg och applicera råd på andra fall.
Det är en liten risk för fel men också en liten kostnad att prova, tre sekunder av sitt liv! Varför lägger du tre minuter på att skriva ett inlägg som försöker motivera att hoppa över denna kontroll???TRJBerg skrev:
Så som du formulerade dig (och andra i tråden) så lät det som att du - åtminstone - menade att att alla apparater som levereras med sladd utan stickpropp, även helt nya, ska kontrollera medelst mätning att jorden är rätt kopplad.Bo.Siltberg skrev:
Tycker du det är fel? En innehavare som kanske inte är så van vid att montera en stickpropp och som har en multimeter hemma tycker jag absolut ska göra denna kontroll av skyddsjordningen. Det gör man (jag) ju även vid fast anslutning av t.ex en tvättmaskin i en dosa.
Vem skrev ALLA apparater? Jag brukar inte prova nya apparater som kommer med stickpropp...
Men tråden handlar om detta fall:
[bild]
Försök hålla er till tråden och dra inte iväg och applicera råd på andra fall.
Det är en liten risk för fel men också en liten kostnad att prova, tre sekunder av sitt liv! Varför lägger du tre minuter på att skriva ett inlägg som försöker motivera att hoppa över denna kontroll???
Jag anser att t ex en helt ny spis köpt från Elgiganten inte ska behöva kontrolleras medelst mätning att jorden är rätt kopplad. Oavsett om kabeln är med stickpropp eller inte.
Ur min synpunkt är det ingen skillnad i risk mellan en ny apparat levererad med sladd med stickpropp och samma apparat med stickpropp att jorden är felkopplad i apparaten.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Fast nu handlar ju tråden om en frys som köpts begagnad på blocket. Det framgår inte om TS har fått se frysen i drift. Bara att han upptäckt att kabeln var klippt när han kom hem med den.
Det är iofs. ett lite annat läge, än om man köper en ny frys med fabriksmonterad kabel.
Personligen skulle jag bli lite misstänksam över en klippt kabel. Det kan givetvis finnas en oskyldig förklaring, i stil med att den var dragen genom ngt. utrymme där man inte får förbi kontakten, eller att den varit fast inkopplad (ovanligt).
Men det är också relativt vanligt att man klipper kabeln på en apparat som är trasig på ett farligt sätt, innan man lämnar den till återvinning, för att försäkra sig om att ingen skall börja använda den.
SÅ en begagnad apparat med klippt kabel skulle jag hävda innebär lite större risk att något är fel med skyddsjorden än andra fall. Personligen skulle jag definitivt kontrollmätt (eller i första hand inte befatta mig med den). Men det är för att mätning sysslar jag med även på jobbet, det är enkelt och naturligt för mig. OM jag inte skulle ha tillgång till mätinstrument så skulle jag nog ändå koppla in den, fungerar den även om man vänder på kontakten så är den iallafall inte grovt felkopplad. Och jag skulle använda mig själv som mätinstrument, alltså nudda den med fingrarna försiktigt först, innan jag lämnar dne för andra att använda.
Detta att använda sig själv som mätinstrument är givetvis egentligen helt förkastligt, något man absolut inte gör om det verkligen finns en reel risk att det man nuddar är spänningsförande.
Jag gör det i andra sammanhang som en absolut sista kontroll efter att jag mäter på en ledare, kontrollerar att instrumentet verkligen fungerar, kortsluter till jord. Då nuddar jag själv ledaren som den sista kontrollen innan jag litar på att en ledare är säker att vidröra. Så att om det trots alla försiktighetsmått ändå blir en stöt så skall den vara så lindrig som möjligt.
Det är iofs. ett lite annat läge, än om man köper en ny frys med fabriksmonterad kabel.
Personligen skulle jag bli lite misstänksam över en klippt kabel. Det kan givetvis finnas en oskyldig förklaring, i stil med att den var dragen genom ngt. utrymme där man inte får förbi kontakten, eller att den varit fast inkopplad (ovanligt).
Men det är också relativt vanligt att man klipper kabeln på en apparat som är trasig på ett farligt sätt, innan man lämnar den till återvinning, för att försäkra sig om att ingen skall börja använda den.
SÅ en begagnad apparat med klippt kabel skulle jag hävda innebär lite större risk att något är fel med skyddsjorden än andra fall. Personligen skulle jag definitivt kontrollmätt (eller i första hand inte befatta mig med den). Men det är för att mätning sysslar jag med även på jobbet, det är enkelt och naturligt för mig. OM jag inte skulle ha tillgång till mätinstrument så skulle jag nog ändå koppla in den, fungerar den även om man vänder på kontakten så är den iallafall inte grovt felkopplad. Och jag skulle använda mig själv som mätinstrument, alltså nudda den med fingrarna försiktigt först, innan jag lämnar dne för andra att använda.
Detta att använda sig själv som mätinstrument är givetvis egentligen helt förkastligt, något man absolut inte gör om det verkligen finns en reel risk att det man nuddar är spänningsförande.
Jag gör det i andra sammanhang som en absolut sista kontroll efter att jag mäter på en ledare, kontrollerar att instrumentet verkligen fungerar, kortsluter till jord. Då nuddar jag själv ledaren som den sista kontrollen innan jag litar på att en ledare är säker att vidröra. Så att om det trots alla försiktighetsmått ändå blir en stöt så skall den vara så lindrig som möjligt.
Detta är från egen erfarenhet där stickpropp saknades och den gröngula på apparatsidan låg på värmeelementet.J Jamtstårsa skrev:
Den som gör ett elektriskt arbete är ansvarig för detta.
Det viktiga för mig är att jag är säker på det jag gör och vet att jag gör är rätt.
Det gäller ju även att kolla att det finns en fungerande jord i det matande uttaget och
i övriga installationer där man kopplar in sig.
Skyddsjorden är viktigast.
God Jul alla.🎄