32 433 läst · 95 svar
32k läst
95 svar
AKUT! Frys saknar stickpropp, julmaten går åt skogen
Hej,
Håller tummarna att ni kan hjälpa mig!
Vår frys är trasig och jag håller på att bråka med firman som sålde den om att få en ny i ersättning. Det drar ut på tiden och med ett spädbarn hemma och behov av att frysa bröstmjölk och julen på gång så blev det nu ohållbart att vara utan frys. Så jag köpte en gammal kyl+frys på blocket att ha tills det löser sig med den ordinarie frysen. Sen åkte vi ut till torpet och hämtade hem en hel pappkasse med kött från frysboxen. Allt vi ska äta under julhelgen och lite till, köttfärs till köttbullar, lyxig prinskorv från gårdsbutik och så vidare.
Men... Nu när jag skulle sätta i kontakten och starta frysen så inser jag att det finns ingen kontakt, bara en sladd med tåtar.
All bygghandel i trakten är stängd så jag kan inte åka och köpa en stickkontakt. Har ställt ut maten på balkongen men det är +7 grader så det håller inte hur länge som helst.
Har hittat en skarvsladd här hemma där det ser ut som att det går att skruva loss delen jag behöver. Finns det en chans att jag kan montera dit den?
Bilder bifogade!
Håller tummarna att ni kan hjälpa mig!
Vår frys är trasig och jag håller på att bråka med firman som sålde den om att få en ny i ersättning. Det drar ut på tiden och med ett spädbarn hemma och behov av att frysa bröstmjölk och julen på gång så blev det nu ohållbart att vara utan frys. Så jag köpte en gammal kyl+frys på blocket att ha tills det löser sig med den ordinarie frysen. Sen åkte vi ut till torpet och hämtade hem en hel pappkasse med kött från frysboxen. Allt vi ska äta under julhelgen och lite till, köttfärs till köttbullar, lyxig prinskorv från gårdsbutik och så vidare.
Men... Nu när jag skulle sätta i kontakten och starta frysen så inser jag att det finns ingen kontakt, bara en sladd med tåtar.
All bygghandel i trakten är stängd så jag kan inte åka och köpa en stickkontakt. Har ställt ut maten på balkongen men det är +7 grader så det håller inte hur länge som helst.
Har hittat en skarvsladd här hemma där det ser ut som att det går att skruva loss delen jag behöver. Finns det en chans att jag kan montera dit den?
Bilder bifogade!
Bästa svaret
Ja. Det är bara att öppna skarvhanen och lossa kabeln. Det viktigaste när du skruvar dit kabeln från frysen är att gul/grön hamnar på blecket i mitten. Det spelar ingen roll på vilket stift du sätter brun och blå. Titta på den gamla kabeln hur mycket du skall skala trådarna.
TACK!!!! Jag testar och fotar, så fort bebis ätit klart 😄
Sådär! Satte tåtarna likadant som dom satt i kontakten innan. Det här borde verkligen inte kunna bli farligt på något sätt, det kan jag lista ut från era svar... men tycker det är så läskigt med el!
Frysen brummande igång så fint så 😅
Tack så jättemycket allihopa! Jag blir faktiskt lite rörd, det är lördagkväll i advent och så ställer ni upp på bara några minuter, det är helt otroligt 🤩
Julen är räddad 😂
Tack så jättemycket allihopa! Jag blir faktiskt lite rörd, det är lördagkväll i advent och så ställer ni upp på bara några minuter, det är helt otroligt 🤩
Julen är räddad 😂
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 452 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 452 inlägg
Ja verkligen 🤩
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Kul att du lyckades lösa det snabbt!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 929 inlägg
Jag hade nog löst det på samma sätt men det finns ändå viktiga saker att tänka på som att spretande kardeler och dålig kontakt kan leda till värmeutveckling.
Det är ingen som vet om uttaget i stugan var jordat heller 😂 Kanske inte spelar någon roll för ett kylskåp…
Det är ingen som vet om uttaget i stugan var jordat heller 😂 Kanske inte spelar någon roll för ett kylskåp…