29 742 läst ·
53 svar
30k läst
53 svar
Akut, älven på väg in i huset
Sandsäckar brukar användas till skydd. Eller flood gates, https://www.lakesidefloodsolutions.co.uk/products/flood-gates/
Flood gates används när man har högt vattenläge pga ebb och flod, och att vinden ligger på. Kanske händer två gånger per år.
Flood gates används när man har högt vattenläge pga ebb och flod, och att vinden ligger på. Kanske händer två gånger per år.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
På kontinenten blockerar man fönster och dörrar. Det finns särskilda byggsystem där man sätter U-skenor i smygen och vid behov sätter man skivor i skenorna för att blockera. Då det aldrig kan bli helt tätt måste man komplettera med pump innanför. Men man minskar ju inflödet kollossalt så att det blir hanterbart.D Daniel 109 skrev:
Men då är det inte isolerade regelhus som är rejält dominerande i Sverige. Är det stenhus kan det fungera.
@goldtooth
Hur gick det, klarade du dig eller blev det mycket skador.
Vilka åtgärder tog du och hur effektiva var de ?
Hur gick det, klarade du dig eller blev det mycket skador.
Vilka åtgärder tog du och hur effektiva var de ?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Var tror att att vattnet tränger in i huset snabbast? Vattnet ska komma in i huset.D Daniel 109 skrev:
(Det är ett bostadshus, byggt för att vara bostadshus )
1. Genom skorstenen
2. Genom grunden (platta på mark)
3. Genom ett fönster
4. Genom en dörr
5. Genom en ytterväggen (betong)
6. Genom en yttervägg (trä konstruktion) Med ångspärr
7. Genom vägg utan ångspärr.
Tack för alla svar. Hade inte så mycket tid på grund av rasrisken som höjdes samtidigt som vattnet i älven. Byggde ett provisoriskt skydd på ingångarna i källaren, räknar med att det mest ser bra ut på bild och inte är någon direkt hjälp. Vi flyttade upp en del saker från källaren, men blev tvungna att evakuera omgående när de kom och knackade på dörren. Området är avspärrat så har inte sett hur det ser ut sedan torsdag eftermiddag. Kommer inte heller få se det förrän rasrisken blir mindre, tidigast någon gång i början av nästa vecka hoppas vi.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Genom friskluftsventilerna.
Dörrarna är nog det första som läcker in
Dörrarna är nog det första som läcker in
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Konstaterade just det tidigare i tråden. Oavsett vattenhinder eller inte så skulle källaren tömmas .Jag misstänker att det är hus med källare som har störst risk för översvämning. Så källaren bör man tömma helt. Även tavlor på väggarna. Det ska vara lika tomt som när man flyttar.S SueCia skrev:Ja, jag menade inte att äldre hus var tätare, snarare raka motsatsen. I äldre trähus finns det ingenting som kan kallas för tätt, men i nyare hus är ångspärren väldigt tät
Skulle inte bry mig om att göra några försök om jag inte kunde stoppa vattnet från att nå fram till huset, är övertygad om att det kommer att göra obefintlig skillnad då de bara handlar om skillnad på några minuter innan vattennivån är lika hög som om man inte försökt.
Höj möbler och dyrbarheter från golvet är väl det enda rimliga. Tyvärr. (om man inte har möjlighet att styra bort vattnet från huset givetvis)
Då har man minimerat skadorna. Du behöver bara bråka om ytskikten.
Är det så att det riskerar att tränga in på bv i huset. Då får som du skriver höja möbler. Jag skulle nog försöka stapla möblerna så gott det går. De som är kvar får höjas. Alla saker man har får samlas ihop och lägga upp någonstans.
Nånstans i det här måste man se till att bygga skyddsvallar. Dessa är det viktigaste.
Jag. hade nog satt skivor framför fönstren i källaren. Dels för att köpa lite tid. Men även för att undvika att vattnet spräcker rutan.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jobbigt att inte kunna kolla till huset. Inte få veta. Det låter värre än att stå där se vattnet rinna in.G goldtooth skrev:Tack för alla svar. Hade inte så mycket tid på grund av rasrisken som höjdes samtidigt som vattnet i älven. Byggde ett provisoriskt skydd på ingångarna i källaren, räknar med att det mest ser bra ut på bild och inte är någon direkt hjälp. Vi flyttade upp en del saker från källaren, men blev tvungna att evakuera omgående när de kom och knackade på dörren. Området är avspärrat så har inte sett hur det ser ut sedan torsdag eftermiddag. Kommer inte heller få se det förrän rasrisken blir mindre, tidigast någon gång i början av nästa vecka hoppas vi.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi fick en riktigt rejäl störtflod hos oss, jag har aldrig varit med om liknande, det varade länge och var så intensivt att billarm gick, så det var inget vanligt "rejält ösregn".
Vatten trängde då upp ur golvbrunnen utanför källartrappan. Vi fick ca 50cm vattendjup utanför dörren och innanför rann det längs betonggolvet och ner i en golvbrunn 3m bort. Jag tätade dörren med handdukar i panik vilket gjorde att golvbrunnen inomhus klarade av vattenmängden.
Förutom några kartonger som stod där blev inget mer än golvet blött mot golvbrunnen blött.
Så fort regnet avtog så rann det ut ur golvbrunnen utanför källardörren och vi klarade oss med lite städarbete. Hade dörren inte tätats eller vi saknat golvbrunn hade vi haft rejält med vatten i hela källarplanet.
Så att täta dörrar kan löna sig ordentligt med rätt förutsättningar. Men är säkert poänglöst i vissa fall.
Vatten trängde då upp ur golvbrunnen utanför källartrappan. Vi fick ca 50cm vattendjup utanför dörren och innanför rann det längs betonggolvet och ner i en golvbrunn 3m bort. Jag tätade dörren med handdukar i panik vilket gjorde att golvbrunnen inomhus klarade av vattenmängden.
Förutom några kartonger som stod där blev inget mer än golvet blött mot golvbrunnen blött.
Så fort regnet avtog så rann det ut ur golvbrunnen utanför källardörren och vi klarade oss med lite städarbete. Hade dörren inte tätats eller vi saknat golvbrunn hade vi haft rejält med vatten i hela källarplanet.
Så att täta dörrar kan löna sig ordentligt med rätt förutsättningar. Men är säkert poänglöst i vissa fall.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg