Hej!

Jag och min sambo har tittat på att köpa en lägenhet med (i alla fall för mig) ovanlig taklösning i badrummet. Tidigare ägdes huset av Svenska Bostäder men har ombildats till en bostadsrättsförening. Huset är byggt 1962 och stambyte gjordes 2006/2007 (då det fortfarande var hyresrätter och ägdes av Svenska Bostäder).

När stambytet gjordes renoverade man alla badrum, man ansåg det vara för dyrt att bila upp betonggolven så man drog rören invändigt i badrummen längsmed taket istället. För att dölja de nya rördragningarna så satte man in ett akustikinnertak som man ofta hittar på kontor, dvs rektangulära plattor i stålram (se bild: https://www.dropbox.com/s/394qke78jh4i7dl/Photo 2013-07-15 17 30 38.jpg). Man sänkte även takhöjden i badrummet till följd av detta.

Plattorna man använder, består ju inte av något organiskt material, men de är porösa och jag misstänker att det kanske inte är optimalt i ett badrum, man kan se fällningar på dem och de borde kunna utgöra en grogrund för diverse sporer och bakterier?

Ventilationsventilen sitter under det nya innertaket, ett sådant här innertak kan ju inte vara tätt nog att förhindra fukt att ta sig upp i luftrummet mellan det nya innertaket och det gamla badrumstaket. Eftersom ventilationsventilen sitter under det nya innertaket så undrar jag om inte fukt kan samlas och kondensera ovanför det? Detta borde väl kunna leda till fuktproblem?

Det vore mycket intressant att höra vad ni tycker om en sådan här konstruktion och ifall den är något att lita på.

Tack för hjälpen!

Mvh
Lukas

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade likadana i min lägenhet när jag bodde i sådan. Det var inga problem och badrummet där var uppskattningsvis 10-15 år gammalt. Användes flitigt med duschande av mig varje dag. Om ventilationen är bra vor det torka ut från gång till gång.,

Inga problem alls!

Lyft en platta, stick upp huvudet och lukta, finns det bekymmer så luktar du det.
Annars är det troligen tillräckligt med undertryck iom ventilationen att det inte trycker upp så mycket fukt ovan plattorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.