SEB verkar genomgående erbjuda lägsta räntorna ...
Vad är haken?

birgi skrev:
Vad är haken?
Ingen som vi märkt av än :P

birgi skrev:
Vad är haken?
För min del är haken att vi redan har kreditivet hos dem, och jag vill ha in lite olika (bättre) offerter för att få ned räntorna hos dem innan vi lägger lånen. Dock vill jag egentligen inte ödsla tid på att boka tid hos en massa banker för att gå igenom hela den "nödvändiga" proceduren med lånekalkyler osv.

Alltså; någon som lyckats få offerter från banker utan personliga besök?

Har läst det mesta av tråden nu, och det verkar vara otroliga skillnader mellan räntenivåer på olika banker (ja, jag har sett att inläggen spänner över flera månader). Är detta geografiskt betingat?

Antar att de flesta som skriver här bygger nytt, är det lättare att få rabatt vid nybygge?
Vårt hus är gammalt som gatan, vi köpte förra sommaren, och har just nu 2.35 i rörligt, allt i bottenlån (lite oklart hur många procent det är belånat eftersom vi renoverat med egna pengar, men nånstans runt 85% skulle jag tro), hos SHB i Stockholm. Har aldrig varit aktuellt att byta eftersom vi har en superbra bankman (tror inte vi skulle få bättre villkor någon annanstans heller).

Det viktiga är väl att hålla sig ajour med lånemarknaden, så man inte missar förändringar. Lite trist att sitta med topplån om ens bank erbjuder nya kunder större bottenlån, t ex.
Därför är en sån här tråd jättebra (som ni redan har fattat :) )!
Jag hör av mig till min bankman ett par gånger om året ungefär för att kolla om något har hänt som skulle kunna vara till vår fördel.

hoover99 skrev:
Vi har blivit erbjudna (i dag)

rörligt:2.49
8 år:  3.93

av FSB... låter det som ett bra erbjudande, eller ska vi försöka hos någon annan?
Verkar väl OK. Om lånesumman understiger 2 miljoner. Annars tycker jag alltid att man skall kolla med 'rikslikaren' först - Skandiabanken. De har ju följande på sin hemsida:

3 mån 2,53% (2,23% om lånesumman överstiger 2 kk)

1 år 2,60% (2,30% om lånesumman överstiger 2 kk)

2 år 2,85% (2,55% om lånesumman överstiger 2 kk)

3 år 3,15% (2,85% om lånesumman överstiger 2 kk)

5 år 3,60% (3,30% om lånesumman överstiger 2 kk)

Tycker att detta är ett bra läge att starta förhandlingarna med andra banker från. Dock har de, i alla fall inte på hemsidan, några längre bindningstider än 5 år.

hoover99 skrev:
Lånesumman är 3 kk, och med stor kontantinsats, så jag tycker där borde finnas utrymme för förhandling.
Jag försökte, men dom (FSB) kunde inte gå lägre.

Jag ska höra med Skandalia
Så länge Din kontantinsats överstiger 750k (80%) tycker jag att Skandia låter som en bra utgångspunkt i Dina förhandlingar.

Fsb

Rörligt 2,19%

5 år 3,25%

12 år 3,90 %

Frågan är bara hur man ska fördela lånet!!??

koho11 skrev:
Fsb

Rörligt 2,19%

5 år 3,25%

12 år 3,90 %

Frågan är bara hur man ska fördela lånet!!??
Ja, detta måste ju vara inofficiellt svenskt världsrekord ;-)

vi har idag fått 2,25% rörligt hos SEB, men jag satsar på att komma ner till 1,99 som tydligen SHB har kunnat erbjuda vissa av sina kunder.

har därför i anslutning tilld etta två frågor:

1. Är det fortfarande någon som har lyckats få rabatter ner till ca 2% på den rörliga?

2. Har någon lyckats pruta ytterligare utöver de rabbater som Skandia erbjuder (0,1-0,3 %). Mao är det värt att ens försöka hos dem?

vi skall låna 2,4 milj, allt i rörligt. detat motsvarar ca 70-75% av husets värde.

Ska trääffa banken på fredag för att komma överrens om lånen.
Jag anser inte det vara lönt, bara pinsamt att pruta på den rörliga räntan 2,19%, den är fantastiskt bra. Däremot förberedde jag banken på att jag vill vill ha bättre 5-åring och 12-åring än vad de erbjudit. 3,25 resp. 3,90. Så jag får se vad de erbjuder på fredag.
Givetvis ska jag och frugan bara betala halva priset på betalkort och internetbank också!!! ;)

Roach skrev:
Var på FSB och fick 2.95 byggkred. Men inga ränterabatter på bundna eller rörliga utan "vi kommer att ge er en bra rabatt ca 0.3 då ni skriver om lånen"
Är det vanligt att få rabattgaranti i detta läge?

Dessutom fick vi inget erbjudande om juristgranskning av offerter vilket Nordea gav oss.
Sedan tillägget "Tillkommer om finansiering vid färdigställt byggnad ej sker via FSB: 0.5% kontraktsränta + 3000kr"
OBS; tilläggas bör att vi båda har alla konton hos denna bank! "Detta är det bästa vi kan göra, det är verkligen ett bra erbjudande"  >:(
Nej, detta hade inte jag varit nöjd med. Att byta bank vid kreditivets omläggning kostar pengar, vilket inte är bra. Prova med fler banker och gå sedan tillbaks till FSB för att se om det verkligen inte finns mer att göra....

vi är nere på 2,20 på SHB. då ingår även deras bolåneskydd. Jag ger mig dock inte förrän vi är nere på 2,1

visst kan det kännas småaktigt, men det blir många sköna tusenlappar per år.

skall träffa banken på måndag...

F
FSBA 2,25 i rörlig ränta. Vi band om en del av lånet.
Det lönade sig att lösa lånet idag eftersom räntan är låg och det dessutom är avdragsgillt att lösa. Det går som en räntekostnad.

Roach skrev:
Bah var på vår bank FSB och talade om de andra buden vi har fått. Doch låg deras enda bud fast och detta trots att vi har pensionsspar, kort, lönekonton, sparkonton fondkonton för oss och barn mm mm mm hos denna bank. Alltså deras första bud med byggkred 3.50 samt kontraktsränta om byta av bank var det bästa.
Då jag sa tack och hej vi byter bank direkt gav hon svaret "Det är tråkigt att höra vi vill gärna se er som kund hos oss i fortsättningen, vi kan tyvärr inte ge er en ränterabatt men lovar att vid omsättning får ni en bra ränta." GRRRRRR **** ***  >:(
Nåja vi blir nöjda med den nya banken iaf  ;D  ;D
Helt rätt. Bättre att gå på ett konkret förslag än framtida löften om 'bra ränta' och liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.