7 945 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Aktier - hur fungerar courtage?
Om man köper aktier noterade utomlands så exponerar du dig för en valutarisk/chans också. Ofta kan valutan röra sig mycket mer än aktien...Yrrol skrev:
med ISK kan du isåfall investera dem direkt i samma aktie.cpalm skrev:
Direktavkastningen gör dock aktien "mer attraktiv" för många just för den anledningen, man ser lite "resultat".
* Sälja aktier till högre pris = vinst
* få direktutdelning = vinst
Men så är det inte alla företag inte har direktutdelning, och man råds ju att spara aktier tills man dör, så hur blir man förmögen då? Finns det fler sätt att tjäna på aktier?
* få direktutdelning = vinst
Men så är det inte alla företag inte har direktutdelning, och man råds ju att spara aktier tills man dör, så hur blir man förmögen då? Finns det fler sätt att tjäna på aktier?
Jag råder dig att köpa ett par böcker, en om aktiemarknaden och hur aktiehandel fungerar, basic och generell. Samt en eller ett par böcker som berör de vanligaste strategierna. För att avgöra om en aktie är billig eller dyr krävs en hel del analys och denna analys kan göras hur omfattande som helst, teknisk analys, fundamental analys, eller en kombination samt en marknads och omvärldsanalys.
Sen är det en jäkla skillnad på att handla på lång sikt, sk. longtrading. eller att handla på väldigt kort sikt e.g. daytrading. Det är också stor skillnad på att "handla med aktier" och att "spara i aktier" Vilket sätt du väljer beror på dina syften/mål samt även hur mycket pengar du börjar med. Att sitta och göda mäklarna med courtage och daytrada för ett par tusen spänn är ganska dålig strategi som exempel..
Börsen har historiskt gett ca 7% i avkastning i snitt (9% inkl. inflation)
att plöja igenom sitien http://aktiekunskap.nu är en ganska bra början för att lära dig begreppen och vad de innebär..
Lycka till!
Sen är det en jäkla skillnad på att handla på lång sikt, sk. longtrading. eller att handla på väldigt kort sikt e.g. daytrading. Det är också stor skillnad på att "handla med aktier" och att "spara i aktier" Vilket sätt du väljer beror på dina syften/mål samt även hur mycket pengar du börjar med. Att sitta och göda mäklarna med courtage och daytrada för ett par tusen spänn är ganska dålig strategi som exempel..
Börsen har historiskt gett ca 7% i avkastning i snitt (9% inkl. inflation)
att plöja igenom sitien http://aktiekunskap.nu är en ganska bra början för att lära dig begreppen och vad de innebär..
Lycka till!
Redigerat:
Nej jag följer min boks råd om långsiktig och kvaliteaktier, fast upplevde det lite som dubbla budskap hur folk fick ut sina vinster om dom inget sålde.
** Jag förde över pengar till mitt AF konto, så gjorde jag ett aktieköp i tro om att det automatiskt läggs på ISK kontot. Men jag upplever att köpet registrerades på AF.
Gjorde jag fel, skulle jag flyttat pengarna till ISK först?
Bör jag sälja det jag köpt och göra om?
Trodde AF kontot var för att gömma undan pengar ifrån skatteverket, tills man handlade och att man då gjorde det på ISK kontot.
** Jag förde över pengar till mitt AF konto, så gjorde jag ett aktieköp i tro om att det automatiskt läggs på ISK kontot. Men jag upplever att köpet registrerades på AF.
Gjorde jag fel, skulle jag flyttat pengarna till ISK först?
Bör jag sälja det jag köpt och göra om?
Trodde AF kontot var för att gömma undan pengar ifrån skatteverket, tills man handlade och att man då gjorde det på ISK kontot.
Redigerat:
Aktieutdelningar får du insatt på ditt konto på utdelningsdagen och gör vad du vill med. Vinsterna till följd av kursuppgångar (eller förlusten till följd av nedgångar) realiseras (=fås ut) först vid försäljning. Aktierna har ju dock vid varje givet ögonblick ett värde som du kan räkna med när du funderar på hur rik du är.Yrrol skrev:
När du gör ett köp på Avanza så finns det en drop-down-meny dr du väljer vilket konto köpet ska göras på. Antagligen är ditt först skapade konto (AF-kontot förvalt). Du måste också först föra över pengar till det konto du ska köpa från om de inte redan finns där.Yrrol skrev:
Det kanske är möjligt att flytta aktierna in i en ISK, men det är i så fall krångligt och det räknas skattemässigt som en försäljning. Jag garanterar att det enklaste är att sälja och flytta in pengarna i en ISK. Observera att de köp+sälj som du gjort utanför ISK ska deklareras på blankett K4. En av de stora fördelarna med ISK och kapitalförsäkring är att man inte behöver deklarera affärerna.
Kollade lite på http://www.brokerstats.se/ och studerade lite vilka aktier som sålts i stora volymer idag och hittade några aktier till väldigt låga priser, och med historiskt låga diagram.
Är det skummisaktier som stordaytraderfräsare som håller på och kör något fulspel med genom dessa företag för få snabba pengar?
ETIN-MTF (ExeoTech invest) 0,1 kr
Köptes: 1266202010 st
Såldes: 1310456610 st
Är det skummisaktier som stordaytraderfräsare som håller på och kör något fulspel med genom dessa företag för få snabba pengar?
ETIN-MTF (ExeoTech invest) 0,1 kr
Köptes: 1266202010 st
Såldes: 1310456610 st
Redigerat:
här är en blogg från den, i mitt tycke bästa värdeinvesteraren i sverige. tyvärr har han slutat skriva men allt finns att läsa.
kolla högerspalten "börja här"
sen har du några timmars läsande... läs även kommentarerna till varje inlägg
http://lundaluppen.blogspot.se/
välkommen in i aktievärlden. spännande och rolig!
när det är "börsras" så är det faktiskt REA, tycker jag iaf
kolla högerspalten "börja här"
sen har du några timmars läsande... läs även kommentarerna till varje inlägg
http://lundaluppen.blogspot.se/
välkommen in i aktievärlden. spännande och rolig!
när det är "börsras" så är det faktiskt REA, tycker jag iaf
Då garanterar jag att du har fel.b_hasse skrev:
Avanza har en funktion där du enkelt kan flytta in värdepappren från ett vanligt konto till ett ISK. Då slipper man dessutom courtage. Med din metod åker man på dubbla courtage!
Jo nu hittade jag den funktionen. Fast den var stängd för dagen dock.Riemann skrev:
"flytta värdepapper" "Mellan dina konton hos oss"
Som jag sagt tidigare, häng inte upp dig på aktiernas styckepris. Det säger ingenting om deras prisvärdhet. Med ett så lågt styckepris som i exemplet blir lätt volymerna stora eftersom de flesta köp- och säljoperationer kommer att omfatta väldigt många aktier för att komma upp i några belopp värda att hantera.Yrrol skrev:Kollade lite på [länk] och studerade lite vilka aktier som sålts i stora volymer idag och hittade några aktier till väldigt låga priser, och med historiskt låga diagram.
Är det skummisaktier som stordaytraderfräsare som håller på och kör något fulspel med genom dessa företag för få snabba pengar?
ETIN-MTF (ExeoTech invest) 0,1 kr
Köptes: 1266202010 st
Såldes: 1310456610 st
Redigerat:
Ett lågt styckepris brukar bero på att aktien gått ner väldigt mycket, man brukar föraktfullt kalla de aktier som kostar under ett brevporto för frimärksklubben. Nackdelen med en aktie som kostar 10öre är att minsta förändring upp eller ner blir hela 10%. Det är extremt ovanligt att en aktie på denna nivån repar sig och kommer upp på en mer "normal nivå" av sig själv. Vad man gör är att bolaget beslutar om en omvänd split, dvs att man slår ihop ex 1000 aktier till en så aktiepriset skall se bättre ut.peroande skrev:Som jag sagt tidigare, häng inte upp dig på aktiernas styckepris. Det säger ingenting om deras prisvärdhet. Med ett så lågt styckepris som i exemplet blir lätt volymerna stora eftersom de flesta köp- och säljoperationer kommer att omfatta väldigt många aktier för att komma upp i några belopp värda att hantera.
För 3000kr får du spela med optioner och warrants för att löna sig med courtage avgifter.
Först bestämmer du dig om en aktie ska gå upp eller ner, sen köper dess köp/sälj option och håller tummarna.
Har du tur får du några gg din insats.
Först bestämmer du dig om en aktie ska gå upp eller ner, sen köper dess köp/sälj option och håller tummarna.
Har du tur får du några gg din insats.
Det stämmer ofta att aktien har en bakgrund av stora fall. Ingen emitterar aktier med så lågt styckepris.mnils skrev:Ett lågt styckepris brukar bero på att aktien gått ner väldigt mycket, man brukar föraktfullt kalla de aktier som kostar under ett brevporto för frimärksklubben. Nackdelen med en aktie som kostar 10öre är att minsta förändring upp eller ner blir hela 10%. Det är extremt ovanligt att en aktie på denna nivån repar sig och kommer upp på en mer "normal nivå" av sig själv. Vad man gör är att bolaget beslutar om en omvänd split, dvs att man slår ihop ex 1000 aktier till en så aktiepriset skall se bättre ut.
För övrigt har Claes Hemberg på Avanza skrivit ett bra blogginlägg om lågprisaktier som förklarar en del. Se http://blogg.avanza.se/hemberg/2013/12/25/undvik-lagprisaktier/