DIY_freak skrev:
Nej, lägsta courtage är 1:- med Avanza Mini på Stockholmsbörsen.
Korrekt! Det är på aktietorget lägsta är 19 kr
 
hantverkare1 skrev:
Tror du på Starbreeze? Inte bara Avanzamannen som hausar?
Mm de gick ju ihop med ett koreanskt spelbolag nu, och har rättigheterna till spel versionen av walking dead, kan inte bli fel, de har även säkrat finansiering för lång tid framåt,
 
Ser de dock som en högriskare, men man behöver såna i portföljen för att få lite action :)
 
Y
Jag får oftast pengar en gång om året för att jag har volvoaktier.
- Hur vet man vilka som delar ut vinster till aktieägare?
 
D
Går du in på aktien på Avanza finns mycket info att läsa. Bland annat står det om utdelning då den som varit eller beslutat om. Beror ju på hur företaget går ex om det blir vinst och hur mycket. Sedan så tas beslut om hur mycket som ska delas ut i vinst. Sedan om du vill jämföra så jämför utdelning på olika bolag på samma sätt, se det inte bara i kronor utan utdelning mot aktie priset om man vill jämföra olika utdelningar.
 
Daniel_82 menar det som kallas direktavkastning. Du kan även sortera/söka aktier efter högst direktavkastning.
 
Yrrol skrev:
Ah,*snabbläste länken* så det är när man överstiger ett visst maxbelopp på köpet som det istället blir rörliga procenten?
Du kan kostnadsfritt ändra courtageklass max en gång per månad. Byte till small ska ske inom 2 bankdagar, andra byten kan tydligen gå snabbare.
 
Redigerat:
Y
Jo jag satte på small samma dag som jag registrerade men som ni hjälpte mig att förstå så var det mini jag skulle börja med, vilket Avanza hjälpte mig att ändra till så jag slapp vänta 30dagar. :)
 
Y
Publicerar alla företag sina årsrapporter under samma månad, rentav dag?

Ger alla företag som går bra för en direktavkastning eller är det upp till varje enskilt företag att själva välja det?

Vilken månad sker direktavkastning, och säg att man köpte aktien bara någon månad innan, får man full utdelning då eller baseras direktavkastningen hur länge man ägt aktien?

/Hållerpå att läsa "bli grymt rik på aktier" av Anders Haskel som skriver om långsiktig handel.
 
Redigerat:
D
Utdelningen delas aldrig mellan köpare/säljare, utan det är alltid den som innehar aktien när börsdagen är slut på dagen före ex-dagen (dagen då aktien handlas exklusive utdelning). Detta anges ofta i olika aktie-kalendrar osv.

Varje företags styrelse bestämmer i princip hur mycket utdelning de vill ge, så det har inget direkt samband med hur stor vinst företaget har gjort. Företag med expansiva planer delar ofta ut mindre utdelning medan vissa branscher (t.ex. bank) traditionellt sett har haft lite högre utdelning (fast var ett tag sedan jag kollade på utdelningar, så vet inte om det fortfarande gäller).

Rapporterna kommer när bolaget har bestämt det, lite beroende på vilket räkenskapsår de har, men jag tror tidig vår är den rapporttätaste perioden.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
C
Yrrol skrev:
Publicerar alla företag sina årsrapporter under samma månad, rentav dag?
Nej det kan variera en del. Man brukar prata om den s.k. rapportsäsongen. T.ex. Avanza har en rapportkalender där man kan se när börsens bolag släpper sina rapporter.

Ger alla företag som går bra för en direktavkastning eller är det upp till varje enskilt företag att själva välja det?
Utdelningen beslutas av stämman, dvs. av aktieägarna. I praktiken de största aktieägarna. Styrelsen lämnar ett utdelningsförslag baserat på resultatet och det framtida kapitalbehovet. Ofta finns även en utdelningspolicy.

Men utdelning är inte det enda sättet att "göra sig av med" med överflödigt kapital. Ett bolag kan t.ex. välja att expandera eller köpa sina egna aktier och makulera dem i stället, vilket gör att kursen på aktien går upp istället. Egentligen ett bättre alternativ än utdelning då aktieägarna då själva kan välja om och när de vill "ta ut" (och skatta för) sin vinstandel.

Vilken månad sker direktavkastning, och säg att man köpte aktien bara någon månad innan, får man full utdelning då eller baseras direktavkastningen hur länge man ägt aktien?
Det finns en s.k. avstämningsdag, normalt sett ett par dagar efter stämman. Den som är registrerad ägare av respektive aktie på denna dag är den som får utdelningen. I företagsinformationen på handelsplatserna ser man datumet. Står oftast "handlas utan utdelning fr.o.m.". Notera att aktien oftast tappar värde motsvarande storleken på utdelningen på denna dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
cpalm skrev:
Men utdelning är inte det enda sättet att "göra sig av med" med överflödigt kapital. Ett bolag kan t.ex. välja att expandera eller köpa sina egna aktier och makulera dem i stället, vilket gör att kursen på aktien går upp istället. Egentligen ett bättre alternativ än utdelning då aktieägarna då själva kan välja om och när de vill "ta ut" (och skatta för) sin vinstandel.
.
Handlar man i ett ISK spelar det väl ingen roll med utdelning? Gällande skatt
 
C
kanonkula skrev:
Handlar man i ett ISK spelar det väl ingen roll med utdelning? Gällande skatt
Nej, det är sant. Men skatteeffekten är inte det väsentliga, främst handlar det om att varje enskild ägare inte kan bestämma själv när och hur mycket man vill "ta ut".
 
kanonkula skrev:
Handlar man i ett ISK spelar det väl ingen roll med utdelning? Gällande skatt
Korrekt
 
Y
Är det smärtfritt att köpa amerikanska aktier via Avanza?
Man bara trycker på köp och den omvandlar valutan, sen fungerar den aktien likt våra egna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.