7 945 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Aktier - hur fungerar courtage?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Går du in på aktien på Avanza finns mycket info att läsa. Bland annat står det om utdelning då den som varit eller beslutat om. Beror ju på hur företaget går ex om det blir vinst och hur mycket. Sedan så tas beslut om hur mycket som ska delas ut i vinst. Sedan om du vill jämföra så jämför utdelning på olika bolag på samma sätt, se det inte bara i kronor utan utdelning mot aktie priset om man vill jämföra olika utdelningar.
Publicerar alla företag sina årsrapporter under samma månad, rentav dag?
Ger alla företag som går bra för en direktavkastning eller är det upp till varje enskilt företag att själva välja det?
Vilken månad sker direktavkastning, och säg att man köpte aktien bara någon månad innan, får man full utdelning då eller baseras direktavkastningen hur länge man ägt aktien?
/Hållerpå att läsa "bli grymt rik på aktier" av Anders Haskel som skriver om långsiktig handel.
Ger alla företag som går bra för en direktavkastning eller är det upp till varje enskilt företag att själva välja det?
Vilken månad sker direktavkastning, och säg att man köpte aktien bara någon månad innan, får man full utdelning då eller baseras direktavkastningen hur länge man ägt aktien?
/Hållerpå att läsa "bli grymt rik på aktier" av Anders Haskel som skriver om långsiktig handel.
Redigerat:
Utdelningen delas aldrig mellan köpare/säljare, utan det är alltid den som innehar aktien när börsdagen är slut på dagen före ex-dagen (dagen då aktien handlas exklusive utdelning). Detta anges ofta i olika aktie-kalendrar osv.
Varje företags styrelse bestämmer i princip hur mycket utdelning de vill ge, så det har inget direkt samband med hur stor vinst företaget har gjort. Företag med expansiva planer delar ofta ut mindre utdelning medan vissa branscher (t.ex. bank) traditionellt sett har haft lite högre utdelning (fast var ett tag sedan jag kollade på utdelningar, så vet inte om det fortfarande gäller).
Rapporterna kommer när bolaget har bestämt det, lite beroende på vilket räkenskapsår de har, men jag tror tidig vår är den rapporttätaste perioden.
Varje företags styrelse bestämmer i princip hur mycket utdelning de vill ge, så det har inget direkt samband med hur stor vinst företaget har gjort. Företag med expansiva planer delar ofta ut mindre utdelning medan vissa branscher (t.ex. bank) traditionellt sett har haft lite högre utdelning (fast var ett tag sedan jag kollade på utdelningar, så vet inte om det fortfarande gäller).
Rapporterna kommer när bolaget har bestämt det, lite beroende på vilket räkenskapsår de har, men jag tror tidig vår är den rapporttätaste perioden.
Redigerat av moderator:
Nej det kan variera en del. Man brukar prata om den s.k. rapportsäsongen. T.ex. Avanza har en rapportkalender där man kan se när börsens bolag släpper sina rapporter.Yrrol skrev:
Utdelningen beslutas av stämman, dvs. av aktieägarna. I praktiken de största aktieägarna. Styrelsen lämnar ett utdelningsförslag baserat på resultatet och det framtida kapitalbehovet. Ofta finns även en utdelningspolicy.
Men utdelning är inte det enda sättet att "göra sig av med" med överflödigt kapital. Ett bolag kan t.ex. välja att expandera eller köpa sina egna aktier och makulera dem i stället, vilket gör att kursen på aktien går upp istället. Egentligen ett bättre alternativ än utdelning då aktieägarna då själva kan välja om och när de vill "ta ut" (och skatta för) sin vinstandel.
Det finns en s.k. avstämningsdag, normalt sett ett par dagar efter stämman. Den som är registrerad ägare av respektive aktie på denna dag är den som får utdelningen. I företagsinformationen på handelsplatserna ser man datumet. Står oftast "handlas utan utdelning fr.o.m.". Notera att aktien oftast tappar värde motsvarande storleken på utdelningen på denna dag.
Redigerat:
Handlar man i ett ISK spelar det väl ingen roll med utdelning? Gällande skattcpalm skrev:Men utdelning är inte det enda sättet att "göra sig av med" med överflödigt kapital. Ett bolag kan t.ex. välja att expandera eller köpa sina egna aktier och makulera dem i stället, vilket gör att kursen på aktien går upp istället. Egentligen ett bättre alternativ än utdelning då aktieägarna då själva kan välja om och när de vill "ta ut" (och skatta för) sin vinstandel.
.
