Hur fungerar styrning på åkgräsklippare vanligen? Är det samma sätt för allla? Införskaffade en McCullock frontrider för ca 1 månad sedan. Visst, det är inte top of the line på något sätt, men inget billigt trams heller, eller så har jag trott åtminstone. Problemet från dag #1 av användning har varit styrvajern, som förbinder rattstången, via diverse "rullar" till anordningen vid bakhjulen för vridning av dessa...har inget bra namn för detta i mitt huvud just nu.
Vajern lossnar jämt och ständigt från styrstången, har inte gått en enda klippning ännu tror jag då det inte skett. Senaste klippningen hände det tre gånger. Oftast lossnar den även från ett styrhjul under motorn också, så det är ett konstant pillande att få den runt hjulet, och att få på den på styrstången.

Konstruktionsfel? Måndagsexemplar? Kan ju inte tänka mig att det är så här för de flesta??

Thomas59
Hur styrinrättningen är konstruerad varierar givtvis mellan olika modeller och märken. Ingen åkgräsklippare är dock konstruerad så att man måste laga den vid varje användning - eller hur menar du?

Konstruktionsfel? Ja kvalitet och driftssäkerhet varierar säkert beroende på modell/pris men knappast som du beskriver. Måndagsexemplar? Visst kan det vara så.

Inköpt i butik? Isf lämna in den för reparation, på garantin. Styrningen på en ny åkgräsklippare ska självklart funka utan mankemang.

Inköpt begagnad? Samma sak. Lämna in för reparation.

Det finns ett servicemeddelande på det där. Ta kontakt med inköpsstället. Skruva inte själv, då upphör garantin.

När den ändå är inne på verkstad, be dem kolla de övriga servicemeddelandena som kommit, det är en bunt. Som vanligt när det är ny modell som snabbt ska ut på marknaden.

Det låter verkligen som läge för någon form av reklamation. Jag har 2 åkkklippare, en husqvarna Rider 15V2 som är ca 6 år gammal och en John Deere X165 från förra hösten. Det är extrwmt sällan det har hänt mig att något går sönder. Har fått drivremmen till klippaggregatet på Husqvarnan att hoppa av ibland, men det är när jag har kört över stora grenar och de har kilat fast. I övrigt så servas båda en gång om året, inget mer.

Tackar för svar. Jo jag vet egentligen att jag ska åka till inköpsstället och klaga e.dyl., men det är 17 mil t.o.r. och det är ju ingen maskin man slänger in i bakluckan direkt. Den är inköpt på Bauhaus och de antar jag hänvisar till andra serviceställen, så måhända det finns någon i trakten. @Nonkan...servicemeddelande...ett begrepp som återförsäljare och rep.verkstäder använder sig av? Jag förstår vad du menar i alla fall.

Ring Bauhaus! De tar emot den och sköter reparationen...

Servicemeddelande är när tillverkaren (i det här fallet Husqvarna som äger Mcculloch) skickar ut info till sina ÅF om åtgärder/kontroller som ska göras på sålda maskiner vid tillfälle (när de kommer in på verkstad alltså). Första året en ny modell finns brukar det komma en del, men sedan lugnar det ner sig.

I stort sett alla som säljer Husqvarna reparerar McCulloch, så det finns väl runt 300 serviceställen. Var bor du? Ring närmaste och kolla hur det ligger till, alt. ring Bauhaus. Vi servar iaf åt stormarknader, men i semestertider får man räkna med lite över en vecka i servicetid.

bonnier skrev:
Tackar för svar. Jo jag vet egentligen att jag ska åka till inköpsstället och klaga e.dyl., men det är 17 mil t.o.r. och det är ju ingen maskin man slänger in i bakluckan direkt. Den är inköpt på Bauhaus och de antar jag hänvisar till andra serviceställen, så måhända det finns någon i trakten. @Nonkan...servicemeddelande...ett begrepp som återförsäljare och rep.verkstäder använder sig av? Jag förstår vad du menar i alla fall.

Hej! Har också köpt en McCulloch och råkade ut för att styrningen släppte vid första klippningen. Såg då att konstruktionen är sådan att om man vrider för mycket på ratten släpper vajern i sin infästning på styrstången = dålig konstruktion. Ett vrida ett halvt varv går bra, försöker tänka på detta vid klippning.

Har även ett annat problem och det är att drivremmen till klippaggregatet vänder sig fel väg på det drivande hjulet. Den första remmen höll i ca 2,5 tim. Efter att bytt till ny rem händer samma sak, remmen vänder sig.
Undrar om fler har råkat ut för detta?
Har någon löst detta problem?

Jag fick min fixad hos närmaste auktoriserade huskvarna-verkstad. Han gjorde ett antal åtgärder som huskvarna hade rekommenderat. Känner inte till nåt om drivremmen dock, har inte stött på det problemet men kan inte svära på att det inte var något som ingick i "fixen". Så jag rekommenderar, om inte annars så för styrningens skull, att du kontaktar en huskvarna-verkstad. Det ingick i garantin f.ö.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.