Hej

Vår Husqvarna Rider 13 har nu gett upp efter 25 år och behöver nu kolla på en ny.
Under åren har förutsättningarna förändrats tack vare robotgräsklippare och idag så använder vi åkgräsklippar n för att hålla fint runt ladugård och andra byggnader, totalt ca 1000 kvm gräs, fördelat på olika ställen så robot där är inte möjligt.

Kollar därför på billigare bensindrivna alternativ och tänkte se om någon har erfarenhet av den a modell eller kan rek. Något annat?

Kollat på Husqvarna trädgårds traktor i billigare serien och självklart på begagnat men den marknaden är relativt dyr om man kollar på hur gamla de ofta är.

https://www.bauhaus.se/akgrasklippare-scheppach-mr225-61-2600m

• Gilla
kastwred
  • Laddar…
RoTe
Alla åkgräsklippare som inte är av "proffsmodell" är ju i princip skräp, leksaker helt enkelt. Nu är ju 1000m2 inte så mycket egentligen men håller det gräsmattenivå eller ängsnivå? Jag hade klart valt en veterantraktor med slåtterbalk istället, betydligt roligare och kan ploga snö med.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Alla åkgräsklippare som inte är av "proffsmodell" är ju i princip skräp, leksaker helt enkelt. Nu är ju 1000m2 inte så mycket egentligen men håller det gräsmattenivå eller ängsnivå? Jag hade klart valt en veterantraktor med slåtterbalk istället, betydligt roligare och kan ploga snö med.
Vi klipper för att vi måste, ingen annan som ser det då majoriteten är bakom ladugården och verkstad, så resultatet är mindre viktigt, vi hade lika gärna kunnat gå med trimmer men tar desto längre :)

Skotta gör vi med trakor och sätta slåtterbalk på den är inget alternativ då traktorn är för stor för just detta ändamål.

Vi har kollat på en Husqvarna ts112 men kanske inte är ett alternativ..

B bergquist skrev:
fördelat på olika ställen så robot där är inte möjligt.
Varför skulle inte det vara möjligt? Luba-3 t ex kan klippa 30 olika zoner. Det samma gäller de flesta moderna robotar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Vi klipper för att vi måste, ingen annan som ser det då majoriteten är bakom ladugården och verkstad, så resultatet är mindre viktigt, vi hade lika gärna kunnat gå med trimmer men tar desto längre :)

Skotta gör vi med trakor och sätta slåtterbalk på den är inget alternativ då traktorn är för stor för just detta ändamål.

Vi har kollat på en Husqvarna ts112 men kanske inte är ett alternativ..
Klippresultatet är en sak men en billig åkklippare vill ha en hyfsat slät gräsmatta att åka på, den håller inte ihop på mer ojämt underlag. Framvagnar knäcks, ramar spricker, styrstag kröks osv. Jag har provat. 🥺

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kollar på en sådan eller dream a2 Pro för att ersätta min stiga som gav upp i höstas.

"Litar" inte riktigt på att maskinerna klarar veja för stenarna som finns och passera vägen där både personbilar och traktorer kör. Men jag gillar ideen.

Det skulle absolut vara möjligt att jag själv lyfter eller kör den till en av de 4 zoner som åkgräsklipparen ska köra men vet inte om jag riktigt vill chansa med 20 000 om det skulle skita sig :).

Jag skulle så klart kunna köpa min nya robot och testa med den, så dissar inte.

Fotografen Fotografen skrev:
Klippresultatet är en sak men en billig åkklippare vill ha en hyfsat slät gräsmatta att åka på, den håller inte ihop på mer ojämt underlag. Framvagnar knäcks, ramar spricker, styrstag kröks osv. Jag har provat.
Är det verkligen så dåligt... Vågar man ens köpa en Husqvarna av den billiga serien då?

Förstått det som att de tillverkas i Kina.

ATt investera i 40-50 k för en riktig åkgräsklippare tar lite emot :)

useless useless skrev:
Varför skulle inte det vara möjligt? Luba-3 t ex kan klippa 30 olika zoner. Det samma gäller de flesta moderna robotar.
För övrigt, äger du en mamot robot och är du nöjd?

Slaghack framför eller bakom Atv/Utv om ni har en sådan?

En. slåtterbalk?

Ja att koppla den på fyrhjulingen är ingen omöjlighet, men är inte det lite bökigt att köra på små ytor och mellan gångar?

Inser iaf min ide att gå på något billigt blev rejält nedröstad:)

B bergquist skrev:
Är det verkligen så dåligt... Vågar man ens köpa en Husqvarna av den billiga serien då?
Fungerar utmärkt, man får bara anpassa hastigheten och klipphöjd utifrån hur marken är på de olika områden vi klipper. Är mark runt en gård där naturen skapat en del av ytorna som klipps.
Och vi kör några tusen kvm, ni hade ju bara 1000 kvm.
Vi kör fortfarande med en liknande fast av modell Partner.
Gul åkgräsklippare av märket Partner P115 står på gräsmatta vid sidan av en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RaiBat
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Inser iaf min ide att gå på något billigt blev rejält nedröstad:)
Nää, jag håller på att det fungerar alldeles utmärkt. Det finns de som kör sönder även proffsmodeller... svärfar lyckades köra sönder det mesta oberoende enkel eller dyrare saker.😉

Redigerat:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nää, jag håller på att det fungerar alldeles utmärkt. Det finns de som kör sönder även proffsmodeller...
Kul att höra att någon är positiv =) .
hade jag behövt slå mina åkrar så hade jag sjävklart köpt något större eller til och med slåtterbalk på traktorn, men nu arrenderas allt ut och behöver bara bry mig om det som är intilligande.

om jag ställer upp några maskiner, vilken hade ni valt och har jag missat någon?
Stiga verkar många inte gilla längre, men kanske finns vettiga där med?

husqvarna-r112
Husqvarna Trädgårdstraktor TC 112
Husqvarna Trädgårdstraktor TS 114

1000 kvm som ska klippas hade jag valt den billigaste av dem.
Behöver du uppsamlare så är det en funktion som skiljer.

Duab har ett antal olika modeller och pris
Duab klippare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.