På gård kanske du behöver annat i mindre format och en redskapsbärare blir ett smart val?

Jag handlade en Ventrac (3 serie) och den är byggd som en stridsvagn gentemot Stga Parken jag gick ifrån. Sen att den har hydraulisk servo, lyft mm. gör den ju än trevligare och har väl runt 30 olika tillbehör man kan hänga på. Lapab.se var med och tog fram denna modell och det finns en fantastisk kundskap där +reservdelsförsäljning. Modellen (3 serien) är nerlagd sedan nått år, det är väl det negativa.

Röd Ventrac redskapsbärare (3 serie) med hydrauliskt tillbehör på grusig mark framför en bergvägg, bredvid några lösa tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Menar du att du köpte den på bilden från officiella Husqvarna för 25tusen? Måste varit megarea? Eller var det länge sedan?
Såg nu att det var på maskinklippet.se jag beställde den men ja, 25 900 om man ska vara exakt 😊… juli 2021, så det har ju gått snart 5 år och allt har ju blivit så jäkla mycket dyrare! 😕 Beställningsbekräftelse för en Husqvarna 112 C5 Rider, pris 25 900 kr, med leverans genom PostNord.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
På gård kanske du behöver annat i mindre format och en redskapsbärare blir ett smart val?

Jag handlade en Ventrac (3 serie) och den är byggd som en stridsvagn gentemot Stga Parken jag gick ifrån. Sen att den har hydraulisk servo, lyft mm. gör den ju än trevligare och har väl runt 30 olika tillbehör man kan hänga på. Lapab.se var med och tog fram denna modell och det finns en fantastisk kundskap där +reservdelsförsäljning. Modellen (3 serien) är nerlagd sedan nått år, det är väl det negativa.

[bild]
Rolig sak!
Är väll primärt en gräsklippare jag är ute efter men är så klart en bonus med andra redskap.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Rolig sak!
Är väll primärt en gräsklippare jag är ute efter men är så klart en bonus med andra redskap.
Klipper ok med 135cm klibbdäck.

En grönskande trädgård med klippt gräsmatta, omgiven av höga träd och ett staket i förgrunden.
Skapa konto

Ventracs bredaste är 2.4meter bred ;)

Tokslut Tokslut skrev:
Ventracs bredaste är 2.4meter bred ;)
Vår förra granne hade en Krone M500.

• Älska
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vår förra granne hade en Krone M500.
En bekant köpte en sådär Golfbanegräsklippare, men din granne låg i en liga för sig :D

Röd åkgräsklippare från Toro sedd från olika vinklar med flera klippdäck och förarhytt.
Skapa konto

Det kommer att kosta med sådana maskiner för 1000 kvm några gånger per år.😀

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Varför inte kika på tex Mammotion luba awd klippare ?

jag köpte i fjol men flera av grannarna har såna av varierande storlek med 4 hjulsdriften och är robotar som inte behöver slinga utan som mappas med att man kör runt roboten som en radiostyrd bil och skapar zoner och förbjudna zoner..

Grannen hade en jordhög som vart avtippad av lasbil som låg så det han växa buskar i den på några år ett misstag från han där han råkade radera bort det förbjudna området runt högen och gick förbi och undra vad fasiken som lät.. då körde över högen och klippte buskarna.. allt höll jag stoppade den och ringde grannen och berätta att han hade sin klippare uppepå jordhögen.. normalt boggibil lass.. överkört säkert 7-8 ggr utan att fastna.. jag kör min i slänter och diken utan problem.. diket ligger i en egen zon jag startar manuellt när det är torrt nog så den inte hittar vatten..

ena granen köpte nån annan robotklippare som satt fast överallt och han försökte släta ut och fylla i hål ocjh greja.. sen tröttna han när han såg dom där awd klipparna som nästan aldrig fastnar och köpte en sån istället och sålde den han hade som bara krångla och altid stod fast i nåt litet hål..

åkgräsklippare som är nåt att ha och helst beg proffsmodell. som det är nåt kvar av som inte måste renoveras... hmm är lättare att en ärlig politiker 😁 dvs omöjligt😀

ja menar en robot som sköter dom där området på 1000 ja menar minsta eller näst minsta är ju

Mammotion luba mini awd 1500 finns ju även en 1000 men 1500 m2 kostar ju typ 16 000kr vad får man för åkgräsklippare för det och hur snart kostar den x tusenlappar att laga och lappa på

• Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
åkgräsklippare som är nåt att ha och helst beg proffsmodell. som det är nåt kvar av som inte måste renoveras... hmm är lättare att en ärlig politiker 😁 dvs omöjligt😀
Min var 19år gammal och privatägd under sitt liv och stod på ~600h när jag handlade den på Blocket. Nu är han 27år och jag ångrar inget ;)

Tack alla för svar.
väldigt spretigt men det verkar ändå som att majoriteten är överens om en sak, köp inte billigt skräp.

jag summerar till nedan.

Robotgräsklippare
Detta är inget alternativ för just detta ändamål iaf inte nu. Självklart kan jag välja att den kör 2 zoner och de andra två zonerna får jag bära/köra den till. för att inte heller få den att fastna hela tiden så behöver jag även gräva upp några stenar.

Slåtterbalk
Dettagår bort helt, marken är inte en stor yta som ska klippas utan flera mindre, tillsammans med sten och "smala gångar". hade jag även behövt slå intilligande åkermarker så hade detta varit ett bra alternativ.

Bättre begagnad.
Jag satsar på en bättre begagnad, högst 5 år gammal... fått några förslag, stiga går helt bort iaf inom ramen på 5 år..

Jag tänker att jag börjar kolla på en Husqvarna R112C5 eller R112, förstått det som att skillnaden är med eller utan automat, vad ska jag tänka på när det kommer till dessa modeller?

kanske missat något men är tacksamför alla svar!

C
B bergquist skrev:
Jag tänker att jag börjar kolla på en Husqvarna R112C5 eller R112, förstått det som att skillnaden är med eller utan automat, vad ska jag tänka på när det kommer till dessa modeller?
Själv skulle jag skippa manuell växellåda. Nog för att varje finess jackar upp priset en rejäl bit, men hydrostat skulle jag inte vilja vara utan även om det handlar om en liten yta. Visste inte ens att det fanns Rider-modeller utan - är detta någon ny snikmodell?

Sen skulle jag inte låsa in mig så hårt på en specifik modell om jag kollar begagnat. Husqvarna har åtminstone tidigare haft ett rejält prispremium även på begagnatmarknaden. Visst, hittar man något fynd så, men lyfter man blicken lite grand kan man få mer klippare för mindre pengar.

C cpalm skrev:
Själv skulle jag skippa manuell växellåda. Nog för att varje finess jackar upp priset en rejäl bit, men hydrostat skulle jag inte vilja vara utan även om det handlar om en liten yta. Visste inte ens att det fanns Rider-modeller utan - är detta någon ny snikmodell?

Sen skulle jag inte låsa in mig så hårt på en specifik modell om jag kollar begagnat. Husqvarna har åtminstone tidigare haft ett rejält prispremium även på begagnatmarknaden. Visst, hittar man något fynd så, men lyfter man blicken lite grand kan man få mer klippare för mindre pengar.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...na-r-112c5-rider-inkl-klippaggregat/p-1533416

Manuell växellåda.

Ja en dyr snik variant isf :)

C
B bergquist skrev:
Manuell växellåda.
Jo, jag såg att den fanns, men har inte noterat att de haft någon modell med manuell låda tidigare.
Så funderade på om det är ett mer sentida påhitt för att kunna sälja en ännu "billigare" maskin?
Nä, priset har alltid varit premium, och det har ovanpå det dessutom rusat sista åren - 2019 låg 112c:n på 22 000 kr(!)

B bergquist skrev:
[länk]

Manuell växellåda.

Ja en dyr snik variant isf :)
Jag skulle inte handla något dyrare än en skruvmejsel från Bygghemma eller något av deras systerbolag.

https://www.reco.se/bygghemma-se

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.