Ossian K Olsson
B bergquist skrev:
Hej

Vår Husqvarna Rider 13 har nu gett upp efter 25 år och behöver nu kolla på en ny.
Under åren har förutsättningarna förändrats tack vare robotgräsklippare och idag så använder vi åkgräsklippar n för att hålla fint runt ladugård och andra byggnader, totalt ca 1000 kvm gräs, fördelat på olika ställen så robot där är inte möjligt.

Kollar därför på billigare bensindrivna alternativ och tänkte se om någon har erfarenhet av den a modell eller kan rek. Något annat?

Kollat på Husqvarna trädgårds traktor i billigare serien och självklart på begagnat men den marknaden är relativt dyr om man kollar på hur gamla de ofta är.

[länk]
Jag skriver som jag brukar skriva när det gäller de här märkena. Du kan köpa en billig klippare som kommer hålla för alltid, men risken är större att den går sönder första gångerna och sen kommer du ha ett helsike att försöka laga den.

Hade jag varit i din situation hade jag också köpt en åkklippare men jag hade köpt en begagnad av de ”klassiska märkena” och gärna ett märke som servas i närheten.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Gått från åkgräsklippare till robot och kan idag inte förstå hur jag kunde åka runt på en åkgräsklippare !
Visst, när jag började åka fanns det bara DYRA robotar med slinga men den tiden är borta.
Jag har lyckats få ned det till fyra zoner och visst tog det säkert 90 minuter att skapa kartan inklusive nogo-zoner runt de största hindren (stenar).
Skulle jag nu absolut vilja åka runt på en klippare skull jag inte köpa en Scheppach... utan som någon sa: Köp en begagnad av bättre märke som har möjlighet till service i närområdet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Det är skillnad på att klippa en anlagd gräsmatta i en trädgård och ansa "ruffen" på ett lantbruk.
Svårt att tro att en robot går i land särskilt väl med den uppgiften.

HQ Rider har ett premiumpris både nytt och begagnat. Finns troligen en hel del mer prisvärda alternativ. Själva lade vi pengarna på en äldre mindre proffsklippare istället (Kubota F1900), men vi har lite mer att klippa.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja jag var uppe igår och en robotgräsklippare är inte aktuellt just där, kanske på en av ytorna och där skulle jag kunna lägga min riktigt gamla stiga om jag orkar lägga ner slinga.

Ska försöka hitta något begagnat men som många skriver så är det premium pris på ex Husqvarna äldre serier.

• Gilla
Scout
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är skillnad på att klippa en anlagd gräsmatta i en trädgård och ansa "ruffen" på ett lantbruk.
Svårt att tro att en robot går i land särskilt väl med den uppgiften.

HQ Rider har ett premiumpris både nytt och begagnat. Finns troligen en hel del mer prisvärda alternativ. Själva lade vi pengarna på en äldre mindre proffsklippare istället (Kubota F1900), men vi har lite mer att klippa.
Så är det... men nu är två av mina zoner områden där jag tidigare körde med slaghack efter fyrhjulingen.
Man får ju helt enkelt anpassa klipphöjden för respektive zon.
Sen om det går i det här fallet... är ju svårt att säga utan att ha sett området som skall klippas men om man tidigare kört med en åkgräsklippare...

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Scout Scout skrev:
Man får ju helt enkelt anpassa klipphöjden för respektive zon.
Tja, sen skall ju roboten överhuvudtaget ta sig fram också, gärna utan ständiga driftstopp.
Tycker det är tillräckligt jobb att hålla efter för roboten i trädgården med uppstickande rötter, fallfrukt och hål som uppstår. Men allt är ju relativt.

C cpalm skrev:
Tja, sen skall ju roboten överhuvudtaget ta sig fram också, gärna utan ständiga driftstopp.
Tycker det är tillräckligt jobb att hålla efter för roboten i trädgården med uppstickande rötter, fallfrukt och hål som uppstår. Men allt är ju relativt.
Tja, verkar som vi har olika erfarenheter av robotar.

C
Scout Scout skrev:
Tja, verkar som vi har olika erfarenheter av robotar.
Vad rekommenderar du för robot till ruffklippning?

I mitt fall funkar en Luba2 fint. Höjer den till max (har för mig att det är 65 mm klipphöjd)
Under fjolårets säsong stannade den 2ggr. pga hinder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När min Stiga gav upp efter nästan 30 år så fick det bli en Husqvarna.
Kvaliteten på Stiga jämfört med Husqvarna går inte att jämföra men priset för en Stiga idag i samma stil som min gamla hade hamnat på ca 65 000 och det var över min gräns 😅
Jag gav 25 000 för min Husqvarna och det var helt okej.
Om jag nu jämför maskinerna så är det mest positiva med min nya klippare att det bara tar halva tiden att klippa jämfört med tidigare. Husqvarnan är otroligt lättstyrd och kan vända runt på en enkrona (nästan 😉).
Stigan fick man antingen ha flera meter fritt eller backa fram och tillbaka för att kunna vända runt.
Husqvarnan är dessutom väldigt lätt och kan enkelt knuffas fram för hand om något skulle hända (japp, jag har redan kört sönder en rem 😅… vilket även hände ett antal gånger på Stigan).
Fördelen med Stigan var att klippbordet gick enkelt att lyfta bort, det går inte på Husqvarnan.
Jag beställde denna på nätet, direkt på Husqvarnas sida och hemleverans ingick i priset. Fick den 2-3 dagar efter att jag beställt den 👍🏼
Husqvarna åkgräsklippare på pall vid en grusväg, omgiven av grönska och under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
bergquist
  • Laddar…
Anitw Anitw skrev:
Kvaliteten på Stiga jämfört med Husqvarna går inte att jämföra men priset för en Stiga idag i samma stil som min gamla hade hamnat på ca 65 000 och det var över min gräns 😅
Om jag nu jämför maskinerna så är det mest positiva med min nya klippare att det bara tar halva tiden att klippa jämfört med tidigare. Husqvarnan är otroligt lättstyrd och kan vända runt på en enkrona (nästan 😉).
Stigan fick man antingen ha flera meter fritt eller backa fram och tillbaka för att kunna vända runt.
Husqvarnan är dessutom väldigt lätt och kan enkelt knuffas fram för hand om något skulle hända (japp, jag har redan kört sönder en rem 😅… vilket även hände ett antal gånger på Stigan).
Fördelen med Stigan var att klippbordet gick enkelt att lyfta bort, det går inte på Husqvarnan.
Jag beställde denna på nätet, direkt på Husqvarnas sida och hemleverans ingick i priset. Fick den 2-3 dagar efter att jag beställt den 👍🏼
[bild]
Tack för svar!
Ja vi har kollat på en sådan också men som jag skrev innan så är jag väll lite snål för att lägga 35k för en ny..

Bättre begagnad eller trädgårds traktor från stiga för 25 lutar det mot just nu...

• Gilla
Anitw och 1 till
  • Laddar…
Anitw Anitw skrev:
[bild]
Menar du att du köpte den på bilden från officiella Husqvarna för 25tusen? Måste varit megarea? Eller var det länge sedan?

Anitw Anitw skrev:
Kvaliteten på Stiga jämfört med Husqvarna går inte att jämföra
Stiga var bra när de var svenska. Sen de blivit italienska har kvaliteten rasat som en sten.
Jag vet inte hur det ser ut på gräsklipparmarknaden, men t ex snöslungor från Stiga är exakt samma modeller som Biltema säljer för nästan halva priset.

• Ledsen
  • Wow
Anitw och 1 till
  • Laddar…
B bergquist skrev:
Ja att koppla den på fyrhjulingen är ingen omöjlighet, men är inte det lite bökigt att köra på små ytor och mellan gångar?

Inser iaf min ide att gå på något billigt blev rejält nedröstad:)
En "billig" slåtterbalk får du för runt 10 k. De är gjorda för det du beskriver och 1000 m^2 är som att klippa en lite större gräsmatta två gånger per år.

Z z_bumbi skrev:
En "billig" slåtterbalk får du för runt 10 k. De är gjorda för det du beskriver och 1000 m^2 är som att klippa en lite större gräsmatta två gånger per år.
Nja, ts skriver i inlägg #3 att det inte fungerar för ändamålet då det är runt byggnader, blir för stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.