Nu är det inte sprit eller öl jag vill veta för det är inga problem. Utan säg att jag ska åka ner och köpa smågodis och fanta vill fortfarande veta om det bara är stickprov på pass eller om alla ska in och visa. Och vad händer om jag inte kan legitimera mig blir det första bästa båt tillbaka till Danmark eller vad händer?

Mitt körkort har nationalitet... Men det kanske är för att jag är finne. Det har även mitt finska personnummer.

Thomas_Blekinge skrev:
Inte valfri mängd. Nyckelordet är egen konsumtion. De allra flesta som kör med lastbil och handla ger bort en och annan flaska eller sälja till kompisar. Då är det smuggel. Men TS ska helt klart dricka upp allt själv.
Du orkade alltså inte läsa hela meningen? Och jo, det är valfri mängd, eftersom inga riktlinjer för vad egen konsumtion faktiskt är.

Man kan säkerligen få snabbpass fortare men jag beställde tid, första möjliga, i mars och det blev 4 juli. Sedan tog det 5 dagar och 10 juli bar det av söderöver. Detta var i Ystad. Troligen går det snabbare på andra platser.

MissAnpassad skrev:
Du orkade alltså inte läsa hela meningen? Och jo, det är valfri mängd, eftersom inga riktlinjer för vad egen konsumtion faktiskt är.
Och då menar du att man kan komma med 3000 liter öl, 500 liter von och 50 liter sprit och det är OK? Tänk själv.

Det va någon i tråden som länka en youtube film när Erik kör in 1000 liter sprit från Tyskland för egen del. Men flaskan till Aschberg vill han gärna tulla och betala skatt på så visst kan man dra regler hur som helst.

T
Har aldrig haft med mig pass när jag har varit nere i Bordershoppen i Puttgarden, iofs har jag aldrig blivit stoppad heller:p

Lite ny info då jag ställde samma fråga på min Facebook. Och fick precis ett PM där det står att åker man bussresa så får man visa pass på hemvägen. Och åker man bil får man visa pass på både dit och hem. Tydligen relativt nya regler efter flyktingströmmen och hårdare gränns kontroller. Så det blir ingen Tyskland för mig inte vågar iaf inte chansa och behöva vända i Helsingborg.

Jag rekommenderar inte att åka utomlands utan pass alldeles oavsett. Hamnar man i nåt strul, kan vara helt utan egen förskyllan bara fel plats vid fel tid, är det mycket bra att ha ett bevis på identitet och medborgarskap.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Exxi skrev:
Lite ny info då jag ställde samma fråga på min Facebook. Och fick precis ett PM där det står att åker man bussresa så får man visa pass på hemvägen. Och åker man bil får man visa pass på både dit och hem. Tydligen relativt nya regler efter flyktingströmmen och hårdare gränns kontroller. Så det blir ingen Tyskland för mig inte vågar iaf inte chansa och behöva vända i Helsingborg.
Detta är inte helt sant.

Nu när jag var i Puttgarden för någon vecka sedan (med bil) så kollades inte passet, varken vid inresa till Tyskland eller vid inresa till Danmark.

För övrigt så är det bara vid inresa till Danmark från Tyskland som den nya omtalade kontrollen infördes, som nu tycks ligga lite på is.

Jag vågar inte chansa att åka utan pass om dom bara kollar pass på 3 bilar på hela färjan så lovar jag att jag sitter i en av dom jag har alltid otur.

Ihttp://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Berlin/Reseinformation/Reseinformation-Tyskland/
Där står: "Observera att körkort inte gäller som resehandling"

K
Lånar tråden för samma fråga fast för spädbarn.. måste man ha pass till en två månaders bebis när man åker till Danmark idag?

Jag åkte till Tyskland och handlade för 3 veckor sedan när jag ända var på Legoland med barnen. Inga mängder, några bib vin och ett par plattor öl. Behövde inte stanna vid övergången ty-da (blev förbivinkad), efter bron till Malmö blev alla stoppade, körkort ELLER pass efterfrågades.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.