40 565 läst · 51 svar
41k läst
51 svar
Åka till Tyskland utan pass
Sida 1 av 4
Hej blev lite orolig ska nämligen till Tyskland och köpa sommar dricka och vet att mitt pass är gammalt tror ni jag behöver det nu när det är hårdare kontroller och allt vad det är ?
Ska åka den vanligaste vägen Helsingborg-Helsingör sen Rödby-Puttgarden har ju givetvis mitt körkort men det räknas väl inte som gordkänd id-handling
Ska åka den vanligaste vägen Helsingborg-Helsingör sen Rödby-Puttgarden har ju givetvis mitt körkort men det räknas väl inte som gordkänd id-handling
Tyvärr gäller inte körkort, utan det är pass eller nationellt id-kort som gäller. Är det ont om tid kan du skaffa ett provisoriskt pass, det får du direkt i handen.
I mitten på januari fick jag mitt nya pass på 23 timmar och 56 minuter, ett vanligt pass, inte provisoriskt. Dom är snabba som hökar nuförtiden. Dock längre väntetid i semestertider, men ändå värt ett försök...
Jo, det kan gå bra utan pass, det är inte alla som kollas MEN om du blir stoppad så kan det bli riktigt besvärligt.
Från Danmark till Sverige räcker körkortet men problemet kan uppstå från Tyskland till Danmark.
Skulle nog inte chansat.
För övrigt är det dj-ligt dålig timpeng att åka till Tyskland att handla. Javisst billigare, men såååå billigt är det inte. Även om man bor nära brofästet i Skåne.
Om man tar det på vägen när man ändå passerar på en semester är väl OK, men å andra sidan har man förmodligen annan packning och då är lastförmågan begränsad.
Om det är något som tullen slår ner på så är det just överlastade bilar.
Från Danmark till Sverige räcker körkortet men problemet kan uppstå från Tyskland till Danmark.
Skulle nog inte chansat.
För övrigt är det dj-ligt dålig timpeng att åka till Tyskland att handla. Javisst billigare, men såååå billigt är det inte. Även om man bor nära brofästet i Skåne.
Om man tar det på vägen när man ändå passerar på en semester är väl OK, men å andra sidan har man förmodligen annan packning och då är lastförmågan begränsad.
Om det är något som tullen slår ner på så är det just överlastade bilar.
Redigerat:
Nej, då lär det inte bli överlast 
Men inte heller så stor förtjänst mot Systembolagets priser.
Har du verkligen räknat på detta?. Du går förmodligen back på resan. Bensin, färja, bilslitage, din tid etc etc
Ja, du går helt klart back jmfrt med att vara nykterist
men inte så kul förståss ...
Men inte heller så stor förtjänst mot Systembolagets priser.
Har du verkligen räknat på detta?. Du går förmodligen back på resan. Bensin, färja, bilslitage, din tid etc etc
Ja, du går helt klart back jmfrt med att vara nykterist
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Konstig semestersyssla att åka iväg och köpa sprit.
Rent formellt finns ett legitimeringspåbud i Tyskland. Alla måste kunna legitimera sig när som helst ("Ausweispflicht"), inte bara vid gränsen. Körkort gäller inte som legitimation.
Rent formellt finns ett legitimeringspåbud i Tyskland. Alla måste kunna legitimera sig när som helst ("Ausweispflicht"), inte bara vid gränsen. Körkort gäller inte som legitimation.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Du kan ju boka din smuggelresa hos någon människosmugglare då behöver du inget pass.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Inte valfri mängd. Nyckelordet är egen konsumtion. De allra flesta som kör med lastbil och handla ger bort en och annan flaska eller sälja till kompisar. Då är det smuggel. Men TS ska helt klart dricka upp allt själv.