Byggahus.se
Hej blev lite orolig ska nämligen till Tyskland och köpa sommar dricka och vet att mitt pass är gammalt tror ni jag behöver det nu när det är hårdare kontroller och allt vad det är ?
Ska åka den vanligaste vägen Helsingborg-Helsingör sen Rödby-Puttgarden har ju givetvis mitt körkort men det räknas väl inte som gordkänd id-handling

Tyvärr gäller inte körkort, utan det är pass eller nationellt id-kort som gäller. Är det ont om tid kan du skaffa ett provisoriskt pass, det får du direkt i handen.

MissAnpassad skrev:
Tyvärr gäller inte körkort, utan det är pass eller nationellt id-kort som gäller. .
Orsaken är att körkortet inte innehåller någon information om medborgarskap.

I mitten på januari fick jag mitt nya pass på 23 timmar och 56 minuter, ett vanligt pass, inte provisoriskt. Dom är snabba som hökar nuförtiden. Dock längre väntetid i semestertider, men ändå värt ett försök...

Ingen som nyss varit nere och köpt och vet hur allt hanteras på vägen med tullar och pass ? Blir försent och beställa pass ska åka imorgon

Åkte ner via bron, rödby-puttgarden för tre veckor sen, visade endast upp körkortet på tillbakavägen på den svenska sidan av bron

Jo, det kan gå bra utan pass, det är inte alla som kollas MEN om du blir stoppad så kan det bli riktigt besvärligt.
Från Danmark till Sverige räcker körkortet men problemet kan uppstå från Tyskland till Danmark.

Skulle nog inte chansat.

För övrigt är det dj-ligt dålig timpeng att åka till Tyskland att handla. Javisst billigare, men såååå billigt är det inte. Även om man bor nära brofästet i Skåne.

Om man tar det på vägen när man ändå passerar på en semester är väl OK, men å andra sidan har man förmodligen annan packning och då är lastförmågan begränsad.

Om det är något som tullen slår ner på så är det just överlastade bilar.

Redigerat:
Det är jag och en till som ska handla så blir inga mängder 40 lådor öl 10 lådor vin och 20 sprit på två man och skåpbilen får lasta 1005 kilo så överlast behöver vi inte vara oroliga för

Nej, då lär det inte bli överlast :)

Men inte heller så stor förtjänst mot Systembolagets priser.

Har du verkligen räknat på detta?. Du går förmodligen back på resan. Bensin, färja, bilslitage, din tid etc etc

Ja, du går helt klart back jmfrt med att vara nykterist :cool: men inte så kul förståss ...

Gör inte resan för att tjäna pengar på det utan mer lämna kommungränsen och att se semestern regna bort från en annan vinkel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Konstig semestersyssla att åka iväg och köpa sprit.
Rent formellt finns ett legitimeringspåbud i Tyskland. Alla måste kunna legitimera sig när som helst ("Ausweispflicht"), inte bara vid gränsen. Körkort gäller inte som legitimation.

Du kan ju boka din smuggelresa hos någon människosmugglare då behöver du inget pass.

Thomas_Blekinge skrev:
Du kan ju boka din smuggelresa hos någon människosmugglare då behöver du inget pass.
Vadå smuggelresa? Det är helt lagligt att importera valfri mängd sprit från ett annat EU-land för egen konsumtion utan tillstånd.

Inte valfri mängd. Nyckelordet är egen konsumtion. De allra flesta som kör med lastbil och handla ger bort en och annan flaska eller sälja till kompisar. Då är det smuggel. Men TS ska helt klart dricka upp allt själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.