lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
; det finns många som vill sälja en Skoda men ta betalt för en Mercedes.
Fast i det här fallet är det lite tvärtom, ett av säljargumenten var att det är halva priset och nästan lika bra. Framför allt så är det det enda som nån levererar!!! Fiber har vi hört talas om i 3-4år, men fortfarande inte sett.
Men visst, vi skulle nog varit nöjda med taskig 3-4g i väntan på det perfekta? Nä tror inte det.

L lat skrev:
Men visst, vi skulle nog varit nöjda med taskig 3-4g i väntan på det perfekta? Nä tror inte det.
Jämförelsen är som sagt naturligtvis med fiber, inte med 3-4g. Det är klart att ett radiolänk-system kan ha bättre prestanda än ett system som skall stödja mobilitet samt vara yttäckande.

Varningen är snarare mot att någon som har möjlighet till fiber luras till radioaccess. Eftersom det är billigare att sätta upp radioaccess, så är det enkelt att se att leverantörer gärna säljer ett sådant system än en fiberaccess.

Fiberaccessen är dock så mycket bättre på alla sätt att det inte är någon konkurrens mellan den och vilken radioaccess som helst. Nu och i framtiden. (Den här radioaccess är ju t ex begränsad till ~80 Mbps för all framtid, tekniken stöder inte mer, och lägre latens än ~8ms går inte att få. På en fiber så kan man idag köra terrabit/s, även om 1-10Gbps är det som är utrullat och tillgängligt idag, och latensen begränsas av löptiden. Jag har exv. 2ms till bredbandskollen.)

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Användare som nyttjar fiber behövs så att de som inte kostnadseffektivt kan få det har bandbredd så det räcker. Nu förordar jag inte air2fibre men jag är rätt så säker på att man kan byta ändutrustning och få högre hastighet i framtiden. Problemet är dock att det ekonomiska incitamentet att erbjuda högre hastighet inte kommer att finnas. Det blir först när någon konkurrent dyker upp. Annars är det bara att fortsätta sitta i monopolställning för leverantören.

Ni som använt air2fibre ett tag hur har det gått?

Alldeles utmärkt!
Vi har haft några avbrott, men det har varje gång berott på avgrävd fiber nån stans på vägen.
Hastigheten ligger rätt stabilt nånstans mellan 75-95 åt båda håll.
Personligen har jag en länk som studsar hos grannen eftersom jag har några stora björkar mellan mig och masten.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Kul att det fungerar för er.

T
Kul att se! Ligger i linje med framtiden. Dvs trådlöst.

T thadanne skrev:
Ja, bor man på landsbygden lär man få vänta på fiber & 5G!

L lat skrev:
Det är väl därför dom använder air2fibre.....

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
L lat skrev:
Ja, eller hur är det nu egentligen.

Kollar man på PTS bredbandskarta så har 67% av invånarna i Jokkmokks kommun tillgång till fiber....Kiruna 78%. Det är faktiskt bara en handfull kommuner över hela lander som ligger kring 50% och ibland därunder. Jag trodde nog det såg lite värre ut, men icke.

Bredbandskartan.se

Men ska man kolla på bredbandskartan ska man rulla till kolumnen "utanför tätort & småort". Då ser man hur det ser ut på landsbygden.

Tittar man på Kiruna så är det 27% då.

L lat skrev:
Tittar man på Kiruna så är det 27% då.
haha, som 08 så ser jag nog hela Kiruna som landsbygd......:)

Men allvarligt talat, även om man delar upp landsbyggdskommunerna i landet och tätort så ser det ju otroligt bra ut på många håll. Kiruna ligger ju nästan sämst till.

Så?
Vad blir då din slutsats?

T thadanne skrev:
Det är den INTE

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.