@mathiass
Jo det är nog rätt likt, det enda (?) som skiljer är att man inte använder vanliga wifi-protokoll & kanaler för länken mellan hushåll & distributionspunkt. Där har man nåt annat protokoll med typ 80 kanaler att välja på & varje distributionspunkt hanterar normalt sett max 25 hushåll, och sedan ligger man tydligen och kollar så att man inte får kanalkrockar, plus att man bevakar om det kommer in andra störningar typ radar o.dyl.
Jo det är nog rätt likt, det enda (?) som skiljer är att man inte använder vanliga wifi-protokoll & kanaler för länken mellan hushåll & distributionspunkt. Där har man nåt annat protokoll med typ 80 kanaler att välja på & varje distributionspunkt hanterar normalt sett max 25 hushåll, och sedan ligger man tydligen och kollar så att man inte får kanalkrockar, plus att man bevakar om det kommer in andra störningar typ radar o.dyl.
Du skriver bara att du får 14ms , mot vad, din gatway, googles dns, aftonbladet?lat skrev:
Vore intressant att veta eftersom du nämner responstid.
ServaNet kör Air2Fibre på minst ett ställe i Sundsvallsregionen på test, närmare bestämt i Timrå, till några kåkar som ligger inträngda mellan järnväg och landsväg som tydligen inte fått fiber pga antalet.
En gammal Gymnasiekamrat till mig bor där och kör det, och säger att det fungerar hur bra som helst och då har han suttit på BBB 100/100 och liknande i lägenhet så länge jag kan minnas
En gammal Gymnasiekamrat till mig bor där och kör det, och säger att det fungerar hur bra som helst och då har han suttit på BBB 100/100 och liknande i lägenhet så länge jag kan minnas
Nu har vi kört Air2Fibre i dryga året och allt funkar toppen.
För er som hävdar att trådlöst inte funkar/räcker så kan jag bara säga att ni har fel.
Vi är 15 hushåll med en hel del ungdomar och många som streamar och allt vad det heter. Vi har 100/100Mb obegränsad datamängd och delar på en radiolänk på 1.2 Gbit/s.
Max genomsnittsbelastning för 1h har varit ~60Mbit/s ned & ~40Mbit/s upp.
När jag kör Bredbandskollen vid valfritt tillfälle via min bärbara som är ansluten till Wifi 5Ghz så får jag ~90/~95.
Bara en rapport ifrån verkligheten.
För er som hävdar att trådlöst inte funkar/räcker så kan jag bara säga att ni har fel.
Vi är 15 hushåll med en hel del ungdomar och många som streamar och allt vad det heter. Vi har 100/100Mb obegränsad datamängd och delar på en radiolänk på 1.2 Gbit/s.
När jag kör Bredbandskollen vid valfritt tillfälle via min bärbara som är ansluten till Wifi 5Ghz så får jag ~90/~95.
Bara gratulera att det fungerar.L lat skrev:Nu har vi kört Air2Fibre i dryga året och allt funkar toppen.
Har man inte möjlighet med fiber så låter det ju som ett hyffsad ersättare.
Men lika bra kommer det aldrig bli.
Men viktigaste att man ör nöjd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 379 inlägg
Ja, det är ju bra siffror med tanke på att 1.2 Gbps per 15 hushåll ger 80Mbps. Som är skilt från hundra. (Men man skall alltid välja att dela en access om man har "burstig" traffik, snarare än att be om garantier. Det vinner man på i längden och i genomsnitt. Så länge inte alla använder nätet på ett sätt som maxbelastar det hela tiden.)L lat skrev:Nu har vi kört Air2Fibre i dryga året och allt funkar toppen.
Och det är en nackdel med radiobaserad teknik. Det finns inga genvägar utan Shannon sätter obönhörligen stopp för sådana. Med delad access så slår man snabbt i taket. Det krävs antingen större frekvensutrymme eller mera aggressiv återanvändning (dvs mindre celler). Och det är ju det senare det är tal om här, dvs ni är bara 15 hushåll som delar på accessen. Då kan man naturligtvis få en bättre access. Men det blir inte lika billigt, utan en förhållandevis dyr radioaccesslösning.
Men om det är det bästa ni kan få och är nöjda, så är det naturligtvis toppen för er! Vi andra påpekar bara att man skall vara lite försiktig inför säljsnacket; det finns många som vill sälja en Skoda men ta betalt för en Mercedes. Med radioaccess så kommer en hel del nackdelar, och för fast radioaccess bara en (extremt liten, och i praktiken oanvändbar) fördel.