Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 384 inlägg
Va tråkigt.L lat skrev:
Hur har det fungerat fram till nu?
Dom vart ju uppköpta, det nya bolaget kanske väljer att kanske bara prioritera vissa områden med visst antal kunder?
Nuvarande ägare är Micronät, vi fock ett brev ifrån dem där de sa att de gjort en lönsamhetsanalys.A A-Man_08 skrev:
Det de skyller på är att den nod vi är ansluten till i Sthlm ska rivas & att de då behöver bygga en ny för ~250" och att det är för dyrt då vi bara är15 anslutna.
Det jag tror är problemet är att vi försörjs med 2 hopp via radiolänk och de börjar bli dyra nu.
Jag har förståelse för deras synpunkt & vi har i alla tider på olika sätts sponsrats av de olika ägarna, eftersom vi var väldigt tidiga piloter.
Det har fungerat jättebra under alla år, de flesta problem har varit avgrävda fiber nån annan stans i landet. Ett fåtal tekniska lokala problem som fixats rätt omgående.
Hastigheten har med åren ökat och nu levererar de ibland en bra bit över 100/100.
Det som är viktigt är det där med fri sikt mellan kund & basstation, däremot spelar inte vädret nån direkt roll.
Ja precis enligt deras sida håller dom på och lägger om air2fibres nät till sitt eget.
Av ren nyfikenhet vad ger det för resultat om du anger din adress på
https://www.micronat.se/bredband/abonnemang
Om dom kan leverera eller ej?
Av ren nyfikenhet vad ger det för resultat om du anger din adress på
https://www.micronat.se/bredband/abonnemang
Om dom kan leverera eller ej?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 384 inlägg
Ja, det var ju en aspekt vi inte tog upp i den ursprungliga diskussionen, dvs risker för neddragningar, konkurser osv. Även om det inte har med tekniken som sådan att göra, så måste naturligtvis ekonomin finnas.L lat skrev:
Det är som jag brukar säga när det kommer till bostadsläge och kollektivtrafik. Spårbunden trafik (spårvagn, tunnelbana, pendeltåg) kan du lita mycket mer på än busslinjer. Spåren ligger där de ligger och utgör en stor investering i sig, så sannolikheten att de kommer att fortsätta gå någon slags trafik är större än för buss. En busslinje drar man däremot in på en kvart. (Vilket jag själv fick erfara till min förtret för två år sedan...)
Så här handlar det inte bara om vad man själv tror på tekniken, utan även vad man tror att andra tror. Dvs om det kommer att bli populärt nog för att bära sig i längden. Här har naturligtvis 4G/5G större livskraft i kraft av sin större massa användare som vill ha det för den mobila tillämpningen.