Jag har inte skrivit att grossister sätter marknadspriset.

Det går uppenbarligen inte att få dig att förstå. Jag lägger ner den här diskussionen nu.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte skrivit att grossister sätter marknadspriset.

Det går uppenbarligen inte att få dig att förstå. Jag lägger ner den här diskussionen nu.
Nä hur ska det gå till när vi är lika envisa bägge två............Det är ändå bara en diskussion. Du är nog helt fel ute iallafall om du tror att stora grossister håller koll på vad marknaden tar i slutändan. Det speglar sig även i prislistorna som jag redan nämnt.

S Stefan1972 skrev:
nu kringår du ju bara frågan...........jag har inte försvarat nånting. Jag pekar bara på att man kan inte använda jättegrossisters "prislistor" mot slutkund. Det är inte det dom är avsedda för. Det är såklart ett otyg men jag försöker bara beskriva varför fiktiva priser troligen finns. Och jag har inte hittat på nåt. Det med läsken är väl är ingen nyhet.
Jag förstår exakt vad du skriver. Sen håller jag inte med dig till fullo när det gäller anledningen till att grossistprislistor likt Ahlsells finns. Jag är helt övertygad om att denna lista finns för att branschen vill ha den. Skulle branschen ändra åsikt skulle prislistorna genast anpassas. Skulle Ahlsells öppna portarna till konsumenter skulle prislistan också förändras.

Inom bygg där jag verkar har vi redan genomgått en förändring. Dom kedjor som även har privatpersoner som kunder kan inte erbjuda samma rabatter som förr. Långt därifrån.
Men det finns byggvaruhus där enbart proffs är välkomna. Gemensamt för dessa är att rabatten är högre. Men nettopriserna är någorlunda samma. Alltså mer lönsamma om min kund accepterar en högre prislista.

Till skillnad mot tex. Byggmax finns det en proffsorganisation kvar hos dessa byggvaruhus. Även logistiken är helt annorlunda. Detta kostar självfallet pengar. Därför kommer våra inköpspriser hos dessa aktörer aldrig kunna matcha till Byggmax.
Även antalet artiklar skiljer sig kraftigt åt vilket givetvis också kostar pengar.

Till sist blir det konkurrensen och kunderna som styr mina val som företagare. Inte vilka prislistor som mina olika inköpskansler presenterar.
Nu är jag djupt medveten om att många konsumenter inte kommer i kontakt med denna värld innan en hantverkare anlitas för första gången.

Därför bör dom som ”kan” detta förmedla till varje konsument att alltid även avtala om materialpriser, timdebitering, servicebil och vad det nu kan vara.

Med tanke på hur prismedvetna många är när det ska köpas flygbiljetter eller köttfärs så tycker jag det är märkligt att man inte ägnar lite mera tid innan man släpper in en hantverkare i huset.

Ansvaret för varje företags materialpriser ligger hos varje enskilt företag.

Vill jag inte betala överpris på elen i hushållet så måste jag förhandla om detta. Elbolagen kommer aldrig att hjälpa mig med detta.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Frågan är ju varför Ahlsells skulle ändra inriktning och öppna upp för konsumenter ? De är ju en grossist och ganska tidigt i ledet. De ska fylla på hyllorna hos mindre lokala grossister som sedan säljer till installatörer/butiker och de i sin tur konsumenter. De mest konstiga priserna borde rimligen jämkas på den vägen men tyvärr tar ju slutledet första ledets prislista och arbetar med den. Det är ju det som ställer till det....

Nej, de är inte en grosist. Det är en detaljist, de har kunder på grund av stort sortiment. Inte på grund av partihandel. Grossister är något annat.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
De ska fylla på hyllorna hos mindre lokala grossister som sedan säljer till installatörer/butiker och de i sin tur konsumenter.
Fungerar det verkligen så? Går inte "installatörer/butiker" direkt till Ahlsell och liknande "grossister/detaljister/butiker/leverantörer".

Vad finns det för exempel på "mindre lokala grossister" som handlar på Ahlsell med flera och säljer till "installatörer/butiker"? Jag säger inte att det inte finns men jag känner nog inte till några.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Nej, de är inte en grosist. Det är en detaljist, de har kunder på grund av stort sortiment. Inte på grund av partihandel. Grossister är något annat.
Det är bra att du fortsätter poängtera detta Daniel, för det är helt rätt. Men det blir lite förvirrande när du låtsas som att du inte vet vilka vi pratar om. De själva och alla andra kallar dem grossister och jag tror alla här förstår vilka som åsyftas när det talas om "grossisterna".

Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
grossist, detaljist eller whatever spelar ju ingen roll. Kontentan är ju lika ändå. Ahlsells prislista är antagligen inte tänkt som nån riktprislista ut mot slutkund/konsument. Mycket är som sagt fantasipriser för att få det att fungera med alla deras olika kunder. Det är antagligen till och med så här att ingen, absolut ingen av deras kunder har noll rabatt. Då kan ju vän av ordning tycka att de kan sänka alla priserna till den nivån rabatterna börjar. Men det gör man inte heller......

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är bra att du fortsätter poängtera detta Daniel, för det är helt rätt. Men det blir lite förvirrande när du låtsas som att du inte vet vad det handlar om. De själva och alla andra kallar dem grossister och jag tror alla här förstår vilka som åsyftas när det talas om "grossisterna".
Stefan tycks tro att de är grossister.

” De är ju en grossist och ganska tidigt i ledet. De ska fylla på hyllorna hos mindre lokala grossister som sedan säljer till installatörer/butiker och de i sin tur konsumenter.”

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Grossist eller inte känns ganska oviktigt. Det viktiga är att alla förstår vad man menar. Alla som jag känner kallar den här typen av butiker för grossister.

För sakens skull lägger jag ut vad Ahlsells själva skriver på sin hemsida.

Ahlsellkonceptet
Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Vi kan därför erbjuda marknadens bredaste sortiment inom VVS, El, Kyl, VA, Industri, Bygg, Fastighet, Ventilation, Isolering, Verktyg & Maskiner och Personligt Skydd.

Vi gör det enklare att vara proffs
Vår affärsidé är att skapa effektiv handel med installationsprodukter, verktyg och maskiner för professionella användare. Visionen är att vara kundens självklara val av installationsprodukter, verktyg och maskiner.

Det är alltid nära till Ahlsell
Genom en kontaktperson har du tillgång till rätt kompetens och över 100 000 lagerförda artiklar från ledande leverantörer. Vi hjälper dig att lösa problem och hitta nya möjligheter. Därför håller vi oss ständigt uppdaterade med det senaste.

Det är det personliga handslaget som skiljer oss från mängden. Den lokala förankringen och närheten till kund är hörnstenar i vår verksamhet. Lägg till våra gedigna kunskaper och viljan att göra det där lilla extra.

S Stefan1972 skrev:
Frågan är ju varför Ahlsells skulle ändra inriktning och öppna upp för konsumenter ? De är ju en grossist och ganska tidigt i ledet. De ska fylla på hyllorna hos mindre lokala grossister som sedan säljer till installatörer/butiker och de i sin tur konsumenter. De mest konstiga priserna borde rimligen jämkas på den vägen men tyvärr tar ju slutledet första ledets prislista och arbetar med den. Det är ju det som ställer till det....
Ahlsells är väl kameleonter som alla andra företag. Jag tror inte heller att Ahlsells kommer slå upp portarna för konsumenter. Däremot tror jag inte det är någon omöjlighet att man ger sig in i näthandeln, fast då antagligen under annat namn. Beror nog lite på hur stark näthandelsmarknaden växer sig i denna nisch. (Dom kanske redan är inne i näthandeln på något sätt? Vad vet jag.)

En viktig detalj som ofta glöms bort är det gäller rabatter och prislistor är givetvis grossisternas egna möjligheter att ta bra betalt.
Jag snuddade vid detta i mitt förra inlägg hur det ser ut inom bygg. Bygghandlare som enbart är till för proffs som har en högre prislista men högre rabatter men där nettot oftast är likvärdigt som en bygghandlare Typ Beijer som även säljer till konsument.

Det är inte riktigt sant. Nettot hos dessa bygghandlare är oftast något högre än tex hos Beijer. Dom vet att dom blir attraktiva trots högre netto då byggaren har en högre rabatt.

Beijer satsar en hel del på konsumentmarknaden där dom också enligt egen utsago ökar. Samtidigt är dom givetvis intresserade av att behålla sina proffskunder. Detta löser dom delvis med ett gammalt knep. En kundklubb för konsumenter där man erbjuder rabatter. Då kan man ändå hålla upp hyllpriserna, erbjuds proffsen en rabatt och konsumenten en annan rabatt.
Det dumma med denna metod när man vill satsa även på konsumentmarknaden och ha en ”kundklubb” är flera.

Man blir ganska dyr i olika prisundersökningar som genomförs där endast hyllpriser jämförs.

Proffsen vill helst inte trängas med konsumenter som river runt i virkeshögarna.

Alla företag måste göra sina val. Ahlsell verkar ha gjort sitt trots en ganska massiv kritik från alla möjliga håll.

Här är en gammal artikel från en VVS forum.

https://www.vvsforum.se/2018/09/stora-prisskillnader-pa-vvs-material/

Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur det i praktiken fungerar för oss när vi skriver avtal med rör och elfirmor gällande material är följande:
2) Hänvisning till en specifiks grossist prislista med evt. Rabatt.
Det är ju det hela den tråden handlar om. Att Ahlsell har en prislista med priser som ingen hantverkare nånsin betalar, och som ligger rejält över vad en privatperson själv kan köpa grejerna för.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ahlsells är väl kameleonter som alla andra företag. Jag tror inte heller att Ahlsells kommer slå upp portarna för konsumenter. Däremot tror jag inte det är någon omöjlighet att man ger sig in i näthandeln, fast då antagligen under annat namn. Beror nog lite på hur stark näthandelsmarknaden växer sig i denna nisch. (Dom kanske redan är inne i näthandeln på något sätt? Vad vet jag.)
Det är dom redan: https://www.proffsmagasinet.se/
Där lyckas dom ha 'normala' priser av någon anledning...

https://shortcap.se/shortcap-saljer-proffsmagasinet-till-ahlsell/
https://www.di.se/nyheter/ahlsell-koper-proffsmagasinet/

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren

En viktig detalj som ofta glöms bort är det gäller rabatter och prislistor är givetvis grossisternas egna möjligheter att ta bra betalt.
Jag snuddade vid detta i mitt förra inlägg hur det ser ut inom bygg. Bygghandlare som enbart är till för proffs som har en högre prislista men högre rabatter men där nettot oftast är likvärdigt som en bygghandlare Typ Beijer som även säljer till konsument.

Det är inte riktigt sant. Nettot hos dessa bygghandlare är oftast något högre än tex hos Beijer. Dom vet att dom blir attraktiva trots högre netto då byggaren har en högre rabatt.

Beijer satsar en hel del på konsumentmarknaden där dom också enligt egen utsago ökar. Samtidigt är dom givetvis intresserade av att behålla sina proffskunder. Detta löser dom delvis med ett gammalt knep. En kundklubb för konsumenter där man erbjuder rabatter. Då kan man ändå hålla upp hyllpriserna, erbjuds proffsen en rabatt och konsumenten en annan rabatt.
Det dumma med denna metod när man vill satsa även på konsumentmarknaden och ha en ”kundklubb” är flera.

Man blir ganska dyr i olika prisundersökningar som genomförs där endast hyllpriser jämförs.

Proffsen vill helst inte trängas med konsumenter som river runt i virkeshögarna.

Alla företag måste göra sina val. Ahlsell verkar ha gjort sitt trots en ganska massiv kritik från alla möjliga håll.

Här är en gammal artikel från en VVS forum.

[länk]
Proffsmagasinet och Verktygsproffsen? :)

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Jag tror det kan vara dags att reprisera mitt hypotetiska exempel från tidigare i tråden:

En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).

Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.

Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.

Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)

Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.

Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.

Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.

Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.

Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.

Hantverkare Bertil och Cecilia är såna som vi inte tycker om.

• Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.