D Daniel 109 skrev:
Det misslyckas du med. Jag lyckas inte se någon som helst nytta med dem. Mer än för att lura slutkunder genom att hänvisa till dem.
ja fast det är inte grossistens fel att nån längre bort i kedjan använder dem på det viset..........

H hanson#16 skrev:
Precis. Och om jag ska sammanfatta vad jag tror de flesta kan skriva under så är det helt ok att tjäna pengar på materialet men då får man 1. öppet säga att nu är jag butik och 2. inte samtidigt ta betalt för tiden man åker och handlar. Ett mindre påslag, som exempelvis de flesta snickare lägger på, kan nog de flesta acceptera vid kortare jobb men problemet jag illustrerar ovan är de el/vvs firmor som försöker både äta kakan, behålla kakan och samtidigt sälja kakan till falskt reapris.
Inte för att jag på något sätt vill försvara Ahlsell och deras prissättning/rabatt-system (vilket tråden handlar om), men yrkeskategorin städare var kanske inte det bäst valda...

Städning utförs med största sannolikhet med exakt samma förbrukningsmaterial hos sågott som alla kunder. Det finns heller ingen skillnad i kvalitet på förbrukningsvarorna, dvs är det rent när städaren åker så är kunden nöjd. Det andra du beskrev hade mycket väl kunnat hända, men ingen hade accepterat det i längden, eftersom alternativet till "ISS AB" är att betala "Valfritt thai-tantsnamn" 1000 spänn svart. Den möjligheten finns inte på el/vvs-området.

S Stefan1972 skrev:
ja fast det är inte grossistens fel att nån längre bort i kedjan använder dem på det viset..........
Vad är då nyttan? Det är det enda möjliga syftet jag ser. Eller är det för att inköpare ska få bättre bonus? Jag lyckas inte se något syfte med uppblåsta listpriser.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Det var bara ett exempel, inte fakta. Det var bara en grej som många känner till som är likadan. Om den kostar 15 eller 25 spelar ingen roll. Finns säkert många andra exempel om man handlar på grossistnivå.
Det med läsken och ibland annat har ju till och med varit i tidningarna och vissa handlare har portat restaurangägare som handlar i konsumentbutiker. För dessa är inte anpassade för de kvantiteterna.
Tittar man på ställen som Martin och Servera till exempel, vilket väl är lite som Ahsell eller liknande. Deras pris på mat och dryck är aningen högre än vad jag kan hitta på ICA Maxi, särskilt om ICA Maxi har ett erbjudande, men skillnaden är väldigt liten. Det är inte frågan om några 80%-iga rabatter.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
eftersom alternativet till "ISS AB" är att betala "Valfritt thai-tantsnamn" 1000 spänn svart. Den möjligheten finns inte på el/vvs-området.
Jasså? ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Tittar man på ställen som Martin och Servera till exempel, vilket väl är lite som Ahsell eller liknande. Deras pris på mat och dryck är aningen högre än vad jag kan hitta på ICA Maxi, särskilt om ICA Maxi har ett erbjudande, men skillnaden är väldigt liten. Det är inte frågan om några 80%-iga rabatter.
jo men det är inte skillnaderna det handlar om. Jag bara belyser att listpriser hos stora grossister kan vara fiktiva. Alltså inget som nån ska använda mot slutkund. Det är bara en siffra för att få allt att fungera datamässigt.
Tittar man i andra branscher tex bilhandlare så kanske det finns "prislistor" från tillverkarna på vad en nybil kostar. Dessa priser används antagligen inte heller utåt sett utan är väl bara ett verktyg där olika handlare har olika rabatt men antagligen så har alla så bra rabatt att ingen använder listpriset. Men skillnaden är ju bara att ingen gör det så inget syns ju utåt.

Du gissar ju bara. Det finns ingen anledning att ha den typen av påhittade priser.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är då nyttan? Det är det enda möjliga syftet jag ser. Eller är det för att inköpare ska få bättre bonus? Jag lyckas inte se något syfte med uppblåsta listpriser.
Det enda syftet är som jag redan nämnt trettielva ggr är att det hjälper grossisten att få en fungerande prismodell gentemot sina kunder. Försäljaren gentemot slutkunden ska alltså INTE använda dem. Vilket många tyvärr gör och försvarar det med den publika "prislistan" ..........Det vore mycket enklare för Alhlsells med flera om varje kund fick en egen differentierad prislista baserat på sina egna inköp. Det är ju inga större problem i dagens datasamhälle. Man skippar bara tryckt prislistor och alla får bara en fil med sina egna nettopriser.
Enkelt.

D Daniel 109 skrev:
Du gissar ju bara. Det finns ingen anledning att ha den typen av påhittade priser.
Du får kalla det vad du vill. Jag belyser bara fakta. Annars kan du komma med fakta som pekar på nåt annat än dina egna gissningar. Har ju fortfarande inte fått svar på det om läsken tex? Du bara kringgår likartade exempel som jag inte direkt hittat på.

Det behövs inga uppblåsta priser för handlare med elmaterial för att få en fungerande prismodell. Det går precis lika bra att använda verkliga priser.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behövs inga uppblåsta priser för handlare med elmaterial för att få en fungerande prismodell. Det går precis lika bra att använda verkliga priser.
nä varje enskild handlare med råg i ryggen skulle kunna utgå från sina egna nettopriser och lägga på en marginal som täcker ens egna behov...........
Vad är ett verkligt pris förresten? Alla priser är väl satta av nån ekonom med en massa saker som grund som kanske inte har nånting med produkten alls att göra. Ett litet chip som NASA beställt kan kosta 1,4miljoner fast det kostar 6kr att tillverka.
Ett schneider vägguttag som i handeln kostar 100kr kanske enbart bör bära sina egna kostnader. Tillverkaren kanske tjänar 40kr per uttag om man börjar gräva i ekonomin. Är det försvarbart? Vem bestämmer vad?

Ett verkligt pris är ett pris som kunder faktiskt betalar.

Vilken marginal tillverkaren har kvittar fullständigt i sammanhanget. Man väljer en produkt som är prisvärd, om tillverkare gör stor vinst eller förlust kvittar för mig som kund.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett verkligt pris är ett pris som kunder faktiskt betalar.

Vilken marginal tillverkaren har kvittar fullständigt i sammanhanget. Man väljer en produkt som är prisvärd, om tillverkare gör stor vinst eller förlust kvittar för mig som kund.
jo visst är det så, alla slutkunder vill ju allihop ha bra grejer så billigt som möjligt. Faktum kvarstår dock att mycket av det man köper i handeln har listpriser som är höga från grossist. Sen sköter handlaren om slutpriset i förhållande till marknaden. Det biten har inte grossisten nåt med att göra.

Vilka grossister har listpriser som ligger långt över marknadspris?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka grossister har listpriser som ligger långt över marknadspris?
vad har du fått det ifrån att grossister styr marknadspriset? Det gör marknaden i sig ihop med fysiska handlare. En stor grossist kan vara flera led bakom det och priset har säkert ändrats flera ggr på vägen både uppåt och neråt. Vilken grossist ska vi följa då? Jag säljer bildelar och importerar en del från alla möjliga delar av jorden. Om min grossist i belgien tar 9kr för nåt som hemmavid kostar 90kr helt normalt utan att vara dyr på något vis. Är jag en bedragare då om jag inte tar 19kr? Eller ska jag följa min svenska grossist som listar den till 160kr? Personligen säljer jag den för 60kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.