159 099 läst ·
1 243 svar
159k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Nu är det ju lite som så att alla entreprenörer använder sig inte av AB04 utan kanske rent av någon av dom som finns på konsumentverkets hemsida.H hanson#16 skrev:
Olika kontrakt=olika avtal.
Jag använder även ABK09 mfl.
Man ska nog inte fördjupa i sig i en modell av avtal/kontrakt.
Lätt hänt att man får skygglappar och vet inte om vad som gäller enligt lagen.
Ja, till stora delar har du rätt.C cpalm skrev:Du har missuppfattat skatteregeln du hänvisar till.
Till att börja med jobbar de flesta hantverkare i ett aktiebolag och då är dessa förutsättningar i princip irrelevanta enligt första meningen i texten. Resten av texten gäller enskilda näringsidkare, och handlar om balansgången mellan näringsverksamheten och privatlivet och vad som kan/skall tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet.
Men om du säljer material till självkostnadspris uppstår för det första varken en vinst eller förlust och då spelar det ingen roll hur det skall beskattas. Sen skall heller inte denna text läsas som att varje enskilt led i näringsverksamheten måste vara vinstdrivande. Det som räknas är att verksamheten i stort bedrivs i vinstsyfte. Det är t.ex. OK att ta upp kostnaden för ett par skyddsskor i näringsverksamheten utan att du måste lägga på en skyddsskokostnad med vinstpåslag på fakturan.
Men faktum är att även AB har ett nålsöga att passera, skatteverket försöker i möjligaste mån få bort företag av alla slag som inte är företag i egentlig mening. Dvs konstruktioner bara för att undvika skatt, köpa saker momsfritt, fördela inkomster för skattemässiga fördelar, skicka pengar till andra länder och annat.
Och för typ så sent som 10-15 år sedan fick man i princip inte driva företag och ha en enda kund. Då skulle man vara anställd istället . punkt!
Skatteverket är inte fullt lika drakoniska på detta idag, men fakturerar man en enda kund så ska man inte bli förvånad ifall det plötsligt börjar undersökas.
Och samma med det där med vinst, ett företag som inte går med vinst kommer efter några år ifrågasättas (om det nu inte är SCA, som jag vet inte hur många år de nu nolltaxerade ..
Men det är ju inte så att precis varenda affärshändelse behöver generera en vinst, naturligtvis inte.
Så du hade kanske något lite fel, men wildeside hade i alla fall mer fel.
Kanske har mer fel men får i så fall gör jag som alla andra som tabbat sig skyller på skatteverkets uttalande om att man inte ska sälja vidare varor varken som handlare eller entreprenör om man vill undvika/riskera att dom tittar närmare på företaget eller gör en revision på bokföringen.Mikael_L skrev:
Ja, till stora delar har du rätt.
Men faktum är att även AB har ett nålsöga att passera, skatteverket försöker i möjligaste mån få bort företag av alla slag som inte är företag i egentlig mening. Dvs konstruktioner bara för att undvika skatt, köpa saker momsfritt, fördela inkomster för skattemässiga fördelar, skicka pengar till andra länder och annat.
Och för typ så sent som 10-15 år sedan fick man i princip inte driva företag och ha en enda kund. Då skulle man vara anställd istället . punkt!
Skatteverket är inte fullt lika drakoniska på detta idag, men fakturerar man en enda kund så ska man inte bli förvånad ifall det plötsligt börjar undersökas.
Och samma med det där med vinst, ett företag som inte går med vinst kommer efter några år ifrågasättas (om det nu inte är SCA, som jag vet inte hur många år de nu nolltaxerade ..).
Men det är ju inte så att precis varenda affärshändelse behöver generera en vinst, naturligtvis inte.
Så du hade kanske något lite fel, men wildeside hade i alla fall mer fel.![]()
Revisorn som sagt att jag inte kan sälja varor utan vinst, då kan jag bli misstänkt att köpa varor till mej själv och andra för inköps pris och få en revision och tvingas betala skatt för det beräknade värdet av det som sålts utan vinst intresse.
Juristen har jag inte ansett mig behöva diskutera ämnet med.
Men men alla kan ju ha fel, inte vet jag.
Är varken juris, revisor eller skattmas, försöker bara efterleva det jag blir upplyst om, av dom jag trodde förstod sig på det hela.
Nu tar jag en paus igen så kan ni grubbla vidare i ämnet.
Skål ta mej
Fy faan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må!
Kan hålla med om att alla affärshändelser behöver inte generera vinst men näringsverksamhet ska drivas i vinstsyfte.Mikael_L skrev:
Där av ett på slag även på försäljning av varor.
Om alla affärshändelser va tvungna att generera vinst skulle jag fått lagt ned min verksamhet för länge sedan.
Räknar fel ibland.
Kan hända den bäste, även mej.
Om det krävs att man levererar material för att sen kunna göra vinst på tjänst, så behöver man naturligtvis inte göra vinst på materialet.
Om ett datakonsultbolag måste ha datorer för att hacka kod åt kunden, måste inte datorerna i sig generera någon vinst.
Skriver man ut dokument och handledningar åt kunden så behöver det inte bli någon vinst på själva skrivarpappret och tonern i skrivaren. Vinsten kommer på projektet som helhet.
Om du har en så okunnig revisor tycker jag du ska byta.
(Det är inte bara bland hantverkare som det finns drägg.
)
Om ett datakonsultbolag måste ha datorer för att hacka kod åt kunden, måste inte datorerna i sig generera någon vinst.
Skriver man ut dokument och handledningar åt kunden så behöver det inte bli någon vinst på själva skrivarpappret och tonern i skrivaren. Vinsten kommer på projektet som helhet.
(Det är inte bara bland hantverkare som det finns drägg.
Ha ha, ja men handlar man på Ahlsell så lär det ju inte vara någon risk att man blir misstänkt för att erbjuda några otillbörliga förmåner även om man fakturerar inköpspris.wildeside skrev:
Fast alla ni som skyller på ahlsell, ingen seriös firma använder ahlsells listpris jämtemot kunder. Just av den anledningen att den är helt fel.de som ändå använder den hade troligtvis lurats annars ocksåvi handlar ahlsell, solar och moel beroende på var som är billigast. Använder alltid moels listpris, alltid 20% rabatt, detta ger oss ca 8% i genomsnitt i vinst och priset brukar landa precis över elbutik.se.
Nu är det väl så att man måste skilja på varuförsäljning, förbrukningsmaterial, förbrukningsinventarier, inventarier m.m.Mikael_L skrev:
Om det krävs att man levererar material för att sen kunna göra vinst på tjänst, så behöver man naturligtvis inte göra vinst på materialet.
(Det är inte bara bland hantverkare som det finns drägg.)
i bokföringen.
Datakonsultbolaget säljer antagligen inte datorn som dom hackar koden med så då blir det inte en varuförsäljning av datorn. Den bokförs antagligen som inventarie i bokföring och hamnar då under omkostnader i företaget.
Blir lite samma sak med det andra alternativet.
Toner m.m. hamnar under förbrukningsmaterial.
Tror min revisor kan bokföringslagen bättre än du.
Kan ha fel även i det, men jag vet att han har utbildat sig till revisor och lägger ner en hel del tid på vidare utbildning och läsa om uppdateringar i bokföringslagen.
K kanonkula skrev:Fast alla ni som skyller på ahlsell, ingen seriös firma använder ahlsells listpris jämtemot kunder. Just av den anledningen att den är helt fel.de som ändå använder den hade troligtvis lurats annars ocksåvi handlar ahlsell, solar och moel beroende på var som är billigast. Använder alltid moels listpris, alltid 20% rabatt, detta ger oss ca 8% i genomsnitt i vinst och priset brukar landa precis över elbutik.se.
Nej, till syvende och sist är det hantverkaren som sätter priset till kunden. Problemet är att Ahlsells prislista gör att hantverkaren kan lura en oinsatt kund att prylen är mycket dyrare än den är i verkligheten. Tillsammans med löftet om att kunden får tiotals procent i rabatt och därmed kommer att göra en jättebra affär.
Men, det finns ju så klart även ärliga hantverkare som säljer prylarna till rimligt pris med ett rimligt påslag istället för en påhittad rabatt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jag har skrivit det förr, att systemet gör det inte bara lätt för mindre nogräknade hantverkare, utan det kan även få seriösa hantverkare att tro att detta är så man gör, och att det är okej.
Sånt upplägg känns väl helt ok OM det är det man har avtalat med kunden.K kanonkula skrev:Fast alla ni som skyller på ahlsell, ingen seriös firma använder ahlsells listpris jämtemot kunder. Just av den anledningen att den är helt fel.de som ändå använder den hade troligtvis lurats annars ocksåvi handlar ahlsell, solar och moel beroende på var som är billigast. Använder alltid moels listpris, alltid 20% rabatt, detta ger oss ca 8% i genomsnitt i vinst och priset brukar landa precis över elbutik.se.
Har man skrivit ett avtal med kund som är löpande räkning enligt självkostnadsprincipen med säg 10% påslag så ska det vara verkligt inköpspris med exakt 10% påslag som gäller. Inte ett öre mer eller mindre.
Då är det inga godtyckliga prislistor som gäller utan verkligt inköpspris. Att entreprenören själv tar rabatterna är ett kontraktsbrott och i Ahlsell-fallet uppenbart kriminellt