22 816 läst ·
101 svar
23k läst
101 svar
Agility 3 hemlarm
Medlem
· v:a Götalands län
· 67 inlägg
Jag har både ip och sms modulerna. Fick inte e-post att funka varken med enbart sms-modulen, enbart ip-modulen eller båda två. Men jag lämnade e-posten, den är inte så viktig. Kan ju få det via riscocloud som du skrev. Sms är viktigare.Erik Hellgren skrev:
Har satt upp närmare 150 agility genom åren. Dock endast försökt med e-post några få gånger o har då aldrig lyckats med gmail.
Sedan känns kanske inte e-post som något vidare sätt att förmedla larm.
Vill man ha e-post så är det enklaste att få ut det genom risco cloud.
Som jag nämnt tidigare krävs både IP och GSM-modulen om man vill nyttja alla funktioner med FM, LC och cloud.
Men... sms funkar inte heller. Bara i test, då kommer sms fram. Men när jag löser ut larmet skickas inga sms. Jag får meddelanden om utlöst larm via riscocloud (mail) och appen. Men som sagt, inga sms. Och det vill jag definitivt ha...
Har Cloud via ip i första hand, gprs i andra. Använda FM =ja. Använda Cloud =ja. Jag väntade ca 10 minuter innan jag återställer larmet för att ge tid till att skicka SMS.
Medlem
· 67 inlägg
Och nu fick jag det att funka!!!V vildmärren skrev:Jag har både ip och sms modulerna. Fick inte e-post att funka varken med enbart sms-modulen, enbart ip-modulen eller båda två. Men jag lämnade e-posten, den är inte så viktig. Kan ju få det via riscocloud som du skrev. Sms är viktigare.
Men... sms funkar inte heller. Bara i test, då kommer sms fram. Men när jag löser ut larmet skickas inga sms. Jag får meddelanden om utlöst larm via riscocloud (mail) och appen. Men som sagt, inga sms. Och det vill jag definitivt ha...
Har Cloud via ip i första hand, gprs i andra. Använda FM =ja. Använda Cloud =ja. Jag väntade ca 10 minuter innan jag återställer larmet för att ge tid till att skicka SMS.
Trickset var att man inte kan ha en backup-kanal för Cloud-anslutningen. När jag ändrade Cloud till "endast IP" och sedan löste ut larmet fick jag larm-meddelanden både via sms direkt från larmet och via mail från cloud. Äntligen!!!
Medlem
· 67 inlägg
Ny fråga om övervakning av de trådlösa enheterna.
En magnetbrytare och en rökdetektor sitter ganska långt bort från centralenheten och ibland tappar man dem.
1. Måste man utöka räckvidden på något sätt eller är det ok att ändra parametrarna för övervakningen så att den inte ger ett "fel" så ofta?
1a. Vilket sätt är bäst, repeater eller förbättra antennen i magnetbrytare (om det går). När jag gör komm. Test blir nivån för magnetbrytaren 20% ; störnivån för centealapparaten är 10%. Rökdetektorn felar inte lika ofta och ligger på 40%.
1b. För tillfället frågar c-apparaten var 15 minut, och enheterna har två timmar på sig att svara innan de betrakras som tappade. Synpunkter på det, tillförlitlighet, batteriåtgång etc. Ska jag ge enheterna längre tid på sig att svara? Fråga dem oftare? Fråga dem mer sällan?
En magnetbrytare och en rökdetektor sitter ganska långt bort från centralenheten och ibland tappar man dem.
1. Måste man utöka räckvidden på något sätt eller är det ok att ändra parametrarna för övervakningen så att den inte ger ett "fel" så ofta?
1a. Vilket sätt är bäst, repeater eller förbättra antennen i magnetbrytare (om det går). När jag gör komm. Test blir nivån för magnetbrytaren 20% ; störnivån för centealapparaten är 10%. Rökdetektorn felar inte lika ofta och ligger på 40%.
1b. För tillfället frågar c-apparaten var 15 minut, och enheterna har två timmar på sig att svara innan de betrakras som tappade. Synpunkter på det, tillförlitlighet, batteriåtgång etc. Ska jag ge enheterna längre tid på sig att svara? Fråga dem oftare? Fråga dem mer sällan?
Siren funkar ej efter batteribyte...
Efter batteribyte ljuder ej siren vid larm. Vid test är numera batteri = ok, samt komm 50%, men ändå funkar inte sirenen.
Måste batteribytet göras på något speciellt sätt?
Måste sirenen kodas in på nytt, även fast den verkar kännas av?
Måste något startas om eller dylikt?
Hittar verkligen inget om detta i manualen...
Efter batteribyte ljuder ej siren vid larm. Vid test är numera batteri = ok, samt komm 50%, men ändå funkar inte sirenen.
Måste batteribytet göras på något speciellt sätt?
Måste sirenen kodas in på nytt, även fast den verkar kännas av?
Måste något startas om eller dylikt?
Hittar verkligen inget om detta i manualen...
Klicka här för att svara