Byggahus.se

Aggresivt vatten i radiatorvattnet

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Hej!

Med detta inlägg är det risk att jag avslöjar mina ringa kunskaper i Kemi, det var inte riktigt favoritämnet i gymnasiet... :cool:

Har vatten hemma med pH på 6,5 och står nu i begrepp att fylla det nya värmesystemet, men bör jag göra det med detta vatten, finns det risk att det äter upp mina nya fina kopparrör med tiden eller är detta inte en risk i ett slutet system där vattnet vad jag förstår "dör" med tiden?

Ett pH-höjande filter kommer med tiden, men jag behöver fylla radiatorsystemet innan dess.

2. H
    Bannad Nivå 7
    Är det vanligt vattenledningsvatten så är det ingen fara.
    När systemet är fyllt så kör upp både panna och radiatorer till full temperatur så fort som möjligt och avlufta efterhand. Det aggressiva syret försvinner då ur vattnet.

3. S
    Medlem Nivå 7
    vadå vanligt vattenledningsvatten? Är det inte eget vatten mexitegel? Inte för att jag tror att det är något problem men man kan inte avfärda det p.g.a. att det är "vanligt".

Du skulle kunna få några liter av mitt brunnsvatten. Det är så kalkhaltigt att det kan neutralisera ren saltsyra :)

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Storkarp: Jo, det är vatten från egen brunn.
    Dock är det en värmepumpsinstallation så det blir inte så höga temperaturer, men jag får väl brassa på lite extra med elpatronen i början kanske...

5. P
    Medlem Nivå 1
    Det viktigaste att tänka på vid agressivt vatten är varmvattenberedaren, kopparrören håller. Det är inte bara kalkhalten som gör vattnet agressivt även salthalterna i vattnet är avgörande.. Har du en kopparmantlad beredare kan du vara lugn, den håller för det mesta. Om den är rostfri kan det vara värt att göra en vattenanalys och har du en keramik beredare bör du hålla koll på offeranoden som sitter i toppen på beredaren..
    mvh/p

6. P
    Medlem Nivå 3
    Väcker liv i en gammal tråd då jag står inför samma problem. Ph på 6.4 och står i begrepp att fylla upp 2 m3 ackvolym. Det har tidigare varit problem med acktankar trots avsyrning enligt ägarna. skall/bör man tillsätta något i ack-vattnet typ natriumkarbonat för att höja Ph i radiatorkretsen? Avsyrningen i sig höjer väl inte Ph´t och därmed eliminerar riskerna med att ledningar/tankar äts upp i förtid?

7. Göran.W
    Medlem Nivå 11
    Det enklaste borde väl att montera väl tilltagna offer anoder i pannan och tankarna.

8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Detta är inget problem om det rör sig om vatten för ack och värmeledning som inte byts ut.
    Vattnet du fyller med blir snart passiviserat och "kemin" i balans vad gäller den lilla volymen.
    Se däremot till att du inte har några ställen där du kan få ofrivillig syresättning i anläggningen.

Själv har jag varit med om att fylla ack på 7000m³ med vanligt vattenledningsvatten, vid efterfyllning är man däremot mycket noga med vattenkvaliten för att inte störa systemet.