Jag & min sambo har under ett antal år funderat på att köpa loss den gård vi nu hyr.

Sambon vill dock enbart köpa loss/ stycka av huset medan jag är intresserad även av stallbyggnader/ uthus + ev. köpa till ytterligare angränsande betesmark, dels då jag själv har ett antal djur och därmed nyttjar utrymmena men även då jag anser att värdet på en fastighet med detta läge ofta är avhängigt användningsområdet (dvs. som hästgård) då den ligger relativt avsides och således möjligen är mest attraktiv för "häst"-folk vid en ev. framtida försäljning och att det då är till fördel att fastigheten kan säljas just som häst gård. Jag har redan satsat en del eget kapital vid anläggande av ridbana etc på fastigheten.

Vi har nu kommit fram till att en möjlig lösning kan vara att vi äger olika andel av fastigheten samt skriver ett samboavtal på hur fördelningen av dessa andelar ser ut.

Då vi tidigare ägt fastigheter 50/50 är jag helt novis på vilka fördelar/ nackdelar som kan finnas vid en sådan här uppgörelse och tar gärna emot reflektioner kring detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.