36 199 läst ·
110 svar
36k läst
110 svar
Äga hus tillsammans med ex
Som jag skrev så tog jag över lån på 3,6 och jag tjänar ganska mycket mindre än 50k netto. Jag har också 2 barn.Dan_Johansson skrev:
Det var mest en kommentar till att det inte borde vara några problem att ta över lånet, det kostar ju bara 2000 spänn mer i månaden...
Banken har ju betydligt fler parametrar än inkomst, jag har själv gjort ungefär samma resa som TS, och det var totalt omöjligt att låna mer än 1,3 hos alla banker utom en. Då har jag iofs 2 barn som är några år äldre än TS, och en inkomst på ca 22 tusen efter skatt. Därför tror jag att man behöver upp dit nånstans för att enkelt promenera in på banken och låna 3,2 mille...![]()
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Ok, men vad är fördelen med detta egentligen?I igelkotten82 skrev:Jag hade alla gånger försökt lösa ut ditt ex för att känna lugn och slippa oroa sig för att något oförutsett ska ske i relationen med exet. Jag hade sedan försökt få ett lån till 50% av bostadens värde på egen hand. Då behöver du inte amortera något. Låna sedan resterande 15% av din far om han i sin tur kan belåna sin egen obelånade fastighet. Det borde ge en räntekostnad på strax under 4000 kronor i månaden innan skatteavdraget. Betala sedan av skulden till din far i den takt som din ekonomi tillåter. Om du exempelvis kan betala av drygt 6000 i månaden har skulden till din far försvunnit inom 10 år och du äger ett hus med ett stabilt övervärde och har väldigt låga boendekostnader. Skulle du bli arbetslös eller få mindre inkomst kan säkert din far gå med på att du betalar av lite mindre en tid. Att bo billigare än i hus med bara räntebetalningar enligt exemplet ovan är svårt att hitta.
Om jag ska betala ränta på 50% belåning på mitt hus, och ränta på 15% belåning på pappas hus och betala av de 15% samtidigt. 50% belåning på mitt hus är fortf ca 1 miljon mer i lån än vad jag som ensamstående får från banken.
Det låter lite onödigt krångligt i mina ögon, varför inte bara få med pappa som medlåntagare på mitt hus?`
Idag har jag ränta och amorteringskostnad (1%) på knappt 7000 i månaden. Jag kan utan problem bära den kostnaden själv, men banken kommer inte låta mig stå ensam på ett lån på >3 miljoner
Om jag förstår det hela rätt har du alltså inte pratat med banken ännu? Så varför inte börja där? Var helt öppen med situationen och förklara vad ditt mål är, att bo kvar som ensam ägare och låntagare. Kan banken inte ordna det tar ni diskussionen med en borgensman. Din pappa t ex. Vill de inte gå med på det går ni till nästa bank. Ta eda på vad de faktiska kraven är för att du ska få det du vill.
Som andra sagt här. Klipp banden. Det som är bra idag kommer vara bekymmer imorgon.
Som andra sagt här. Klipp banden. Det som är bra idag kommer vara bekymmer imorgon.
Ja, jag startade ju den här tråden i hopp att få råd från någon som kanske varit i samma situation och fortsatt äga huset tillsammans. Men efter alla goda råd och tips nu så har jag ju landat i samma slutsats som du skriver här ovan.Bart skrev:
Om jag förstår det hela rätt har du alltså inte pratat med banken ännu? Så varför inte börja där? Var helt öppen med situationen och förklara vad ditt mål är, att bo kvar som ensam ägare och låntagare. Kan banken inte ordna det tar ni diskussionen med en borgensman. Din pappa t ex. Vill de inte gå med på det går ni till nästa bank. Ta eda på vad de faktiska kraven är för att du ska få det du vill.
Så ja, jag ska börja ringa bankerna.
Om du löser ut honom så kan han ju ändå bo hos dig när han träffar sitt barn som ni hade tänkt, men att han betalar 1000 kr. per natt istället för att bo på hotell? om er relation skulle ändras så att du inte vill ha honom där så är det enklare att slippa honom.
Hemmakatten skrev:
Nej, i dagsläget, om huset inte stigit i värde sen värderingen som gjordes i våras, så ska han inte ha en krona.
Men jag måste ändå komma på ett sätt att få stå på hela lånet själv.
Men det bästa kanske är att snabbt som attan ta in en ny värdering, hoppas den är samma som sist och sedan hitta en bank som går med på att ta in pappa som medlåntagare. Den banken vorde väl kunna hjälpa med alla papper, jag köper väl halva fastgheten av exet och så river vi bara skuldebrevet?
Alternativt, om huset gått upp avsevärt i värde (tvivlar på det) så kanske man ska överväga att sälja. Jag kommer ha mer pengar ut än vad jag gick in med (och kan bygga ett nytt hus då jag äger en tomt nära gården där jag växte upp, dock tre timmar/25 mil bort från exet då....) , exet får lite cash han förhoppnigsvis kan komma en bit på vägen till en egen bostadsrätt, så sonen slipper bo i ett skyffe om han nu ska hälsa på pappa ibland också.,...
https://www.va.se/nyheter/2019/10/09/sa-mycket-sanker-statliga-bolanejatten-borantorna/
Goda nyheter på räntesidan.
Goda nyheter på räntesidan.
V vectrex skrev:Hade en väldigt lik situation för några år sedan. Åtminstone vad gäller värde på hus och belåningsgrad. Ingen bank ville ha mig men till slut efter mycket om och men hittade jag en bank som löste situationen åt mig. Med löste menar jag alltså att de gick med på att jag ensam fick ta över lånen på 3,6 miljoner trots att min inkomst var en bra bit under gränsen för vad banken tyckte man skulle tjäna för att få ha så stort lån. Ekonomiskt är det dock inga problem, åtminstone inte så länge räntan inte sticker upp mot 5% eller mer. Förhandlingsutrymmet för ränterabatt är heller inte superbra då jag är "livegen" till just den banken.
En sak som banken inte tittar på (vilket är rätt märkligt) är att en ensam person med 60k bruttoinkomst har betydligt mindre ut netto än 2 personer med 30k vardera.
Vilken bank var det?