Vitvarornas Merca - dubbla priset - dubbla livslängden. Det har varit min uppfattning och troligen också det man försöker bygga varumärket på. Döm om min förvåning när vi får lov att kassera vår knappt tio år gamla tvättmaskin för att lindningarna i motorn brunnit! Skulle kosta 6.500:- att reparera. Inte någon annan tvättmaskin av olika märken som jag varit i närheten av har gått sönder på det sättet utan dom har fått kasseras för att dom blivit sunkiga och omoderna, men fortfarande gått. Sen tycker jag att Miele om man vill upprätthålla sin image borde ha sagt nåt i stil med att "sånt här ska inte hända med våra maskiner". Men icke, istället kom en faktura på ca 1000:- för besöket och prisförslaget.

Tvättmaskinen är nu på återvinning och i tvättstugan står en sprillans ny fin tvättpelare från Bosch som tretti.se kunde leverera redan samma kväll, all heder åt dom! Kostnad mindre än vad bara tvättmaskinen kostat om jag köpt motsvarande Miele. Den torktumlare som då blev över och fortfarande fungerade (Miele alltså) lades ut på Blocket. På den ringde en snubbe vars 8 år gamla Mieletorktumlare just dömts ut, fast för honom fungerade tvättmaskinen fortfarande.

Fler med liknande erfarenheter?

• Gilla
leeeva
  • Laddar…
....snarare dyrare! Lever väl på gammal renommé ?

En kompis köpte en diskmaskin av ovannämt märke....den vad inredd som i en perfekt värld där allt hade sin plats....knivar skulle placeras enskilt i egna fack i en speciell bestickkorg överst osv.

Han had pröjsat 11 tuss för den och det fanns uträkningar att den skulle kunna diska så många ggr och i så många osv.....

Bara att plocka i disken i varje enskilt fack tar ju tre ggr lång tid :wow:

Jag tror han räknade hem den med att den skulle fungera i 10 år (minst)

6 år blev den! Han hade kunnat köpa 2,5 schyssta maskiner som han kunde bytt vart annat år för dom pengarna q(;^;)p

Men jag vet att den vad extremt tyst hördes knappt....men vad är vinsten där. Inte står jag och glor i ett kök klippt tyst under tiden den diskar.

Är jag i köket så brukar man ju slamra iallafall.

Och tycker nog att min intergrerade Whirlpool/Ikea nog är lika tyst som hans vad då.

Vet jag köpte LG 7kg tvätt utan remdrift precis när den kom.....3 ggr fick dom byta maskin. Trumman vad oval och skapade obalans...så maskinen hoppade omkring hemma.

Så det är nog alla som har "måndags" exemplar oavsett pris :rolleyes:

Redigerat:
Retar också ihjäl mig på mieles diskkorg överst. Helt värdelöst.

Vi investerade just i en Miele diskmaskin, trots att jag var väldigt skeptisk mot bestickskorgen överst. Vi fick maskinen igår. Jag sa just till Per i morse när vi stod och plockade över bestick från korgen till lådan, att jag tar tillbaka det där om att bestickslådan är dålig. Det var väldigt bekvämt, betstickslådan sitter intill diskmaskinen och när lådan var i samma höjd slapp man böja sig. Jag har ångrat mig ang. bestickslådan. Det är bara en vanesak och det har sina fördelar att den sitter överst.

Det är också en otrolig skillnad i upplevd kvalitet, allt är mycket mer robust i Mielen än i den Aeg vi just kasserade. I Aeg spårade korgarna ur hela tiden när man drog in och ut dem. Korgarna är rejäla här och det är lätt att ladda maskinen. Nu hoppas jag bara att jag slipper laga den för 1500 kr efter något år, och därefter två gånger till, som vi behövde med Aeg innan vi gav upp.

Jag kan inte annat än hålla med Marlene angående Mieles diskkorg. Vi investerade i en komplett serie Miele till vårt, då nya, kök för ett par år sedan. Just bestickkorgen är helt fantastiskt bra. Det blir ordning och reda och till och med barnen sorterar in besticken i diskmaskinen. Maskinen upplevs också robust.

Spishällen däremot byttes ut redan innan den hade installerats då plastkåpan under var sprucken vid leverans. Kåpan hade monterats fel vid fabriken och spruckit när skruvarna drogs åt. Dålig koll från Mieles sida alltså.

Kylskåpet hade väldigt hög ljudnivå redan från början men när vi påpekade detta för Miele så sa de bara att så låter nyare kylskåp pga det nya köldmediet. Vi trodde på dem och lät det vara. 1 år senare så gick lagret sönder i cirkulationsfläkten i kylen och vi fick hela fläkten utbytt. Kylskåpet blev Tvärtyst efter det. Vi har alltså lyssnat på ett dåligt lager i ett år. Suck.

Min uppfattning är att Mieles prylar är bra men deras service är under all kritik. De är väldigt oävna att överhuvudtaget skicka ut någon tekniker och påpekar ett antal gånger att om de inte hittar nåt fel så kostar det pengar.

Redigerat:
It-snubben, vet du möjligtvis hur man får tyst på pipet efter att maskinen har diskat klart? Vi satte på den innan vi gick och la oss, sedan vaknade jag av piip, piip, piip, piip. Den vill att man stänger av verkar det som?

Marlene Eskilsson skrev:
Vi investerade just i en Miele diskmaskin, trots att jag var väldigt skeptisk mot betstickskorgen överst. Vi fick maskinen igår. Jag sa just till Per i morse när vi stod och plockade över bestick från korgen till lådan, att jag tar tillbaka det där om att bestickslådan är dålig. Det var väldigt bekvämt, betstickslådan sitter intill diskmaskinen och när lådan var i samma höjd slapp man böja sig. Jag har ångrat mig ang. bestickslådan. Det är bara en vanesak och det har sina fördelar att den sitter överst.

Det är också en otrolig skillnad i upplevd kvalitet, allt är mycket mer robust i Mielen än i den Aeg vi just kasserade. I Aeg spårade korgarna ur hela tiden när man drog in och ut dem. Korgarna är rejäla här och det är lätt att ladda maskinen. Nu hoppas jag bara att jag slipper laga den för 1500 kr efter något år, och därefter två gånger till, som vi behövde med Aeg innan vi gav upp.
Klart man vänjer sig vid det mesta...vi är ju vanedjur :D
Och tanken är nog god med bestickkorgen...nog är den inte för att jävlas med folk. Och den är nog kanske mer robust avseende korgar/hjul osv än kanske andra maskiner.

Men jag tror inte dom är varken som sagt bättre eller sämre en något annat fabrikat om du jämför inköpspriset.

Jag vet nu inte om du alltid "krökte" rygg när du plockade besticken ur din gamla maskin.....:wow:

Själv tar jag tag i bestickkorgen lyfter upp den...ställer den på bänkskivan precis ovan lådhurtsen...sedan plockar jag.....jag tror jag kommer närmare lådan än vad du gör ;)

(bråkar lite ;)...huvudsaken är att du är nöjd och det känns rätt)

Lite frågor:

Vad kostar den?
Vad lämnar Miele för Garantier?
Varför valde du en Miele?

• Gilla
Putten
  • Laddar…
Pip? Tyvärr, våran piper inte. Antagligen har ni en modernare modell då våran är ett par år gammal nu.

Kan det vara så att du kör på något ekonomiprogram och den därför meddelar att du bör öppna luckan för att låta disken lufttorka?

Jag förstår att du vill stänga av det. Att maskiner piper, i oändlighet tills man kvitterar, kan verkligen driva mig tillvansinne. Tex Torktumlaren skruvade jag upp och slet bort summern ur. ;)

it-snubben skrev:
Torktumlaren skruvade jag upp och slet bort summern ur. ;)
Haha!

Ja, vår Siemens diskmaskin piper som besatt med, tills man kvitterar....:x

Två års garanti, 12 000 kr (den är helintegrerad). Vi valde den för att den var bäst i test hos Råd&Rön plus för att Pers mamma har haft en i tio år som hon är jättenöjd med, plus för att vi nu hoppas att vi slipper laga den varannat år - men det återstår ju att se om den är så bra som alla säger.

Pipet: Jag får väl ta och läsa den där manualen i alla fall, även om det bär mig emot ...

H
Har ingen erfarenhet av Miele vitvaror. Har dock en dammsugare från 1984 som fortfarande går lika bra. Den har dock fått punktering på en sida, hjulet har släppt, men den suger lika bra. Vet att mina föräldrar köpte en diskmaskin från Miele och detta med besticken tycker jag är dåligt och tar en massa tid. Tacka vet jag den hederliga korgen.

AXS
Enkelt svar på din fråga: Ja, det är värt att köpa en MIELE.

Inte för att den skulle hålla längre utan för att det känns kvalité rakt igenom OCH allt är genomtänkt. Små saker i vardagen som gör att man får mindre gråa hår.

Jag har aldrig haft nagonting som halt i tio jävla år, var nöjd människa!!!!

Jag håller inte med om att Miele är vitvarornas Mercedes. Mercedes rostar värre idag än vad Opel gjorde på 70-talet.

Jag har Miele tvätt, tork och disk. Fungerar klockrent och har gjort så under de senaste 8 åren. Skulle inte byta till något annat märke, där man får vara glad för varje dag grejerna håller längre än garantitiden.

Valet är fritt!

Marlene Eskilsson skrev:
Pipet: Jag får väl ta och läsa den där manualen i alla fall, även om det bär mig emot ...
Jag har tittat igenom bruksanvisningen och där står det inget om pipet eller hur man slår av det. Först trodde jag pipet berodde på att vi inte fyllt i salt eller sköljmedel (något vi aldrig någonsin har gjort tidigare) men så var det inte. Pipet är otroligt irriterande. Lika dumt som den där lampan på digitalboxen och små lampor som indikerar var man tänder en lampa. Känns väldigt "åttio" (=omodernt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.