Byggahus.se
Tänkte bygga altan/trädäck nu när snön börjar smälta... Tänker mig 2,80-3 m bred (ut från huset) och 5,5 meter lång (längs med huset). Den ska vara 60 cm hög från befintlig mark (gräsmatta). Har planerat 45x170 till bärlinor, 45x145 (cc 60) till golvreglar och 28x120 trall

Nu till frågorna.

1. Det verkar SÅÅ jobbigt att gjuta. Vad tror ni om att bara lägga lecablock, takpapp på dessa och sedan konstuktionen rakt på. Ska jag isådana fall fästa bärlinorna i lecan eller ska de flyta fritt?

2. Jag ser framför mig att snåla lite och bara ha två bärlinor trots att jag vill ha en uteplats som är minst 2,80 m bred. Ska jag isådana fall välja att ha de rekommenderade 2,5 metrarna mellan bärlinorna och sedan ett överhäng på golvreglarna på 30 cm? Eller ska jag hellre lägga 2,80 mellan bärlinorna? Om jag går upp en dimension på golvreglarna, kan jag ha tre meter mellan bärlinorna då?

Hej från
Reebcka
 
Det är klart att du ni skall gjuta riktiga plint det blir stabilt ...du bara ångrar dig om man snålar latar sig...

mvh
 
1. Vad är det för underlag? Att bara slänga ut leca på marken funkar inte.
Det är inte så jobbigt att gjuta som du tror.

2. Kolla spännviddstabellen. Spontant så känns det som om du ligger precis på gränsen. Du ska definitivt ha ett överhäng på 30cm i alla fall.
 
Hej igen! Måndag morgon. Borde jobba. Men va fan. Lite konstruktionsfunderingar lättar ju alltid upp en gråmulen dag... :rolleyes:

Underlaget är gräsmatta. Så jag antar att det blir gjuta då. Anledningen till att jag dragit mig lite är att det verkar så bökigt att gräva ända till frostfritt (bor i Örebro - så det är ju inte djupaste norrland i alla fall).

Har inte riktigt begripit mig på spännviddstabellen men har förstått det som i div altaninstruktioner att 45x145 ska klara 2,50 m mellan bärlinorna. Hur läser jag spännviddstabellen (och var?) annars?

/Rebecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.