Byggahus.se
Jag har ett nybyggt hus där vi har en frånluftsventilation med en fläkt på vinden. När huset byggts visade det sig att det var fel på fläkten. Detta var 2021 och då fick vi (tillslut!) husleverantören att skicka en ny fläkt. När den byttes ut var det mycket riktigt fel på fläkten för den tog liksom emot på någon sida vilket gav ett fruktansvärt oljud. Vi har besiktigat om fläkten (den gamla visserligen) eftersom husleverantören först hävdade att den var felmonterad, men det är den inte. När jag nu felanmälde igen är deras svar att ”vi skickar en ny fläkt men det är mycket osannolikt att samma ovanliga fel skulle uppkomma två gånger och var noga med att montera fläkten korrekt så inga missljud sprider sig. Ni får montera fläkten själva”. Kan ljudet komma någon annanstans ifrån? Jag menar från själva ventilationsrören? Vi hörde att det lät lite från ventilationen precis när nya fläkten installerats, men det förstår jag att man får räkna med när man har ett sånt här system. Men nu låter det förskräckligt och vi kan inte ens sova i det rummet som ligger under (film 2).
Tacksam för input!
Logga in för att se filmer.

Logga in för att se filmer.

V Vitlök skrev:
Jag har ett nybyggt hus där vi har en frånluftsventilation med en fläkt på vinden. När huset byggts visade det sig att det var fel på fläkten. Detta var 2021 och då fick vi (tillslut!) husleverantören att skicka en ny fläkt. När den byttes ut var det mycket riktigt fel på fläkten för den tog liksom emot på någon sida vilket gav ett fruktansvärt oljud. Vi har besiktigat om fläkten (den gamla visserligen) eftersom husleverantören först hävdade att den var felmonterad, men det är den inte. När jag nu felanmälde igen är deras svar att ”vi skickar en ny fläkt men det är mycket osannolikt att samma ovanliga fel skulle uppkomma två gånger och var noga med att montera fläkten korrekt så inga missljud sprider sig. Ni får montera fläkten själva”. Kan ljudet komma någon annanstans ifrån? Jag menar från själva ventilationsrören? Vi hörde att det lät lite från ventilationen precis när nya fläkten installerats, men det förstår jag att man får räkna med när man har ett sånt här system. Men nu låter det förskräckligt och vi kan inte ens sova i det rummet som ligger under (film 2).
Tacksam för input!
Visa bilaga 752080
Visa bilaga 752081
Jösses det var högt, har ftx själv men installerat flera ljuddämpare på alla sidor, till och med på avluft har ni någon ljuddämpare?

• Gilla
Vitlök
  • Laddar…
B
Det där ljudet uppkommer inte pga avsaknad av ljuddämpare. Fläkten är defekt.

• Gilla
Vitlök
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jösses det var högt, har ftx själv men installerat flera ljuddämpare på alla sidor, till och med på avluft har ni någon ljuddämpare?
Nej, ingen ljuddämpare men jag tänker att något är fel, antingen själva fläkten eller om det kan vara något i rören som gör det här ljudet. Det är horribelt. Kan inte längre sova där inne.

B BTR skrev:
Det där ljudet uppkommer inte pga avsaknad av ljuddämpare. Fläkten är defekt.
Husfirman hävdade först att den var felmonterad och därför lät vi besiktiga anordningen en andra gång. Besiktningsmannen konstaterade att den var korrekt monterad och då fick vi den utbytt mot en exakt likadan som initialt inte lät så här, men nu låter det verkligen eländigt.

Husfirman menar att det är osannolikt att något är fel med fläkten, särskilt som det var ”ett ovanligt fel redan förra gången”. Jag skrev i svaret att ”ni hör väl ljudet”… ingen respons ännu. Vi hade delad entrepenad, vilket känns lite surt just nu, för de kan ju bara skylla på varandra så behöver ingen fixa något. Men om någon här kan komma på hur något som inte är fläkten kan orsaka det här oljudet kan gärna säga till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.