2 738 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Innerdelen på vår luftvärmepump låter som ett tröskverk.
Sida 1 av 2
Innerdelen börjar plötsligt att rossla och låta som om den är på väg att skära. Stängde av. Letade fel och kände på rören som går från utedelen som var iskalla. Värmde upp rören med en vetekudde i ca 10 minuter och startade sedan om pumpen. Och nu går den som vanligt igen. Detta har nu hänt två gånger och när det har hänt har det inte varit minusgrader ute. Det har varit minusgrader i perioder men det har inte påverkat funktionen. Har ingen aning var det kan vara för fel. Det enda jag kan tänka är att det skulle kunna finnas vatten i köldmediet. Något proffs som vet?
Det kan ju vara så att det var själva omstarten som fixade problemet, inte uppvärmning med vetekudden?2 212223 skrev:
Testa nästa gång utan att värma röret och se vad som händer. Tror inte på något vatten i köldmediet, då borde mediet också ha läck ut om det kommit in fukt i kretsloppet.
Är det inte bara en vanlig avfrostning. Min låter rätt friskt då och innedelen blir ordentligt kall då fläkten inte snurrar.2 212223 skrev:Innerdelen börjar plötsligt att rossla och låta som om den är på väg att skära. Stängde av. Letade fel och kände på rören som går från utedelen som var iskalla. Värmde upp rören med en vetekudde i ca 10 minuter och startade sedan om pumpen. Och nu går den som vanligt igen. Detta har nu hänt två gånger och när det har hänt har det inte varit minusgrader ute. Det har varit minusgrader i perioder men det har inte påverkat funktionen. Har ingen aning var det kan vara för fel. Det enda jag kan tänka är att det skulle kunna finnas vatten i köldmediet. Något proffs som vet?
Medlem
· stockholm
· 2 267 inlägg
Om det vore fukt i systemet så det bildas is så skulle det sätta stop och det blir en felkod och ingen värmepåse skulle
avhjälpa det runt rören på utedelen.
om rören i utedelen av någon anledning slår emot något så kan det kanske fortplanta sig till innerdelen men så verkade det inte upplevas.
avhjälpa det runt rören på utedelen.
om rören i utedelen av någon anledning slår emot något så kan det kanske fortplanta sig till innerdelen men så verkade det inte upplevas.
Ja kontakta säljaren2 212223 skrev:
fukt i systemet kan göra att expansionsventilen eller fyrvägaren fryser fast, men då beror det på en dålig installation.
Men den stora frågan är som ingen ställt, vad är det för pump?
De kommer i morgon för att ev släppa ut lite medium då de tror att de kan vara för mycket i. Rörsträckan är bara ca 1 meter från pump till fläkt. Tror mer på det du sa om fukt. Och det kommer troligtvis i samband med avfrostning. Jag hör ju bara när det börjar väsnas men då är röret som sagt genomfrusna. Framförallt det nedre grövre.
Medlem
· stockholm
· 2 267 inlägg
Har flera med 1m rördragning och inga konstigheter med dom ljud du beskriver för info.