Hej.
Min mor har renoverat en lägenhet i Kroatien och all el sägs vara nydragen och hon har bett om jordfelsbrytare. I säkringsskåpet finns automatsäkringar och vad jag uppfattar som en huvudsäkring ( inte jfb), se bilden. Det är enfas till lägenheten. Kan någon avgöra vad det är?
Erik
Min mor har renoverat en lägenhet i Kroatien och all el sägs vara nydragen och hon har bett om jordfelsbrytare. I säkringsskåpet finns automatsäkringar och vad jag uppfattar som en huvudsäkring ( inte jfb), se bilden. Det är enfas till lägenheten. Kan någon avgöra vad det är?
Erik
Den första är en jfb men inte en jfb i dagligt tal som skyddar personer.
I Sverige använder man jfb som bryter vid 30ma om man vill skydda personer.
300ma om man vill skydda saker
Denna är på 500ma.
Den lilla gröna knappen är testknappen.
I Sverige använder man jfb som bryter vid 30ma om man vill skydda personer.
300ma om man vill skydda saker
Denna är på 500ma.
Den lilla gröna knappen är testknappen.
Redigerat:
Det är krypström i diskhon och vattenkranen som betjänas av en genomflödesvärmare och i spisfläkten. Jag trodde att en jfb skulle lösa ut på sådant. När vi diskar så sticks det i fingrarna om man är känslig och lägger jag tungan på diskhon så känns det som ett svagt 9v batteri.
Den där är ju typ dödlig innan den bryter så som sagt brandskydd
Sen har du någon form av fel vid diskbänken. Jfb minskar konsekvensen av felet men felet är kvar.
En i Sverige omoralisk person hade bytt den till en likadan fast med max 30mA felström
Sen har du någon form av fel vid diskbänken. Jfb minskar konsekvensen av felet men felet är kvar.
En i Sverige omoralisk person hade bytt den till en likadan fast med max 30mA felström
Redigerat:
Tack för bra svar. Då ber vi honom byta till en med max 30 mA och sedan leta läckström.A Alexn72 skrev:
Erik
Jag antar att det är genomflödesvärmaren som läcker ström. Har inte kollat men jag förmodar att det är plaströr eftersom diskbänken inte verkar vara jordad. Vi ska fixa det förstås.V Vardon skrev:
Vad tycker att vi ska byta till?
Erik
Ok, tack för tipset.A Alexn72 skrev:
Jag förstod inte riktigt från "Vardons" inlägg om han menade att det var fel (omoraliskt) att byta till en 30 mA eller om det bara råkade komma med ett "o" för mycket.
Erik
Få den bytt till en med 30 mA och gå igenom och felsök de andra problemen du har där. Det är det enda vettiga i ditt fall. Som nämnts behöver det inte vara fel som JFB reagerar på även om du känner av "krypström" men troligtvis är det så.Erik Widerström skrev:
Tror han menade olagligt. Det är inte tillåtet att byta till en lämpligare jfb om man gör det själv.Erik Widerström skrev:
Ok, då förstår jagB BSOD skrev:
Här får nog elektikern som gjort jobbet byta jfb och felsöka krypströmmarna.
Tänker jag rätt att en känsligare jfb borde lösa ut om det är krypström?
Kan krypströmmen i vattnet från kranen komma från någon grannes installation?
Erik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 630 inlägg
Inte den krypström du känner, den är troligen 100 gånger längre än den ström som JFBn för personskydd (30 mA) löser för. Försök inte lösa ut en JFB med tungan, det kommer att göra ohyggligt ont.
Be istället elektrikern att kontrollera skyddsjordningen av genomströmningsvärmaren. Den kanske inte är skyddsjordad alls.
Be istället elektrikern att kontrollera skyddsjordningen av genomströmningsvärmaren. Den kanske inte är skyddsjordad alls.