Sambon fick jordfelsbrytaren att lösa ut när hon strök en klänning, sen dess går det inte att återställa, försöker jag så bara åker den ner igen så fort man släpper taget. Jag har provat bryta strömmen vid huvudbrytaren för huset och återställa den men det gjorde ingen skillnad.

Kan jag då anta felet ligger i själva JFB och inget anslutet nånstans?

Har du provat att trycka ner vipparmen helt innan du återställer vipparmen?

Har du strömmen bruten fram till JFBn och den ändå inte får att återställa (även efter ovan åtgärd) så har JFBn gått sönder.

Jag har själv råkat ut för att JFBn har gått sönder när den har löst ut.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
A
Slå av alla säkringar och försök sedan återställa jordfelsbrytaren. Om den går att återställa slår du till en säkring åt gången tills du hittar den som löser ut den.

Om strykningen fick den att lösa kanske det är en bra ide att dra ut strykjärnet också.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du provat att trycka ner vipparmen helt innan du återställer vipparmen?

Har du strömmen bruten fram till JFBn och den ändå inte får att återställa (även efter ovan åtgärd) så har JFBn gått sönder.

Jag har själv råkat ut för att JFBn har gått sönder när den har löst ut.
Japp det har jag nu provat som du beskrev utan resultat. Och strykjärnet är inte heller inkopplat längre. Även provat koppla ur alla säkringar utan resultat.

Börjar luta mot den har gett upp.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Slå av alla säkringar och försök sedan återställa jordfelsbrytaren. Om den går att återställa slår du till en säkring åt gången tills du hittar den som löser ut den.

Om strykningen fick den att lösa kanske det är en bra ide att dra ut strykjärnet också.
Sen ska man ha i åtanke att det inte är säkert att ett jordfel är knutet till en specifik säkring utan kan vara en kombination av flera apparater som alla läcker lite, eller kontakt mellan nolla och skyddsjord någonstans.

Men kan JFB lösa ut även om huvudsäkringen är av?

RoTe
En bekant kom på att det vore smart att testa JFB en helg, det blev jourutryckning av elektriker för byte av JFB...

DennisCA DennisCA skrev:
Men kan JFB lösa ut även om huvudsäkringen är av?
Nej, det måste gå ström genom den...

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
namnbyte
RoTe RoTe skrev:
En bekant kom på att det vore smart att testa JFB en helg, det blev jourutryckning av elektriker för byte av JFB...
I vår bekantskapskrets verkar det vara helt frånvänt att testa JFB överhuvudtaget, medan vi har som rutin att testa en gång om året i samband med brandvarnare och övrigt. Alla ser förvånade ut när det kommer på tal...jag tycker det är märkligt

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I helgen löste JFB ut. Återställde säkring och JFB men det saknades nu ström över flera säkringar. Jfb gick ej heller att testa. Gick ut till elskåpet där mätarn står och bytte säkring på en av faserna som gått. Dock ej testat jfb igen. Ska göra detta...

@
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon fick jordfelsbrytaren att lösa ut när hon strök en klänning, sen dess går det inte att återställa, försöker jag så bara åker den ner igen så fort man släpper taget. Jag har provat bryta strömmen vid huvudbrytaren för huset och återställa den men det gjorde ingen skillnad.

Kan jag då anta felet ligger i själva JFB och inget anslutet nånstans?
Våra började gå sönder efter 11 år. När den andra jfb gick sönder ...då bytte vi alla...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja dessa är 10 år nu...

Det är ett ganska ovanligt fel. Så av nyfikenhet undrar jag om förutsättningarna här. Har jordfelsbrytaren löst ut ofta under åren, blivit sliten? Vad fick den att lösa ut nu, strykjärnet, blev det en "praktkortslutning", eller bara lite vatten på fel ställe?

Fabrikat på jordfelsbrytaren?

Appropå diskussionen högre upp i tråden om huruvida en jfb kan lösa om man brutit strömmen med huvudbrytarem.

Nej den kan inte lösa om det inte går ström igenom den. MEN en huvudbrytare kan gå sönder så att den inte bryter alla tre faserna. Kontakterna i brytaren kan svetsa ihop. Det är ett fel som inte är så väldigt ovanligt. Så man bör aldrig lita på att strömmen är bruten trots att man brutit med huvudbrytaren. Utan kontrollera ex. genom mätning.

Det här strykjärnet har fått JFB att lösa ut förr, vi borde byta ut det. Jag har ju en till huvudbrytare att kolla förstås på garaget, då bryts hela gården.

Enda som hänt var att 2-3 veckor kom en elektriker och installerade en nyare och smartare elmätare. Det tog 10 minuter och inga problem då förutom att katten tänka följa med i bilen...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
I helgen löste JFB ut. Återställde säkring och JFB men det saknades nu ström över flera säkringar. Jfb gick ej heller att testa. Gick ut till elskåpet där mätarn står och bytte säkring på en av faserna som gått. Dock ej testat jfb igen. Ska göra detta...
Ditt problem var ett helt annat än det TS har.
Du hade troligen en ren kortslutning mellan fas och jord. Vid sådana kortslutningar så är det vanligt att både gruppsäkringen, huvudsäkringen och JFBn löser ut "samtidigt".

Beroende på om testknappen ligger mellan två faser eller fas & nolla så kan en eller två faser saknas å ändå kan testknappen fungera. Det hänger bara på vilken/vilka fas(er) som saknas kontra vilken/vilka som används av testknappen.
Det brukar finnas en bild på JFBn som visar hur testknappen är kopplad internt.
Bild på kopplingsschema och interna anslutningar för en jordfelsbrytare (JFB). Schemat visar ledarnas olika konfigurationer och hur testknappen är kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 4-polig JFB känner ingen skillnad på om det är L+N, L+L, L+L+N, L+L+L eller L+L+L+N som går genom den.

• Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.