Byggahus.se
H
Hej

Ska börja med att säga att jag har väldigt dålig erfarenhet av sådana här frågor så ni får ha överseende med eventuella dumma frågor. I min bostadsrätt där jag bott sedan 1,5 år tillbaka så finns det i hörnet på badrumsmattan och kaklet lite missfärgningar (se bifogad bild) som jag oroar mig lite över.

En bekant som är hantverkare (snickare men ingen badrumsexpert) har tittat på det och sagt att det inte ser ut som mögel. Fläckarna i hörnfågen mellan kaklen tycker han ser ut som "skräp" i fogmassan då det verkar sitta inne i själva massan snarare än utanpå som det borde göra om det var mögel. Det svarta nere i hörnet på badrumsmattan tycker han ser ut som att mattan blivit "bränd" när man lade den. Är hans bedömning riktig eller ser det ut som något annat?

Om det nu inte skulle vara mögel. Finns det något enkelt sätt att snygga till lite? Kan man t.ex. snygga till den spruckna plattan utan att byta ut den? Jag vet att man inte ska måla på plastmattor men kan man pendsla på lite passande färg över det svarta på mattan? Kan jag strycka på eller måla något i hörnfogen mellan plattorna så att de svarta prickarna inte syns?

Kanske ska tillägga att det ser värre ut på bilden än i verkligheten då kamerans blixt lyste upp och gjorde missfärgningarna tydligare. Det bruntonade syns inte lika väl i badrummets egna belysning. Det svarta sticker dock ut rätt tydligt och det. Jag har inte tänkt bo kvar i lägenheten så länge så en helrenovering av badrummet finns inte i planerna. Jag är mest ute efter att snygga till just de fel som syns på bilden utan att spendera allt för mycket. Skulle det nu vara mögel är det ju en annan histora men jag hoppas fortfarande att det inte ska vara det.

Tacksam för tips och råd.
 
  • DSCF6135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som lite svartmögel i silikonfogen och sen lite skit i kakelfogen.

Silkonen skär man bort och lägger ny. Kakelfogen får du skrubba.

Missfärgningen på mattan vet jag inte vad det är. Ser lite konstigt ut.
 
När och om du lägger ny siliconefog gör inte det fel många gör, spotta på fingret innan man stryker ut fogen. Använd såpavatten istället.
Orsaken är att man har mycket skräp i munnen som du stryker in i fogen.

En sprucken platta är inte mycket att göra åt. Att försöka gör mer skada än nytta.
 
T
Bubblaren skrev:
När och om du lägger ny siliconefog gör inte det fel många gör, spotta på fingret innan man stryker ut fogen. Använd såpavatten istället.
Orsaken är att man har mycket skräp i munnen som du stryker in i fogen.

En sprucken platta är inte mycket att göra åt. Att försöka gör mer skada än nytta.
Å andra sidan har jag hört att att det är såpavattnet som dödar det mögeldödande ämnet i silikonet så därför ska man hellre använda spott eller något som heter glättningsspray.
 
Använt Svinto på mjukfogen så blir den som ny. Det rödbruna skuras bort med vatten och en rotborste.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.