Hej, vi har precis fått vårat tak ut ytt från ett halvruttet och ganska otätt spåntak.

2 veckor efter allt var klart så har jag hittat en del mögeltillväxt på brädorna i kattvinden.

Snickarna föreslår att sätt in ventiler för att få bort den fuktiga luften, vad tror ni om det?

Taket är lagt under en ganska så blöt period, kan det ha något med vädret att göra eller är det helt enkelt bara för tätt och fuktigt efter takbytet?

Just nu kör jag den enda luftavfuktaren jag har tillgång till på fullt ös. Jag tänker även att jag skall behandla allt med mögel-fri eller liknande produkt.

Jag har dålig koll på hur det ser ut innanför på inneväggarna osv, den isoleringen som är runt väggarna ut mot vinden är isolerat med glasull (gult stickigt mjukt material) antar att det inte sitter någon fuktspärr eller så där, kanske lite underlagspapp (svart papp) på sin höjd, så ser det ut på de ställen som är blottade i alla fall.

Jag är beredd på att göra om allt, men jag vet inte riktigt hur jag bör göra det.

Huset är byggt på 30-talet, reviterat strax därefter. Vi har sovrummen på övervåningen.

Jag är en ganska så oerfaren husägare, men tänker att det kan bli bra om jag kan göra om det och göra det rätt.

Finns det andra trådar om detta tar jag gärna emot lästips 👍

/Henrik
 
  • Träplankor, fogar, knoppar, möjlig mögel eller fuktfläckar, vertikal orientering, ojämn färgnyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med mögel eller svamp, ådring synlig, knothål, naturlig textur, antydan till fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvinkel med synliga träbjälkar och spontat trä, mögel- eller vattenskador synliga, obruten yta, oisolerat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fuktspärr mellan hus och vind? Annars så måste du ventilera taket rejält för att slippa mögel. Fuktspärr närmast innertaket är närmast en nödvändighet om man vill slippa mögel på vinden - öppna spjäll genom vinden är i praktiken det enda sättet att slippa problemet.
 
  • Gilla
haikopaiko
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du fuktspärr mellan hus och vind? Annars så måste du ventilera taket rejält för att slippa mögel. Fuktspärr närmast innertaket är närmast en nödvändighet om man vill slippa mögel på vinden - öppna spjäll genom vinden är i praktiken det enda sättet att slippa problemet.
Nej, det finns ingen fuktspärr skulle jag tippa på, jag är beredd att fixa det eftersom isoleringen på bjälklaget endast är 5cm, och behöver utökas.

Har du någon produkt att rekommendera för fuktspärren?

Vilken typ av ventilation skall man ha?
Och hur skall den sitta?

Jag var även inne på att isolera ut mot taket eftersom vi är inne på att plocka bort kattvindarna så vi kan få lite mer utrymme.

Men vill då plocka bort / döda möglet innan jag gör någon mer åtgärd.

Är det en bra eller dålig idé?

Tack för input 👍
 
En enkel ventil i vardera änden på vind och kattvind löser sannolikt problemet.

Kattvindsväggarna kan vara bärande, kolla om det är värt besväret att ta bort dem.
 
  • Gilla
haikopaiko
  • Laddar…
Tveksamt med så lite isolering. Byggplast på hela vinden ned tejpad tätning runt alla genomgångar och sedan minst dubbelt med isolering på det.

Om vinden blir inredd så behövs inte möglet åtgärdas, det hamnar ju utanför byggplatsen och det kommer inte att växa till.
 
  • Gilla
haikopaiko
  • Laddar…
Tack för alla input 👍 Det uppskattas, får nog plasta rubbet tänker jag, och sätta lite ventiler på det, sen isolera så mycket det går.
 
R
H haikopaiko skrev:
Tack för alla input 👍 Det uppskattas, får nog plasta rubbet tänker jag, och sätta lite ventiler på det, sen isolera så mycket det går.
Har du ett gammalt hus så kanske du ska fundera på ångbroms istället…
 
  • Gilla
haikopaiko
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du ett gammalt hus så kanske du ska fundera på ångbroms iställe
R Rejäl skrev:
Har du ett gammalt hus så kanske du ska fundera på ångbroms istället…
En ångbroms i kombination med ventiler då för att vädra bort fukten, eller hur skall jag tänka där?
 
R
Ja det är väl en bra början, har du ingen ventilation emellan takstolarna?
Isolering är bra då du bara har 50mm dånat du inte eldar för kråkorna..
 
  • Gilla
Sam H och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det är väl en bra början, har du ingen ventilation emellan takstolarna?
Isolering är bra då du bara har 50mm dånat du inte eldar för kråkorna..
Tack, jag bifogar en bild över hur det ser ut i dagsläget. När du skriver ventilation mellan takstolarna, hur menar du då?
 
  • Inomhus, träkonstruktion, lutande tak, vit låda, byggarbetsplats, oavslutat, isoleringsmaterial, välvd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H haikopaiko skrev:
Tack, jag bifogar en bild över hur det ser ut i dagsläget. När du skriver ventilation mellan takstolarna, hur menar du då?
Har du en bild neråt emellan takstolarna dör råsponten möter ytterväggen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har du fuktspärr mellan hus och vind? Annars så måste du ventilera taket rejält för att slippa mögel. Fuktspärr närmast innertaket är närmast en nödvändighet om man vill slippa mögel på vinden - öppna spjäll genom vinden är i praktiken det enda sättet att slippa problemet.
Ok, en ventil på varje gavel då menar du? Uppe och i kattvindarna, den ena kattvinden löper bara 2/3 av huset, en trapp går upp vid ena sidan.

Om jag kör cellulosa isolering, icell motsvarande, så skall jag inte ha plast förstår jag rätt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.