O
Snart kund hos Eon
Sista raden ser ju fördelaktig ut, men vad betyder effektavgift 150.00

Tabell över elnätsavgifter i prisområde Nord, Sverige, giltig från 1 januari 2024. Abonnemangs- och effektavgifter listas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kuslake
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Snart kund hos Eon
Sista raden ser ju fördelaktig ut, men vad betyder effektavgift 150.00

[bild]
Ligger du på den effektförukningsnivån?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O
K Kane skrev:
Ligger du på den effektförukningsnivån?
Kommer bli 16A efter att de återanslutit anläggningen, men kan säkra upp till 100A om jag vill.
Kommer senare behöva mer än 16A .
Funderar även på första raden 3 abonnemang ger totalt 48A
Fastigheten är taxerad som hyresfastighet, så det är ju också möjligt.
Kommer att ha höga toppar ibland på förbrukningen sommaren och på vintern blir det låg förbrukning.
Kommer inte köpa el av Eon

Bra tråd som belyser Elöverföringsavgiften!

De allra flesta Svenssons stirrar sig blinda på Elproducenternas avgifter.
Höjning med typ 50 öre per kWh, så är det kris för privatekonomin.

O
H Hybro skrev:
Bra tråd som belyser Elöverföringsavgiften!

De allra flesta Svenssons stirrar sig blinda på Elproducenternas avgifter.
Höjning med typ 50 öre per kWh, så är det kris för privatekonomin.
Fattar inget av ditt svar

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Som de flesta elanvändare i Sverige...
Man betalar snällt.

En gång till. Vi tar som exempel en villaägare.

Till kåken kommer en elledning. Denna är ansluten till ett större nät som ägs av t ex Ellevio.
Ellevio har fasta månadsvisa elnätsavgifter men även avgift som är beroende av överförd energi, antalet kWh / månad.

Därtill kommer en kostnad per kWh / månad från den som producerar energin, t ex Fortum.

Den senare är den som svänger kraftigast i priset och orsakar störst oro för förbrukaren. Trots att avgifterna vanligtvis till nätägaren månadsvis är högre.

• Gilla
Hakke64
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Man betalar snällt.

Till kåken kommer en elledning. Denna är ansluten till ett större nät som ägs av t ex Ellevio.
Ellevio har fasta månadsvisa elnätsavgifter men även avgift som är beroende av överförd energi, antalet kWh / månad.

Därtill kommer en kostnad per kWh / månad från den som producerar energin, t ex Fortum.

Den senare är den som svänger kraftigast i priset och orsakar störst oro för förbrukaren. Trots att avgifterna vanligtvis till nätägaren månadsvis är högre.
Just den här tråden handlar väl om avgiften för en större fastighet med flera lägenheter/abonnemang och/eller effekttariff? Jag tror nog TS vet att det kostar pengar att vara ansluten till elnätet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Aaaah lägenhetsboende av nåt slag?

O
H Hybro skrev:
Man betalar snällt.

Du pratar om annat än det jag frågade

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
O
H Hybro skrev:
Aaaah lägenhetsboende av nåt slag?
Nej och det enda jag vill veta är vad innebär 150.00 längst ner till höger i tabellen.
Har frågat Eon, men de kan inte svara då jag inte är kund ännu.

O
useless useless skrev:
Just den här tråden handlar väl om avgiften för en större fastighet med flera lägenheter/abonnemang och/eller effekttariff? Jag tror nog TS vet att det kostar pengar att vara ansluten till elnätet.
Exakt, jag vill veta vad 150,00 längst ner till höger betyder, för att räkna ut vad som blir bäst för mig.
Elen kommer jag köpa av någon annan med bättre avtal

Effekttoppen i månaden*150 spänn ovanpå fakturan, plus moms?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O
Fotografen Fotografen skrev:
Effekttoppen i månaden*150 spänn ovanpå fakturan, plus moms?
Ungefär vad andra sagt, men förstår inte hur man ska tolka det och hur man ska räkna på det.

• Gilla
Johanox1
  • Laddar…
Om du en månad drar 15 kW som mest så blir avgiften till Eon den månaden 15×150+837:50 = 3086:50.
Plus 5,10 öre och energiskatt för varje förbrukad kWh.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
useless useless skrev:
Om du en månad drar 15 kW som mest så blir avgiften till Eon den månaden 15×150+837:50 = 3086:50.
Plus 5,10 öre och energiskatt för varje förbrukad kWh.
Borde nog ha gjort, men inte räknat på det tidigare eftersom det inte finns så mycket för oss att göra åt saken. Det där påslaget är ju helt sjukt.

Snart är det ju nere på nivån att försöka krama blod ur sten, hur befolkningen betalar för el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.