B
Brf styrelsen är tilldelat av Hsb och alla de sitter i samma rum i huset.

HSB vill inte förmedla digitala Brf medlemmarnas beställningar/ felanmälningar till Brf styrelsen. De registrerar inte beställ./felanmälning. utan lägger ner automatiskt.

Brf Styrelsen tar inte emot digitala Brf medlemmarnas beställningar och felanmälningar från enskilda Brf medlemmar.

HSB Brf styrelsen har gjort Telia Gruppavtal och fullföljer inte sina skyldigheter enligt Gruppavtalet gällande enskilda Hsb Brf medlemmar. Till ex. , de förhindrar medlemmarna att få ersättning för saknad Telia internet, beställer inte internetrouter till medlemmar samtidigt som de tvinger Hsb Brf enskilda medlemmar betala för internet ändå.

Brf och Hsb anställda och deras Styrelse förbjuder utträde från Hsb och tvinger till individuella Hsb medlemskap( alla i hushållet måste vara Hsb medlemmar för 1 bostadsrätt).

Med andra ord, Hsb med deras brf styrelse bråkar om allt och inte vill göra ngt, bara bollar "främlingar" mellan varandra /mobbar. Det verkar att de jobbar endas åt sig själv och sina nära och kära inom Brf. Det ärdålig stämning inom Brf pga HSB/ Brf styrelse och går inte att bli av med dem. Vad kan man göra utom att sälja bostadsrätt och flytta hemifrån?
 
  • Wow
djanlov
  • Laddar…
Helt omöjligt att hänga med på vad du menar. Ni bor i en bostadsrätt vilken upplåts via en Brf. Er bostadsrättsförening har vid något tillfälle valt att bli medlemmar i HSB. Utifrån ditt inlägg verkar det även som att Brf:en valt att anlita HSB för en del av er drift så som felanmälningar. Då är det inte så konstigt om inte styrelsen vill ta emot felanmälningar.
 
  • Gilla
  • Arg
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
Börja med att definiera problemen tydligare och enklare, gärna i punktforum.
Och även ansvarsfördelning mellan HSB och Brf.
Nuvarande inlägg i trådstart är rörig.
 
  • Gilla
  • Haha
Kasken och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det stämmer att styrelsen saknar stöd bland medlemmarna så är nog det bästa att byta ut de ledamöter som saknar stöd i medlemskollektivet. Stämman brukar ligga på våren så dra igång och sondera för nya styrelseledamöter som det finns förtroende för redan i januari.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
B
J Jesper Karlsson3 skrev:
Helt omöjligt att hänga med på vad du menar. Ni bor i en bostadsrätt vilken upplåts via en Brf. Er bostadsrättsförening har vid något tillfälle valt att bli medlemmar i HSB. Utifrån ditt inlägg verkar det även som att Brf:en valt att anlita HSB för en del av er drift så som felanmälningar. Då är det inte så konstigt om inte styrelsen vill ta emot felanmälningar
J Jesper Karlsson3 skrev:
Varken Hsb eller deras Brf styrelse tar emot eller åtgärdar. Hsb hänvisar för precis allt till Brf, och Brf styrelsen i sin tur varken svarar eller åtgärdar. De kräver individuell medlemskap i Hsb, dvs varje Brf medlem måste betala medlemsavgift till HSB. Har du aldrig sett sån situation, om inte förstår vad jag har skrivit om?
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
Fairlane
Är det frågan om en helt ny föreningen eftersom HSB utsett styrelsen?

Att man inte får lämna HSB när man äger en bostadsrätt i föreningen är helt enligt stadgarna, inget att säga om det. Alla i hushållet måste vad jag kan se inte vara medlemmar (länk till stadgarna), men om man vill vara delägare så tolkar jag det som att man måste vara medlem, med reservation för att jag tycker skrivelsen är onödigt krånglig och byråkratisk.

I övrigt sällar jag mig till de om som inte förstår frågeställningen.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det stämmer att styrelsen saknar stöd bland medlemmarna så är nog det bästa att byta ut de ledamöter som saknar stöd i medlemskollektivet. Stämman brukar ligga på våren så dra igång och sondera för nya styrelseledamöter som det finns förtroende för redan i januari.
J Jesper Karlsson3 skrev:
Varken Hsb eller deras Brf styrelse tar emot eller åtgärdar. Hsb hänvisar för precis allt till Brf, och Brf styrelsen i sin tur varken svarar eller åtgärdar.
 
B
J Jesper Karlsson3 skrev:
Helt omöjligt att hänga med på vad du menar. Ni bor i en bostadsrätt vilken upplåts via en Brf. Er bostadsrättsförening har vid något tillfälle valt att bli medlemmar i HSB. Utifrån ditt inlägg verkar det även som att Brf:en valt att anlita HSB för en del av er drift så som felanmälningar. Då är det inte så konstigt om inte styrelsen vill ta emot felanmälningar.
Du behöver endast läsa 3 första paragrafer. Resten är beskrivning av exempel vad som Hsb med deras Brf styrelse har inte åtgärdat.
 
B
A AndersS skrev:
Börja med att definiera problemen tydligare och enklare, gärna i punktforum.
Och även ansvarsfördelning mellan HSB och Brf.
Nuvarande inlägg i trådstart är rörig.
Behöver endast läsa 3 första paragrafer. Ett exempel på problem med Hsb och deras Brf styrelsen är till ex, att varken Hsb eller Brf varken skriver in mig till parkeringskö eller förmedlar 1 p-plats. Ansökningar gjordes på alla möjliga sätt, allt vad de har begärt. Det verkar som om de mobbas och gör det med flit, som om de är mentalt störda mobbare alltihop eller vad är de ute efter? Kanske att mobba ut mig, till ex, tvinga sälja mig min lägenhet- tjänar de ngt på det eller vad de håller på med. Någon som vet?
 
Fairlane
B Alivara skrev:
Du behöver endast läsa 3 första paragrafer. Resten är beskrivning av exempel vad som Hsb med deras Brf styrelse har inte åtgärdat.
Du menar följande?

B Alivara skrev:
Brf styrelsen är tilldelat av Hsb och alla de sitter i samma rum i huset.
Du menar att det inte är en årsstämma som tillsätter styrelsen, utan HSB?
Det låter märkligt om det inte är helt nytt.
B Alivara skrev:
HSB vill inte förmedla digitala Brf medlemmarnas beställningar/ felanmälningar till Brf styrelsen. De registrerar inte beställ./felanmälning. utan lägger ner automatiskt.
Ok, men är det så det är tänkt att felanmäla?
Man kanske önskar möjligheten att felanmäla på det viset, men det är kanske inte en funktion som finns och kanske inte ens är tänkt att finnas?
B Alivara skrev:
Brf Styrelsen tar inte emot digitala Brf medlemmarnas beställningar och felanmälningar från enskilda Brf medlemmar.
Tar de emot beställningar och felanmälningar på annat sätt en digitalt? Isåfall hur?


Tips: När du citerar, skriv efter, inte inne i texten och sudda bort det som blir fel, för det blir mer eller mindre oläsligt och obegripligt när du skriver text i någon annans citat. Då ser det ut som att den personen skrivit det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det stämmer att styrelsen saknar stöd bland medlemmarna så är nog det bästa att byta ut de ledamöter som saknar stöd i medlemskollektivet. Stämman brukar ligga på våren så dra igång och sondera för nya styrelseledamöter som det finns förtroende för redan i januari.
Jag vet inte om de gör så endast till mig eller till alla andra också. Brf medlemmarna har ingen kontakt , de flesta nyinflyttade och de flesta pendlar till jobbet eller bor på andra hål också, så på några månader jag bor i huset, har inte sett ngn granne i trapphuset än. Hur länge ska man vänta tills Hsb Brf styrelsen rör på sig och gör ngt, till ex, registrera mig till 1 p-plats?
 
Fairlane
B Alivara skrev:
Kanske att mobba ut mig, till ex, tvinga sälja mig min lägenhet- tjänar de ngt på det eller vad de håller på med. Någon som vet?
Normalt består en styrelse av valda grannar, personer som har ett liv på sidan av och inte alltid står redo att släppa allt för en enskild medlem. Nu verkar ni inte ha en vald styrelse utan en av HSB utsett styrelse (märkligt), så det är väldigt oklart vad som gäller.

Däremot har jag aldrig hört att en styrelse skulle tjäna några pengar på att någon säljer. Som gammal styrelseledamot har jag inte tjänat en enda krona på att grannar säljer, allt det har gett mig är lite mer arbete.

Finns det en förvaltare eller är tanken att allt ska till styrelsen?
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Alivara skrev:
Jag vet inte om de gör så endast till mig eller till alla andra också. Brf medlemmarna har ingen kontakt , de flesta nyinflyttade och de flesta pendlar till jobbet eller bor på andra hål också, så på några månader jag bor i huset, har inte sett ngn granne i trapphuset än. Hur länge ska man vänta tills Hsb Brf styrelsen rör på sig och gör ngt, till ex, registrera mig till 1 p-plats?
Hur går det här ihop med "Det ärdålig stämning inom Brf pga HSB/ Brf styrelse och går inte att bli av med dem"??

Du har alltså inte någon kontakt med andra medlemmar men vet att det är dålig stämning?
Klart det går att byta styrelse, men det görs normalt på våren, så har du bara bott några månader så har du säkert inte varit med om ett årsmöte. Du kan säkert prata med valberedningen och säga att du vill sitta i styrelsen nästa period och så hoppas att du blir invald vid nästa stämma. Folk som anmäler sig självmant till styrelsearbete brukar ha väldigt bra chans att få vara med. Sen gäller det såklart att man förstår vad det innebär med en bostadsrättsförening och vad styrelsearbete innebär.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Normalt består en styrelse av valda grannar, personer som har ett liv på sidan av och inte alltid står redo att släppa allt för en enskild medlem. Nu verkar ni inte ha en vald styrelse utan en av HSB utsett styrelse (märkligt), så det är väldigt oklart vad som gäller.

Däremot har jag aldrig hört att en styrelse skulle tjäna några pengar på att någon säljer. Som gammal styrelseledamot har jag inte tjänat en enda krona på att grannar säljer, allt det har gett mig är lite mer arbete.

Finns det en förvaltare eller är tanken att allt ska till styrelsen?
Jag har ingen aning vad som pågår inom denna Brf, men ingen styrelsemedlem är min granne i huset. Hsb och deras Brf styrelsen sitter i samma rum. De mörkar vad som pågår och varför ingen utför tjänster. Det finns en Bokningromulär på Hsb webbsida, på Mina sidor där man får skriva in felanmälan, men Brf påstår att de tar inte emot digitala felanmälningar och Hsb påstår att jag måste kontakta Brf på telefon eller skriva felanmälan på papper. När jag kontaktat på telefon och på papper, det ändrar inget, tjänsterna inte utförs ändå. vet du vad som pågår? Gör de det med flit och hur kan man motverka mobbningen av enskilda Brf medlem, utan att de anfaller och tvingar sälja bostadsrätt?
 
Claes Sörmland
Är det en nybildad förening?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.