Hej forum.
Här kommer en fråga som ställts flera gånger förr.
Jag ska renovera lägenhet. Är osäker på det här med el och alla elektriskt kunniga säger olika.
Vi vill ju ha moderna ny vitvaror och är då oroliga att elen inte räcker till.
Har vi enfas eller trefas? På elräkningen står det 1x25A.
Har inte tillgång till lägenheten eller elcentralen i källaren ännu.
Tack på förhand och trevlig påsk!
/ Viktor

• Närbild på en elcentral från märket Hager med brytare och en skylt som visar 1x25A, vilket kan indikera enfas elanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral och elmätare märkta med "hager" och "ELLEVIO", placerade ovanpå en hylla med cykelhjälmar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr bara 1-fas. Räcker bara till mindre än hälften av vad du tänkt köpa.

Edit: Tyvärr också B-säkringar vilket tyder på gamla elledningar och vissa problem med elförsörjningen i området. Undersök med styrelsen/hyresvärden (motsv.) om det finns planer på elrenovering eller om det går att själv få 3-fas installerat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack Josth.
Lite det jag misstänkte också. Har kontaktat fastighetsförvaltaren och väntar på svar därifrån.
Om det inte finns något man kan göra åt det, hur ska man tänka då? Bygga ett litet kök? Låta det gamla vara kvar? Liten kombinerad spis/ugn?
/ V

Man kan i och för sig köpa många vitvaror men de går ju bara delvis att använda samtidigt. 25 A motsvarar totalt 5600 W. En modern spishäll är på ca 5000 - 7000 W. En ugn 3000 W, en micro 1500 - 2500 W, vattenkokare 2200 W och en kaffebryggare kanske 1000 W. I praktiken brukar 25 A fungera okej om man lagar normalt med mat. Man kanske bara använder halva effekten på spishällen efter att det kokat upp, ugnen reglerar ner effekten efter uppvärmningstiden etc. Säkringarna klarar också en viss överbelastning under en begränsad tid. Men en nybyggd lägenhet säkras ofta med 3×20 A = 60 A så det är skillnad och då har man tvättmaskin och torktumlare också.

Edit: Om man gillar att laga mycket mat kan man också undersöka om det finns kvar rör för stadsgas i köket och om det fortfarande går att abonnera på gas.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tack för svar även om det inte är det svar jag hade önskat mig. Får se hur det går med allt. Trevlig kväll

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hoppas det går bra. Trevlig kväll!

A
Det finns passande spisar för enfas som brukar användas i sådana lägenheter. Så det är ingen fara.

Alla andra vitvaror är ju ungefär likadana och sedan får man lära sig använda sin elanläggning på rätt sätt i vanlig ordning.

Enfaslägenheter är ju inget jätteovanligt och det konceptet har fungerat bra i alla år.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F FagerströmV skrev:
Om det inte finns något man kan göra åt det, hur ska man tänka då? Bygga ett litet kök? Låta det gamla vara kvar? Liten kombinerad spis/ugn?
Vad tänkte du spara in på? Vad har du idag?

Om man tittar på spisar med fyra plattor brukar de för det mesta ha en anslutningseffekt på runt 10 kW. Detta oavsett om de är nya eller 50 år gamla och oavsett om det är gjutjärnsplattor, keramisk häll eller induktion. Bygg köket som du vill ha det. Oftast fungerar det utmärkt eftersom man inte använder alla plattor på högsta effekt samtidigt. Och gör det inte det så får du lära dig vad det tål.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Även t.ex. en ny 50 cm bred spis från ELON har idag en märkeffekt på 9300 W. I stort sett alla som renoverar köket vill ju numera byta till separat spishäll och ugn + micro etc. Jag vill nog påstå att det som "räddar" strömförsörjningen är porslinssäkringarnas tålighet för överlast med upp till +50% under 1 timme. Det gör att kastrullerna hinner koka upp, ugnens uppvärmningsfas ryms på den tiden och micron körs bara relativt korta stunder som ryms inom den tiden. Men det leder till en frekvent stekhet huvudsäkring i samband med matlagning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Enfaslägenheter är ju inget jätteovanligt och det konceptet har fungerat bra i alla år.
Jag har bott i en normalstor trea med 20A till spisen och 2 styck 10A till allt annat. Det fungerade faktiskt helt problemfritt trots relativt moderna elförbrukningsvanor.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man kommer rätt långt även på 20A enfas.

Du har i princip aldrig allt igång samtidigt. Även om du har kastruller och grytor på alla kokzoner, så är det bara när du kokar upp som de går på max, och då i några enstaka minuter, säkringen klarare om du då och då har lite för hög effekt i några minuter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tackar för alla bra svar. Ni lugnade mina nerver lite i stressen. Nu fick jag svar från förvaltare med info om att det fanns möjlighet att dra in 3x16 till lägenheten. Så då antar jag att det bara är att köra på våran plan med nya fräsiga vitvaror?
Tack igen för ett fint välkomnande in i forumet!
/ V

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det låter toppen att det är möjligt att dra in 3-fas! Då är det bara att välja spishäll på 7,4 kW och ugn 3,5 kW plus micro 2 kW osv. Finns ju super-spisar som drar ännu mer och då är det viktigt att ta det med elektrikerna.

Du kanske bör ta reda på vad den indragningen kan kosta. Troligen en helt OK kostnad, men beroende på omständigheterna så finns risk att det blir väldigt dyrt.

Om det är väl förberett så kanske det går att få gjort för typ 10 000 kr. Men det finns nog exempel på 100 000 också. Och i så fall kanske man vill tänka ett varv till.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.