136 549 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
100 kr -25% = 75 kr då Nej det är 20% som ska bort för att man ska hamna på 80 kr.2 2masR skrev:
Ja, men 6% eller 12% är inte frågan om här.2 2masR skrev:
Att dela med 1,25 är samma sak som att multiplicera med 0,8. Min matematik är det inget fel på, det kan jag lova. Jag kan hantera 12% eller 6% också. Procenträkning lär man sig i grundskolan och jag har både gymnasium och teknisk högskola bakom där man framförallt på den senare räknar med betydligt svårare matematik, även om jag kan erkänna att jag inte kan min fouriertransformen längre.
Diskussionen är dock rätt ointressant i det hela. Det som är intressant är väl om TS betalat för mycket eller inte. Tyvärr vet vi inte vad som gjorts så det går inte säga.
Det är inte "-25%" man ska ta utan "/1,25", "/1,12" respektive "/1,06"Fairlane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Men snälla, läs hela konversationen.Demmpa skrev:
Det började med ett påstående precis så 100-25=75 kr.
Jag har försökt korrigera det påståendet.
Man ska inte ta /1,25, man kan göra det eller man kan multiplicera med 0,8, precis som jag skrev. Att dividera med 1,25 eller multiplicera med 0,8 är exakt samma sak. Det är vanlig enkel geundskolematematik.
Med det resonemanget får du inte de icke vetande att förstå därför kommer de andra exemplena in. Oavsett hur du tänker ska 25% bort alltså /1,25 inte * 0,8 även om slutresultatet blir detsamma. Hade du haft ett prov på högstadiet hade du fått fel även om slutresultatet blev rätt men du redovisar inte uppställningen rätt! Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!Fairlane skrev:
Men snälla, läs hela konversationen.
Det började med ett påstående precis så 100-25=75 kr.
Jag har försökt korrigera det påståendet.
Man ska inte ta /1,25, man kan göra det eller man kan multiplicera med 0,8, precis som jag skrev. Att dividera med 1,25 eller multiplicera med 0,8 är exakt samma sak. Det är vanlig enkel geundskolematematik.
Konstigt att det första förslaget på Google gav:2 2masR skrev:Med det resonemanget får du inte de icke vetande att förstå därför kommer de andra exemplena in. Oavsett hur du tänker ska 25% bort alltså /1,25 inte * 0,8 även om slutresultatet blir detsamma. Hade du haft ett prov på högstadiet hade du fått fel även om slutresultatet blev rätt men du redovisar inte uppställningen rätt! Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!
Har jag påstått annat, om du kollar i latmasken så ser du!Demmpa skrev:
Men inte om 25% momsen och det var den som var ursprungsfrågan..
Något annat på hjärtat ikväll som vi kan hjälpa dig med?
Har du totalt levt ensam ute i Sibirien eller är det alkoholen som får dig att vara så otrevlig?2 2masR skrev: