Fairlane
2 2masR skrev:
Nä egentligen blir det inte 20% baklänges för 25% är pålagt på ett belopp och ska det bort så är det forfarande 25% som ska bort inte 20%.
100 kr -25% = 75 kr då Nej det är 20% som ska bort för att man ska hamna på 80 kr.
2 2masR skrev:
Ska du räkna baklänges är det / 1,25 är det 6% moms är det / 1,06. Det är ju just på 25% som är lätt att hitta talet 20 men inte när det gäller tex 6% eller 12% som också är våra momssatser i sverige
Ja, men 6% eller 12% är inte frågan om här.
Att dela med 1,25 är samma sak som att multiplicera med 0,8. Min matematik är det inget fel på, det kan jag lova. Jag kan hantera 12% eller 6% också. Procenträkning lär man sig i grundskolan och jag har både gymnasium och teknisk högskola bakom där man framförallt på den senare räknar med betydligt svårare matematik, även om jag kan erkänna att jag inte kan min fouriertransformen längre.

Diskussionen är dock rätt ointressant i det hela. Det som är intressant är väl om TS betalat för mycket eller inte. Tyvärr vet vi inte vad som gjorts så det går inte säga.

• Gilla
Gillar att bygga och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tror inte det är vanligt i praktiken men det skall nog vara så överallt där man riskerar baksug av smutsigt vatten.
Ang behov av backventil.

Hur kan det bli baksuget vatten från en diskmaskin eller tvättmaskin?

I värsta fall luft!

Fairlane Fairlane skrev:
100 kr -25% = 75 kr då Nej det är 20% som ska bort för att man ska hamna på 80 kr.
Det är inte "-25%" man ska ta utan "/1,25", "/1,12" respektive "/1,06"

Bild av en kalkylator på en dator med beräkningen 100 ÷ 1,25, som visar resultatet 80.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kalkylatorn beräknar 100 dividerat med 1,12 med resultatet 89,28571428571429.
Skapa konto

Kalkylatorapp visar beräkning: 100 dividerat med 1,06 ger resultatet 94,3396.
Skapa konto

• Gilla
2masR och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte "-25%" man ska ta utan "/1,25", "/1,12" respektive "/1,06"
Men snälla, läs hela konversationen.
Det började med ett påstående precis så 100-25=75 kr.
Jag har försökt korrigera det påståendet.

Man ska inte ta /1,25, man kan göra det eller man kan multiplicera med 0,8, precis som jag skrev. Att dividera med 1,25 eller multiplicera med 0,8 är exakt samma sak. Det är vanlig enkel geundskolematematik.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
2
Fairlane Fairlane skrev:
Men snälla, läs hela konversationen.
Det började med ett påstående precis så 100-25=75 kr.
Jag har försökt korrigera det påståendet.

Man ska inte ta /1,25, man kan göra det eller man kan multiplicera med 0,8, precis som jag skrev. Att dividera med 1,25 eller multiplicera med 0,8 är exakt samma sak. Det är vanlig enkel geundskolematematik.
Med det resonemanget får du inte de icke vetande att förstå därför kommer de andra exemplena in. Oavsett hur du tänker ska 25% bort alltså /1,25 inte * 0,8 även om slutresultatet blir detsamma. Hade du haft ett prov på högstadiet hade du fått fel även om slutresultatet blev rätt men du redovisar inte uppställningen rätt! Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!

J
2 2masR skrev:
Med det resonemanget får du inte de icke vetande att förstå därför kommer de andra exemplena in. Oavsett hur du tänker ska 25% bort alltså /1,25 inte * 0,8 även om slutresultatet blir detsamma. Hade du haft ett prov på högstadiet hade du fått fel även om slutresultatet blev rätt men du redovisar inte uppställningen rätt! Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!
Konstigt att det första förslaget på Google gav:

• Google-sökningsresultat för "Räkna bort moms" visar en metod för att beräkna pris utan moms genom att multiplicera med 0,8 eller alternativt dela med 1,25.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Vad ska man multiplicera med om man tex har en bokhandel och säljer böcker?

2
J Jansson69 skrev:
Så patetiskt tror du på Google är du lost i livet allt som skrivs i Familjeliv är väl också sant?😂😂😂
Om nu Google hade så rätt varför tog då inte Google 6 eller 12% moms som exempel din looser!

Fairlane Fairlane skrev:
Att dividera med 1,25 eller multiplicera med 0,8 är exakt samma sak.
Absolut inte! Två helt olika knappar på miniräknaren. 😂

2 2masR skrev:
Erkänn istället att du har fel men resultatet blev rätt. Hänvisa inte vad TS var ute efter om du inte kan förklara rätt!
Driver du med oss? 🤔

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska man multiplicera med om man tex har en bokhandel och säljer böcker?
Ganska enkelt, uppenbart är att det lärs ut olika i landet..

Här får du en lathund:

• Tabell för beräkning av moms på 25%, 12% och 6%, instruktioner för att multiplicera med eller utan moms för att få exakt belopp.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ganska enkelt, uppenbart är att det lärs ut olika i landet..

Här får du en lathund:
Multiplikationen ger bara ett ungefärligt svar när det är 6% och 12% moms.

5000*0,89=4450
5000/1,12=4464:29

10000*0,89=8900
10000/1.12=8928:57

• Gilla
Anonymiserad 382478
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilket redan tydligt framgår av det inlägg du citerar. 😉

• Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:

5000*0,89=4450
5000/1,12=4464:29

10000*0,89=8900
10000/1.12=8928:57
Har jag påstått annat, om du kollar i latmasken så ser du!
Men inte om 25% momsen och det var den som var ursprungsfrågan..
Något annat på hjärtat ikväll som vi kan hjälpa dig med?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
J
2 2masR skrev:
Så patetiskt tror du på Google är du lost i livet allt som skrivs i Familjeliv är väl också sant?😂😂😂
Om nu Google hade så rätt varför tog då inte Google 6 eller 12% moms som exempel din looser!
Har du totalt levt ensam ute i Sibirien eller är det alkoholen som får dig att vara så otrevlig?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
2 2masR skrev:
...din looser!
Starkt jobbat, Sickan.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.