136 544 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Men vi alla betalar ju skatt. Du kan rimligen inte motivera höga materialpriser för att hantverkaren tjänar mer än 55k och har marginalskatt men vill ha lika mycket i fickan som om han jobbade svart…M Mv2022 skrev:På en faktura på 10000 avgår 2000 i moms. Kvar 8000. För att ta ut lön krävs arbetsgivaravgifter på 32 procent. Och sen löneskatt på cirka 30 procent. 8000/1.32= 6060 bruttolön.
6060*0.7= 4242nettolön
Så 42 procent i fickan, 58 procent skatt. Tjänar du mer än 55 i månaden ännu mer skatt.
Nu har jag inte ens räknat på kostnaderna för att ha firma, såsom bokföring, kontor, material, revisor etc
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
För vem? För den anställde eller för firman?K KenNo skrev:
Jag har läst så många gånger du att folk måste skriva 8 timmar om dagen annars får de inte sin lön, så de skriver det även om de bara arbetar 6 timmar.
Det är såklart absurt
Det kan man med en större också.K KenNo skrev:
Fult gjort. Ibland missbedömer man och går back på fastprisavtalen, men för det mesta är det en bra affär för företagenK KenNo skrev:
Det är såklart bra. Många gånger på mindre jobb så finns inga tydliga avtal och då anser vissa att det är fritt fram att fakturera lite hur som helst.K KenNo skrev:
Dessa priser är till för bolag utan avtal eller rabatt. Hela byggbranschen bygger på dolda bonusar och att minska konkurrensen. Utländska byggbolag får inga rabatter, dyr hyra av kranar, stängsel, osv. Maffiametoder!maggoten skrev:
Vad useless menade var att ingen KUND hos Ahlsell får betala listpriser. Jag har ett konto hos dem. Jag är en extremt liten kund (mindre än en tusenlapp per år), och handlar inte ens inom samma kategori produkter.T tmjreviews skrev:
Trots det har jag rätt höga "rabatter" på alla de produkter jag någonsin kollat priset på. Det hade jag redan innan jag handlat för en enda krona hos dem.
Så tro mig, de priserna är inte till för Ahlsells kunder, de är till för Ahlsells kunders kunder.
Hantverkare är skyddade rent ideologiskt i Sverige. De utgör inget kognitivt eller intellektuellt hot, precis som idrottare, musiker eller Lottovinnare.C carfly skrev:
Detta är ytterligare ett bevis på att de enda som tjänat på ROT-avdraget är hantverkare.
Borde granskas.
Kostnaden låter fullständigt orimligt om det endast rör sig om en installation.
Man blir förbannad.
Borde granskas.
Kostnaden låter fullständigt orimligt om det endast rör sig om en installation.
Man blir förbannad.
Innan du blir fullständigt galen så fråga vad som ingick i dessa pengar.. det kanske är rimligt om det ex var en kommod till tvättstället ocksåK Korvslukaren skrev:
Här är fakturan. Det är två besök, en timme när han tog bort grejerna och tre timmar en månad senare när han installerade dem igen i det renoverade rummet. Resan är två mil enkel väg. Restiden är ju inräknad som ni ser. En hantlangare var med, ingen ung lärling utan någon 50+ som inte var rörmokare. Ingen annan har haft med någon. Jag uppfattar det som att tidsåtgången är uppräknad för att få loss 50 % ROT som då i praktiken går till firman. Liknande jobb av andra har legat på 5000. Men det är svårt att avgöra som lekman.