Här är en platsbyggd bokhylla jag precis blev klar med. Det var egentligen inget prioriterat projekt men det blev av nu eftersom jag behöver öva med domino innan jag ska bygga kök :)
Material är limträskivor i furu 18x600x2350 mm. Slipad 120 korn, kvistlack och grundfärg, slipad 180 korn. Sprayad med listvit snickerifärg 40 glans.
Ritning av en platsbyggd bokhylla med måttangivelser på ett klippbräde bredvid en gradskiva och en blyertspenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträskiva på arbetsbockar med en cirkelsåg från Bosch, redo för bearbetning i ett rum med schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd platsbyggd bokhylla i furu, slipad och målad, med en domino-fräs ovanpå i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade furulimträskivor med uppmätt linjal och en domino maskin som gör tapphål för montering av platsbyggd bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd platsbyggd bokhylla i furulimträskivor, slipad och målad, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd bokhylla i furu under konstruktion, halvfärdig med synliga kvistlackade hyllplan och grundstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd bokhylla i furu under konstruktion i ett hörn av ett rum, omålad och med en vattenpass på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd platsbyggd bokhylla i furu med vit snickerifärg placerad i ett hörnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd bokhylla i furu, slipad och målad, står intill en vit dörr i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av platsbyggd bokhylla i furu med synliga fästdetaljer och vit sprutad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en nyligen byggd platsbyggd bokhylla i trä under konstruktion med ett hyvelverktyg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en borr medan den skapar ett hål i en nybyggd, vitmålad bokhylla av furu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som använder en batteridriven borr för att montera en platsbyggd vitmålad bokhylla i furu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd vit bokhylla i furu med öppna fack, blå maskeringstejp och slipverktyg, halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd platsbyggd bokhylla i furu, målad i snickerifärg, bredvid en vit dörr i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit platsbyggd bokhylla fylld med böcker i olika färger och storlekar, samt tre ramar med fotografier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Platsbyggd bokhylla i furu, slipad och målad med listvit snickerifärg, ännu oinredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd platsbyggd bokhylla i furu intill en vit dörr, sprayad med listvit snickerifärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platsbyggd vit bokhylla i furu med hyllor innehållande böcker och inramade fotografier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Emilie Garcia och 10 till
  • Laddar…
Hur många varv sprejade du? Var och med vilken utrustning, har du en lackbox eller sätter du upp ett temporärt utrymme någonstans?
 
jonmo jonmo skrev:
Hur många varv sprejade du? Var och med vilken utrustning, har du en lackbox eller sätter du upp ett temporärt utrymme någonstans?
Sprayade varje del i tre omgångar. Höll till utomhus tpå altanen (som nu också är delvis vit :sweat:).
Jag använder en gammal grön Bosch, den mellanstora modellen. Den är lite otymplig och jag har tänkt övergå till tryckluftspruta men eftersom jag vid det här laget kan Boschsprutan är det ändå den som åker fram varje gång.
 
nanowire nanowire skrev:
Sprayade varje del i tre omgångar. Höll till utomhus tpå altanen (som nu också är delvis vit :sweat:).
Jag använder en gammal grön Bosch, den mellanstora modellen. Den är lite otymplig och jag har tänkt övergå till tryckluftspruta men eftersom jag vid det här laget kan Boschsprutan är det ändå den som åker fram varje gång.
Jag har hört gott om Boschsprutan, att den ska vara lättanvänd. Har en jag kan låna så jag börjar nog där. Det här med en altan som det är ok att den blir vit har jag tyvärr inte dock, får fundera vidare hur jag ska begränsa problemen där...
 
Det viktigaste glömde jag dock: Bra jobbat!
 
jonmo jonmo skrev:
Jag har hört gott om Boschsprutan, att den ska vara lättanvänd. Har en jag kan låna så jag börjar nog där. Det här med en altan som det är ok att den blir vit har jag tyvärr inte dock, får fundera vidare hur jag ska begränsa problemen där...
Bara köra en annan färg :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag har hört gott om Boschsprutan, att den ska vara lättanvänd. Har en jag kan låna så jag börjar nog där. Det här med en altan som det är ok att den blir vit har jag tyvärr inte dock, får fundera vidare hur jag ska begränsa problemen där...
Jag gränsade av åt sidorna med ouppvikta flyttkartonger men brydde mig inte om nedåt då det ändå ska såpskuras. Hade det inte blåst så mycket när jag sprayade hade det räckt för att skydda altanen, nu blev det vitprickigt flera meter ifrån :)

Ett tips är att använda köksvåg (i plastpåse) för att späda reproducerbart, tex i tomma förpackningar turkisk yoghurt. De är lagom stora och har lock som sluter tätt så det går att blanda genom att skaka burken.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Snyggt! Hur gör du om du behöver lyfta av dörren? Kanske är ett ickeproblem iofs
 
D Dallastower skrev:
Snyggt! Hur gör du om du behöver lyfta av dörren? Kanske är ett ickeproblem iofs
Då skruvar man loss gångjärnen.
 
Såklart :D
 
Fräsigt.
 
Riktigt snyggt och ett bra sätt att utnyttja rummet. Går och blir smått sugen på att göra något liknande själv, även om jag för två veckor sedan lovade mig själv att inte göra något mer med huset i år...

Vad är det för modell på den smarta vinklingsbara skruvdragaren?
 
limstift limstift skrev:
Riktigt snyggt och ett bra sätt att utnyttja rummet. Går och blir smått sugen på att göra något liknande själv, även om jag för två veckor sedan lovade mig själv att inte göra något mer med huset i år...

Vad är det för modell på den smarta vinklingsbara skruvdragaren?
Tack. Det är en GSR 12V 35 FC, mycket bra i trängda lägen.
 
  • Gilla
limstift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.